«Ураховуючи ситуацію повномасштабного вторгнення неймовірної хвилі внутрішнього переміщення та окупації територій, збільшилася кількість звернень українців щодо реєстрації народжень» - зазначає адвокат, член Центру «Адвокат дитини», керівник юридичного департаменту Громадської організації «Десяте квітня» Анастасія Шепеленко.
Станом на сьогодні фактично адміністративний порядок реєстрації не відбувається, оскільки органи ДРАЦС не приймають документи видані окупаційною владою через відсутність визначеної процедури.
Наші колеги з ГО «Десяте квітня» неодноразово звертали увагу профільних органів на необхідність спрощення процедури реєстрації актів цивільного стану, зокрема, при напрацюванні законопроєкту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей державної реєстрації актів цивільного стану, що відбулися на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України та за межами України» № 9069 від 28.02.2023, який наразі перебуває на розгляді в комітеті Верховної Ради України з питань правової політики.
Анастасія Шепеленко підкреслює, що попри положення статті 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», органи державної реєстрації актів цивільного стану позбавлені можливості проводити реєстрацію фактів народження за документами, виданими органами окупаційної влади.
Так, дії органів ДРАЦС під час проведення реєстрації народження дитини регулюються положеннями Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» та Наказу Міністерства юстиції України від 18.10.2000 року № 52/5 «Про затвердження Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні».
Статтею 13 вказаного Закону визначено, що підставою для проведення державної реєстрації народження дитини є визначені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я документи, що підтверджують факт народження.
Вищевказаними Правилами встановлено виключний перелік документів, на підставі яких проводиться державна реєстрація народження (п.2, глава 1, розділ ІІІ), а будь-яких додаткових підстав у зв’язку з положеннями ЗУ «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» до Правил внесено не було.
Тому фактично до внесення змін нормативно-правових актів, якими керуються органи ДРАЦС, вони не зможуть проводити реєстрацію народження на тимчасово окупованій території за документами, виданими органами окупаційної влади.
Спрощення процедури державної реєстрації актів цивільного стану, що відбулися на тимчасово окупованій РФ території України дозволить врегулювати можливість визнання та підтвердження державою актів цивільного стану, що мали місце на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, в адміністративному порядку.
У квітні 2024 року на засіданні експертної ради при представнику Уповноваженого з прав громадян постраждалих внаслідок збройної агресії проти України було вирішено надати рекомендації Мінʼюсту опрацювати спільно з Комітетом Верховної Ради України з питань правової політики можливість прийняття у першому читанні законопроєкту № 9069, за умови його доопрацювання до другого читання, передбачивши лише механізм запровадження адміністративної процедури встановлення фактів народження, які сталися на тимчасово окупованій території або за межами України.
Анастасія Шепеленко також зауважила на труднощах, які виникають в українців через відсутність упорядкованої адміністративної процедури.
Матеріал підготовлено за наслідками круглого столу «Правові засоби захисту прав і свобод дитини в Україні», співорганізатором якого виступив Центр «Адвокат дитини». https://tinyurl.com/2j7nm4a9
Запис круглого столу можна переглянути за посиланням: https://tinyurl.com/2j847xhx