Досудовий порядок оскарження рішень дій або бездіяльності суб’єктів владних повноважень: Олександр Ситников
Ситников Олександр
20.12.2023

Досудовий порядок оскарження рішень (адміністративних актів), дій або бездіяльності суб’єктів владних повноважень: Олександр Ситников 

У Вищій школі адвокатури НААУ відбувся захід з підвищення кваліфікації адвокатів на тему: «Як ефективно використати досудовий порядок вирішення спорів?», який провів Олександр Ситников, директор Центру «Доступне правосуддя», суддя ВАСУ у відставці, викладач НШСУ, адвокат, кандидат юридичних наук.

На початку заходу лектор окреслив проблеми досудового врегулювання спорів, віднісши до них такі:

 Переважає підзаконне регулювання та багато окремих процедур та законів;

 Право особи приймати участь у розгляді його справи і бути вислуханою навіть не зафіксоване законодавством;

 Заінтересовані особи не залучаються до прийняття адміністративних актів;

 Адміністративні органи не мотивують негативні (несприятливі) управлінські рішення (адміністративні акти);

 Особам не повідомляється про права та порядок оскарження адміністративних актів;

 Адміністративні органи можуть відкликати, визнати недійсними чи скасувати власний акт практично без обмежень;

 Адміністративне оскарження неефективне.

Олександр Ситников навів визначення адміністративного оскарження як процедури перегляду адміністративного акта уповноваженим органом державної влади за заявою заінтересованої особи.

Лектор виділив складові частини процедури адміністративного оскарження:

 Суб’єкти процедури оскарження:

 Суб’єкт звернення;

 Суб’єкт розгляду;

 Об’єкт оскарження: порушення прав, свобод або інтересів особи;

 Предмет оскарження: адміністративний акт (рішення), дія або бездіяльність.

 Процедура (стадії) оскарження.

 Результат розгляду скарги обов’язково відображається в адміністративному акті.

 Подальший перегляд адміністративних актів можливий лише в судовому порядку.

Олександр Ситников детально проаналізував стадії розгляду адміністративних скарг:

 Подання скарги: форма, зміст та строки подання;

 Початок адміністративного провадження за скаргою: питання, пов’язані із прийняттям скарги до розгляду: порядок прийняття реєстрації скарги та інших матеріалів.

 Підготовка скарги до розгляду: витребування документів, пояснень, вчинення інших процедурних дій та надсилання йому додаткових матеріалів;

 Перегляд адміністративного акту за скаргою: процедура та порядок визначається законом;

 Результат розгляду скарги: рішення повинно бути обґрунтованим;

 Виконання рішення.

Лектор підкреслив, що важливим аспектом успішного розгляду скарги є дотримання строків звернення, адже скарга, подана з порушенням строку подання без поважних причин, залишається без розгляду.

За результатами розгляду адміністративної скарги можуть бути прийняті такі рішення:

 Залишення скарги без розгляду;

 Відмова у задоволенні скарги;

 Задоволення скарги.

Олександр Ситников окреслив основні переваги та недоліки використання досудового порядку оскарження.

До переваг віднесено:

  •  доступність: подання скарги в порядку адміністративного оскарження не вимагає спеціальних знань, залучення адвоката та в переважній більшості може бути реалізовано особою самостійно, на відміну від судового оскарження, що в більшості випадків вимагає залучення адвоката;

  •  оперативність: строки розгляду скарг в порядку адміністративного провадження на практиці є значно коротшими порівняно із судовим розглядом, що забезпечує дотримання принципу правової визначеності;

  •  безоплатність: адміністративне оскарження є безоплатним, на відміну від судового, що в більшості випадків передбачає сплату судового збору, окрім винятків, коли судовий збір не сплачується;

  •  результативність: у результаті розгляду адміністративної скарги уповноваженим органом може бути прийнято рішення по суті, на відміну від судового розгляду, у випадках коли суд не може втручатися в дискреційні повноваження органів публічної адміністрації.

Серед недоліків визначені:

  •  низька ефективність: у результаті розгляду більша частина скарг залишається без задоволення. Зокрема під час розгляду податкових спорів відповідно до даних, розміщених на офіційному сайті Державної податкової служби України, в результаті адміністративного оскарження у 2019 році було скасовано 23,4% оскаржуваних податкових повідомлень-рішень;

  •  суб’єктивність та упередженість: під час розгляду скарг у порядку адміністративного провадження відсутні ефективні механізми забезпечення неупередженості та безсторонності, які наявні під час розгляду справи у суді;

  •  відсутність реальних механізмів оскарження в окремих випадках: така ситуація має місце, зокрема, в разі відсутності органу вищого рівня, що може виступати суб’єктом розгляду скарги, наприклад, під час оскарження рішень органів місцевого самоврядування;

  •  залишається відкритим питання корупційних ризиків і загального рівня недовіри до органів державної влади в Україні, що значно вище, ніж у багатьох європейських країнах.

Наостанок лектор відповів на питання: як ефективно використати досудовий порядок для захисту в суді? Зокрема, під час підготовки та розгляду скарги скаржник має можливість:

  •  отримати (витребувати) необхідні документи (або вони можуть бути надані самим органом і ви без особливих труднощів будете їх мати),

  •  ознайомитись із матеріалами адміністративного провадження та отримати їх копії,

  •  з’ясувати позицію державного органу по своїй скарзі, яку потім використає у побудуванні своєї стратегії захисту в суді.

У деяких випадках можливо «продовжити» строк для підготовки позовної заяви.

Матеріал на сторінці Advokat Post: https://bit.ly/3GMpH1S

Відеофрагмент із заходу доступний для перегляду на сторінці Вищої школи адвокатури НААУ у ФБ: http://tinyurl.com/bdfzhmbv

Цікаві публікації лектора:

Новели законодавства про адміністративну процедуру. http://tinyurl.com/yvjp3rpc

 Характерні помилки при оформленні та подачі адміністративного позову. http://tinyurl.com/y93fj7k3

Більше про заходи з підвищення кваліфікації адвокатів у розкладі Вищої школи адвокатури НААУ: https://cutt.ly/g9AAiVQ.