Досудовий порядок оскарження рішень (адміністративних актів), дій або бездіяльності суб’єктів владних повноважень: Олександр Ситников
У Вищій школі адвокатури НААУ відбувся захід з підвищення кваліфікації адвокатів на тему: «Як ефективно використати досудовий порядок вирішення спорів?», який провів Олександр Ситников, директор Центру «Доступне правосуддя», суддя ВАСУ у відставці, викладач НШСУ, адвокат, кандидат юридичних наук.
На початку заходу лектор окреслив проблеми досудового врегулювання спорів, віднісши до них такі:
Переважає підзаконне регулювання та багато окремих процедур та законів;
Право особи приймати участь у розгляді його справи і бути вислуханою навіть не зафіксоване законодавством;
Заінтересовані особи не залучаються до прийняття адміністративних актів;
Адміністративні органи не мотивують негативні (несприятливі) управлінські рішення (адміністративні акти);
Особам не повідомляється про права та порядок оскарження адміністративних актів;
Адміністративні органи можуть відкликати, визнати недійсними чи скасувати власний акт практично без обмежень;
Адміністративне оскарження неефективне.
Олександр Ситников навів визначення адміністративного оскарження як процедури перегляду адміністративного акта уповноваженим органом державної влади за заявою заінтересованої особи.
Лектор виділив складові частини процедури адміністративного оскарження:
Суб’єкти процедури оскарження:
Суб’єкт звернення;
Суб’єкт розгляду;
Об’єкт оскарження: порушення прав, свобод або інтересів особи;
Предмет оскарження: адміністративний акт (рішення), дія або бездіяльність.
Процедура (стадії) оскарження.
Результат розгляду скарги обов’язково відображається в адміністративному акті.
Подальший перегляд адміністративних актів можливий лише в судовому порядку.
Олександр Ситников детально проаналізував стадії розгляду адміністративних скарг:
Подання скарги: форма, зміст та строки подання;
Початок адміністративного провадження за скаргою: питання, пов’язані із прийняттям скарги до розгляду: порядок прийняття реєстрації скарги та інших матеріалів.
Підготовка скарги до розгляду: витребування документів, пояснень, вчинення інших процедурних дій та надсилання йому додаткових матеріалів;
Перегляд адміністративного акту за скаргою: процедура та порядок визначається законом;
Результат розгляду скарги: рішення повинно бути обґрунтованим;
Виконання рішення.
Лектор підкреслив, що важливим аспектом успішного розгляду скарги є дотримання строків звернення, адже скарга, подана з порушенням строку подання без поважних причин, залишається без розгляду.
За результатами розгляду адміністративної скарги можуть бути прийняті такі рішення:
Залишення скарги без розгляду;
Відмова у задоволенні скарги;
Задоволення скарги.
Олександр Ситников окреслив основні переваги та недоліки використання досудового порядку оскарження.
До переваг віднесено:
-
доступність: подання скарги в порядку адміністративного оскарження не вимагає спеціальних знань, залучення адвоката та в переважній більшості може бути реалізовано особою самостійно, на відміну від судового оскарження, що в більшості випадків вимагає залучення адвоката;
-
оперативність: строки розгляду скарг в порядку адміністративного провадження на практиці є значно коротшими порівняно із судовим розглядом, що забезпечує дотримання принципу правової визначеності;
-
безоплатність: адміністративне оскарження є безоплатним, на відміну від судового, що в більшості випадків передбачає сплату судового збору, окрім винятків, коли судовий збір не сплачується;
-
результативність: у результаті розгляду адміністративної скарги уповноваженим органом може бути прийнято рішення по суті, на відміну від судового розгляду, у випадках коли суд не може втручатися в дискреційні повноваження органів публічної адміністрації.
Серед недоліків визначені:
-
низька ефективність: у результаті розгляду більша частина скарг залишається без задоволення. Зокрема під час розгляду податкових спорів відповідно до даних, розміщених на офіційному сайті Державної податкової служби України, в результаті адміністративного оскарження у 2019 році було скасовано 23,4% оскаржуваних податкових повідомлень-рішень;
-
суб’єктивність та упередженість: під час розгляду скарг у порядку адміністративного провадження відсутні ефективні механізми забезпечення неупередженості та безсторонності, які наявні під час розгляду справи у суді;
-
відсутність реальних механізмів оскарження в окремих випадках: така ситуація має місце, зокрема, в разі відсутності органу вищого рівня, що може виступати суб’єктом розгляду скарги, наприклад, під час оскарження рішень органів місцевого самоврядування;
-
залишається відкритим питання корупційних ризиків і загального рівня недовіри до органів державної влади в Україні, що значно вище, ніж у багатьох європейських країнах.
Наостанок лектор відповів на питання: як ефективно використати досудовий порядок для захисту в суді? Зокрема, під час підготовки та розгляду скарги скаржник має можливість:
-
отримати (витребувати) необхідні документи (або вони можуть бути надані самим органом і ви без особливих труднощів будете їх мати),
-
ознайомитись із матеріалами адміністративного провадження та отримати їх копії,
-
з’ясувати позицію державного органу по своїй скарзі, яку потім використає у побудуванні своєї стратегії захисту в суді.
У деяких випадках можливо «продовжити» строк для підготовки позовної заяви.
Матеріал на сторінці Advokat Post: https://bit.ly/3GMpH1S
Відеофрагмент із заходу доступний для перегляду на сторінці Вищої школи адвокатури НААУ у ФБ: http://tinyurl.com/bdfzhmbv
Цікаві публікації лектора:
Новели законодавства про адміністративну процедуру. http://tinyurl.com/yvjp3rpc
Характерні помилки при оформленні та подачі адміністративного позову. http://tinyurl.com/y93fj7k3
Більше про заходи з підвищення кваліфікації адвокатів у розкладі Вищої школи адвокатури НААУ: https://cutt.ly/g9AAiVQ.