Лектор докладно проаналізував разом з учасниками адміністративне оскарження управлінських рішень, а саме:
1. Право на адміністративне оскарження.
2. Поняття та складові частини процедури адміністративного оскарження.
3. Суб’єкти розгляду скарги.
4. Стадії розгляду адміністративних скарг.
5. Наслідки пропуску строку на звернення.
6. Форма та зміст скарги.
7. Підстави для оскарження.
8. Порядок подання скарги.
9. Початок адміністративного провадження за скаргою.
10. Строки розгляду адміністративної скарги.
У рамках характеристики адміністративного оскарження управлінських рішень акцентовано на наступному:
1. Право на адміністративне оскарження
Право передбачено законодавством, але процедура не визначена:
-
Про адміністративні послуги (ст.19 змінена)
-
Земельний Кодекс
-
Про доступ до публічної інформації
-
Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг
-
Про ліцензування видів господарської діяльності
-
Про основи державного контролю (нагляду) у сфері господарської діяльності
Процедура прямо передбачена законодавством:
-
Податковий Кодекс
-
Про адміністративну процедуру
-
Антимонопольне законодавство
2. Поняття та складові частини процедури адміністративного оскарження
Адміністративне оскарження – процедура перегляду адміністративного акта уповноваженим органом державної влади за заявою заінтересованої особи.
Елементи (складові частини) процедури адміністративного оскарження:
• Об’єкт оскарження: право, свобода або інтерес особи (порушення або загроза порушення, негативний вплив, обмеження);
• Суб’єкти адміністративного оскарження:
-
Суб'єкт чиї рішення дія або бездіяльність оскаржується;
-
Суб'єкт звернення (особа, яка вважає, що його права порушені);
-
Суб'єкт розгляду;
• Предмет оскарження:
-
адміністративний акт (рішення),
-
процедурне рішення або дія, бездіяльність.
• Процедура (стадії) оскарження: підготовка (форма та зміст скарги), строки оскарження, порядок подання, підготовка до розгляду, процедура розгляду.
• Результат розгляду скарги (обов'язково відображається в адміністративному акті).
• Подальший перегляд адміністративних актів можливий лише в судовому порядку.
3. Суб’єкти розгляду скарги:
-
Індивідуальний:
Посадова особа – керівник, допоміжний орган.
Уповноважена особа – допоміжний орган.
-
Колегіальний орган(комісія з розгляду скарг):
Постійнодіючі
Тимчасові
Відомчі
Міжвідомчі
Змішані
Відомчі:
• Комісія є постійно діючим колегіальним органом, що утворюється Мінекономіки.
• До складу комісії входять: три представники Мінекономіки; два представники Фонду державного майна; один представник адміністратора електронної торгової системи.
• Порядок подання, розгляду скарг та пропозицій стосовно організації та проведення аукціонів щодо передачі в оренду державного та комунального майна, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 2020 р. № 647
Змішані:
• Колегії є постійно діючими консультативно-дорадчими органами при Мін'юсті.
• До складу Колегій можуть входити посадові особи Мін’юсту чи відповідного територіального органу, а також представники інших державних органів, громадських об’єднань або інші особи.
• Положення про Колегії з розгляду скарг…, затверджене Наказ Міністерства юстиції України від 09 січня 2020 року № 71/5
4. Стадії розгляду адміністративних скарг:
• Подання скарги: форма, зміст та строки подання.
• Початок адміністративного провадження за скаргою: Питання, пов'язані із прийняттям скарги до розгляду: порядок прийняття реєстрації скарги та інших матеріалів.
• Підготовка скарги до розгляду: витребування документів, пояснень, вчинення інших процедурних дій та надсилання йому додаткових матеріалів • Перегляд адміністративного акту за скаргою: процедура та порядок визначається законом.
• Результат розгляду скарги: рішення повинно бути обґрунтованим. • Виконання рішення.
5. Наслідки пропуску строку на звернення:
• Скарга, подана з порушенням строку подання без поважних причин, залишається без розгляду.
• У разі пропущення строку з поважних причин скаржник може звернутися з клопотанням про поновлення строку подання скарги:
-
Звернення про поновлення строку подання скарги може бути подано протягом десяти робочих днів з дня припинення обставин, що були поважною причиною пропущення строку подання скарги, але не пізніше одного року з дня прийняття адміністративного акта.
