Застосування медіації в корпоративних спорах
Надія Тарасова, адвокат, комплаєнс-офіцер, член Центру правничої лінгвістики ВША НААУ
Тарасова Надія
23.06.2024

Про застосування медіації в корпоративних спорах розповіла адвокат, комплаєнс-офіцер Надія Тарасова.

Розпочала виступ лектор із вислову члена Палати лордів Великої Британії Мервіна Кінга «Немає жодної переваги в ефективному управлінні, якщо, коли виникає спір, ви не маєте гарного методу його вирішення. Якщо доведення спору до суду може зайняти кілька років, життєво важливо, щоб існували механізми медіації, які дозволять вирішити його в такі строки, які прийнятні для великого бізнесу».

Надія Тарасова навела визначення медіації, визначивши її як спробу врегулювати спір за допомогою нейтральної третьої сторони, де всі сторони беруть активну участь у процесі прийняття рішень.

Говорячи про спори, пов’язані з корпоративним управлінням, лектор відзначила, що на засіданнях ради директорів конфліктів часто не уникнути, особливо, коли Рада складається з незалежних, досвідчених та відвертих директорів. Питання управління, стандарти та вимоги можуть бути благодатним джерелом для непорозумінь і конфліктів.

До ситуацій, які спричиняють конфлікти в радах директорів Надія Тарасова віднесла:

·Перехідні періоди, наприклад, після злиття або поглинання, коли до складу ради входить значна група нових директорів;

·Відсутність згоди щодо ролі ради або її комітетів у порівнянні з роллю менеджменту;

·Новий генеральний директор, який має проблеми з побудовою відносин з радою або окремими директорами;

·Розбіжності або незадоволеність змістом та проведенням засідань;

·Складний період для компанії, пов’язаний з несприятливою публічністю, низькими доходами, динамікою акцій, етичними порушеннями або неправомірною поведінкою керівництва;

·Нові довгострокові стратегії;

·Незадовільна робота директорів;

·Незадоволеність ради директорів роботою СЕО чи іншого вищого керівництва;

·Взаємодія директорів з корпоративними групами, такими як акціонери, громади чи працівники.

Лектор підкреслила, що саме медіація може допомогти запобігти та ефективно вирішувати спори, пов’язані з корпоративним управлінням. Техніки медіації застосовні для покращення управління радою директорів, зокрема:

- Визначення інтересів на противагу позиціям;

- Виявлення емоційних та фактичних проблем, пов'язаних з потенційними або фактичними суперечками;

- Допомогти сторонам зосередитися на своїх довгострокових цілях та інтересах;

- Використання процедур, які заохочують до співпраці та підкреслюють гнучкість;

- Сприяння дискусіям та заохочення вільного обміну ідеями;

- Виявлення інформації, що стосується проблеми та її вирішення;

- Сприяння сторонам у спільній розробці власних рішень, а не нав'язування їм рішень;

- Залучення третьої сторони, коли це доречно, для полегшення та налагодження комунікації.

Для медіації у спорах з корпоративного управління необхідні наступні навички:

·               Неупередженість;

·               Незалежність;

·               Старанність;

·               Розсудливість;

·               Репутація;

·               Відповідальність;

·               Тактовність;

·               Міжособистісні відносини;

·               Досвід корпоративного управління;

·               Концептуальне розуміння корпоративного управління;

·               Знання корпоративного законодавства.

Серед рекомендацій наголошено на важливості забезпечення корпоративними радами прийняття та впровадження належних політик ADR для ефективного вирішення будь-яких корпоративних спорів до того, як вступати в судовий розгляд, проведення навчання методами медіації в рамках професійного розвитку для голів, провідних директорів, корпоративних секретарів.

Матеріал підготовлено за наслідками заходу «Способи вирішення конфліктів: Negotiation, Mediation, Conciliation, Arbitration». https://tinyurl.com/2bj6dyh2

Відеофрагменти із заходу доступні для перегляду на сторінці Вищої школи адвокатури НААУ у Facebook:

https://tinyurl.com/55zrhu4m

 

https://tinyurl.com/4bfercjt