Під час фахової дискусії «Онлайн-освіта в умовах воєнного стану: виклики, ризики та ефективні способи захисту прав учасників освітнього процесу», Надія Тарасова, адвокат, комплаєнс-офіцер, член Центру Адвокат дитини ВША НААУ, зупинилася на розгляді питання: «Подвійне навчання українських дітей: вибір батьків чи інтереси дитини?».
Після повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України певна кількість дітей змушені були виїхати разом з батьками за кордон. Відповідно у цьому аспекті постало питання можливого поєднання навчання в Україні та за кордоном.
Станом на сьогодні складається ситуація, за якої:
- Можливо відмовитися від навчання у школі за місцем тимчасового прихистку. Деякі країни допускають таку можливість, відповідно навчатися можна в Україні у дистанційній або сімейній формі залежно від конкретних обставин;
- Навчання є обов’язковим. Наприклад, в Нідерландах навчання для дітей віком від 5 до 18 років є обов’язковим. У випадку, якщо дитина не відвідує нідерландську школу, на батьків накладається штраф у розмірі 200 євро. У разі повторного накладення штрафу ставиться питання про вилучення дитини із сім’ї і передачу коучу, який буде слідкувати за тим, щоб дитина відвідувала школу.
Якщо обираємо навчання за кордоном за місцем тимчасового прихистку, дитина зобов’язана відвідувати школу за місцем перебування. Зокрема, йдеться про такі країни як: Німеччина та Нідерланди. У такому випадку можливим є припинення навчання в українській школі на користь місцевої (за місцем перебування поза межами України) або одночасне навчання дитини в обох школах.
Перевагами подвійного навчання є:
- розвиток адаптаційних навиків (інша країна, інше мовне середовище та коло спілкування);
- досвід навчання в іноземній школі;
- покращення рівня іноземної мови/вивчення нової;
- значний вибір активностей як в школі так і поза її межами;
- дитина представляє Україну (гордість та патріотизм).
До недоліків відносяться:
- навантаження в обох школах;
- психологічне заперечення «подвійного навчання»:
- «навіщо я маю це робити?»;
- обмаль вільного часу;
- хронічна втомленість (додається сум за Україною, родиною, друзями, активностями);
- якість освіти;
- негатив, направлений на батьків, вчителів, тощо.
Трансляція фахової дискусії доступна для перегляду: https://bit.ly/3Hxtphi
Підсумки фахової дискусії: https://bit.ly/3BXBs3D
Ознайомитися з матеріалами, підготовленими за наслідками фахової дискусії:
Право дітей (студентів) на аліменти та інші форми утримання, вплив обставин, обумовлених онлайн-навчанням. https://bit.ly/3hTXZr7
Онлайн-навчання, ризики відповідальності для батьків, способи захисту та відновлення порушених прав. https://bit.ly/3vgKBQY
Який порядок переведення студентів з ТОТ з контрактної форми навчання на бюджетну? https://bit.ly/3Wsuc7R