-
Скарга, строк подання якої пропущено з поважних причин, подається протягом десяти робочих днів з дня отримання повідомлення про поновлення такого строку.
• Строк подання скарги не вважається пропущеним у разі не зазначення в адміністративному акті строку та порядку його оскарження.
6. Форма та зміст скарги
• Форма: письмова (електронна або паперова), усна (у випадках, передбачених законом)
• Зміст:
1) найменування адміністративного органу, до якого подається скарга;
2) відомості в обсязі, достатньому для встановлення особи скаржника, та його контактні дані (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) або найменування особи, адресу місця проживання/перебування, місцезнаходження, номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти, інші контактні дані). У разі подання скарги представником скаржника в ній додатково зазначаються такі самі відомості стосовно представника;
3) вимоги скаржника та їх обґрунтування;
4) дату складення скарги.
• Підпис скарги скаржником або його представником (власноруч або з використанням електронного підпису, крім випадків, передбачених законом).
7. Підстави для оскарження:
Пов'язані з реалізацію прав:
-
Порушення
-
Створення перешкод
-
Може бути порушено
Пов'язані з виконанням обов'язків:
-
Незаконно покладений обов'язок
-
Незаконний примус до виконання обов'язку
Притягнуто до відповідальності:
-
Адміністративної
-
Цивільної (матеріально-правові санкції)
Відповідність закону:
-
Нормативно-правові акти
-
Індивідуальні
-
Повноваження
8. Порядок подання скарги
• Скарга подається до адміністративного органу, що прийняв адміністративний акт, процедурне рішення та/або вчинив процедурну дію чи допустив бездіяльність, що оскаржується.
• Скарга може бути подана скаржником в один із способів, передбачених статтею 41 цього Закону для подання заяви.
• Заява в письмовій формі подається шляхом особистого звернення, надіслана поштовим відправленням або подана в електронній формі, у тому числі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.
• Не пізніше наступного дня вищевказаний орган передає (надсилає) скаргу разом з матеріалами справи суб’єкту розгляду скарги.
• Скаржник подає скаргу разом із документами, які він вважає необхідними для її розгляду, або копіями таких документів.
• Не допускається вимагання від заявника документів, не визначених законом або у формі, не встановленій законодавством.
9. Початок адміністративного провадження за скаргою
• Адміністративне провадження за скаргою починається з дня надходження скарги, оформленої відповідно до вимог статті 81 цього Закону, до суб’єкта розгляду скарги.
• Суб’єкт розгляду скарги може об’єднати в одне адміністративне провадження декілька справ із скаргами того самого скаржника або скарги кількох скаржників з того самого питання (предмета).
• Реєстрація скарги та повідомлення скаржнику про її надходження здійснюються в порядку, визначеному статтею 42 цього Закону:
-
Заява реєструється адміністративним органом в день її надходження.
-
Відмова в реєстрації заяви не допускається.
-
Адміністративний орган у день надходження заяви на вимогу заявника або його представника видає (надсилає) йому письмове підтвердження реєстрації його заяви із зазначенням дати та номера реєстрації, крім випадків, якщо справа вирішується в момент подання заяви. Реєстрація заяви, поданої в електронній формі, підтверджується автоматично надісланим електронним повідомленням.
• Подання скарги за клопотанням скаржника зупиняє дію адміністративного акта, що оскаржується, крім випадків, передбачених законом.
10. Строки розгляду адміністративної скарги
Строк розгляду - термін (час) протягом якого відповідний адміністративний орган повинен розглянути адміністративну скаргу (переглянути адміністративну справу) та винести відповідне рішення.
• Початок перебігу строку: починається з дня надходження та реєстрації скарги до суб’єкту розгляду справи
• Закінчення строку розгляду: день прийняття рішення по суті скарги (оголошенням рішення або дня направлення скаржникові відповіді на його звернення).
• Продовження строків розгляду: Згідно з п. 56.9 ст. 56 ПКУ керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад 20- денний строк, визначений у п. 56.8 ст. 56 ПКУ, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це платника податків до закінчення строку, визначеного у п. 56.8 ст. 56 ПКУ.
Першоджерело: https://tinyurl.com/ry895h96