Правові новини у сфері медичного права: 19.11.2024 - 20.11.2024
Огляд підготувала Ірина Сенюта, доктор юридичних наук, професор, адвокат, керуючий партнер Адвокатського об’єднання «MedLex», голова Комітету медичного і фармацевтичного права та біоетики НААУ, завідувач кафедри медичного права
Сенюта Ірина
12.12.2024

20.11.2024 Верховною Радою України прийнято за основу законопроєкт «Про захист персональних даних»

Документ розроблений на виконання зобов’язання України передбаченого статтею 15 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони та завдання 11 Плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. №1106.

Законопроєкт має на меті підвищити рівень захисту конституційного права на повагу до приватного життя через посилення стандартів обробки персональних даних та надати більше прав суб’єкту персональних даних для забезпечення можливості здійснення повноцінного контролю суб’єктом за обробкою його персональних даних.

Законопроєкт передбачає:

приведення термінології сфери захисту персональних даних у відповідність до нових міжнародних стандартів;

деталізацію та більш зрозуміле формулювання принципів обробки персональних даних;

більш чітке формулювання підстав обробки персональних даних;

деталізовані та прозорі вимоги до згоди на обробку персональних даних, які дозволять уникнути зловживань та маніпуляцій; розширення прав суб’єктів персональних даних та механізм їх реалізації;

чітке визначення обов’язків контролера і оператора персональних даних;

порядок повідомлення про витік персональних даних; інститут відповідальної особи з питань захисту персональних даних, її функціональні обов'язки, вимоги та порядок призначення;

врегулювання передачі персональних даних на територію іноземних держав та міжнародних організацій;

фінансову відповідальність, адміністративно-господарські санкції, що застосовуються до контролера та/або оператора за порушення права на захист персональних даних, які дозволять забезпечити дієвість закону та виконання його вимог.

Законопроєктом визначено особливі вимоги до:

обробки персональних даних (чутливі персональні дані), обробки персональних даних, пов’язаних з притягненням до кримінальної відповідальності, обробки біометричних даних суб’єктами владних повноважень та обробки персональних даних з метою прямого маркетингу, передвиборчої агітації та політичної реклами.

 

📌 Детальніше за посиланням:

https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/40707

 

20.11.2024 Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері національної безпеки і оборони щодо надання допомоги на догоспітальному етапі та здійснення цивільно-військового співробітництва»

Закон розроблено з метою надання Міністерству оборони України повноважень щодо затвердження обсягів надання тактичної догоспітальної допомоги на догоспітальному етапі, що надається під час ведення воєнних (бойових) дій та підготовки сил безпеки і сил оборони до застосування за призначенням, а також здійснення контролю за їх додержанням. А також затвердження за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, переліків, мінімальних вимог та/або стандартів якості медичних виробів (виробів медичного призначення) та допоміжних засобів до них, що застосовуються силами безпеки і силами оборони для надання тактичної догоспітальної допомоги під час ведення воєнних (бойових) дій та підготовки сил безпеки і сил оборони до застосування за призначенням, на основі відповідних вимог, стандартів якості, рекомендацій або інших відповідних документів, рішень Організації Північноатлантичного договору або окремих держав – членів Організації Північноатлантичного договору (за наявності)".

Прийняття даного закону має на меті забезпечити створення ефективного елементу взаємодії всіх складових сектору безпеки і оборони під час реагування на загрози національній безпеці України.

Закон визначає поняття тактичної догоспітальної допомоги, цивільно-військового співробітництва.

Також законом передбачено внесення змін до статті 14-1 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я» та статтей 1, 10 Закону України «Про оборону України», якими передбачається надання Міністерству оборони України повноважень щодо затвердження на основі стандартів Організації Північноатлантичного договору та/або стандартів, затверджених окремими державами – членами Організації Північноатлантичного договору, для сил безпеки і сил оборони обсягів надання тактичної догоспітальної допомоги на догоспітальному етапі, що надається під час ведення бойових дій та підготовки сил безпеки і сил оборони за призначенням у тактичних умовах, а також здійснення контролю за їх додержанням. Передбачено надання Міністерству оборони України повноважень, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, затверджувати перелік, мінімальні вимоги та/або стандарти якості медичних виробів (виробів медичного призначення) та допоміжних засобів до них, що застосовуються силами безпеки і силами оборони для надання тактичної догоспітальної допомоги під час ведення бойових дій, на основі відповідних вимог, стандартів якості, рекомендацій або інших відповідних документів, рішень Організації Північноатлантичного договору або окремих держав – членів Організації Північноатлантичного договору (за наявності).

 

📌 Детальніше за посиланням:

https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/44558

 

20.11.2024 Верховною Радою України прийнято за основу законопроєкт «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо особливостей державної реєстрації лікарських засобів, які можуть закуповуватися особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я»

Проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо особливостей державної реєстрації лікарських засобів, які можуть закуповуватися особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я» (далі – законопроєкт), розроблений з метою удосконалення доступу пацієнтів до лікарських засобів, які закуповуються за бюджетні кошти Державним підприємством «Медичні закупівлі України» (далі – ДП «Медзакупівлі України») для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я.

Законопроєктом пропонується:

внести зміни до Закону України «Про лікарські засоби», а саме до:

статей 2, 9 в частині уточнення визначення Державного реєстру лікарських засобів та переліку відомостей, що вносяться до нього, шляхом узгодження їх з вимогами Закону України «Про публічні електронні реєстри»;

статті 91, що дозволить удосконалити підходи до існуючих процедур спрощеної державної реєстрації лікарських засобів, які можуть закуповуватися ДП «Медзакупівлі України», зокрема шляхом:

  1. запровадження можливості державної реєстрації за спрощеною процедурою, встановленою частиною четвертою статті 91 Закону України

«Про лікарські засоби», також лікарських засобів, які зареєстровані компетентним органом Великої Британії, країни-члена Європейського Союзу або включені до бази даних лікарських засобів, що можуть закуповуватися в рамках Надзвичайного плану Президента з надання допомоги в боротьбі з ВІЛ (President's Emergency Plan for AIDS Relief), розміщеної на офіційному вебсайті компетентного органу Сполучених Штатів Америки (перелік PEPFAR), або включені до переліків прекваліфікованих Всесвітньою організацією охорони здоров’я лікарських засобів чи вакцин (перелік ВООЗ) та виробляються на зазначеній в переліку ВООЗ виробничій дільниці;

  1. встановлення, що до заяви про державну реєстрацію лікарського засобу, включеного до переліку ВООЗ, додаються: матеріали реєстраційного досьє, які були подані для прекваліфікації ВООЗ, з урахуванням усіх внесених змін; методи контролю якості лікарського засобу (кінцевого продукту); звіт з оцінки цього лікарського засобу, виданий Всесвітньою організацією охорони здоров’я; інструкція про застосування або інформація про застосування лікарського засобу, викладена мовою оригіналу (мовою, відмінною від державної); графічне зображення макету упаковки (оригіналу упаковки) лікарського засобу та текст маркування первинної та вторинної (за наявності) упаковок лікарського засобу, викладений мовою оригіналу (мовою, відмінною від державної); переклади тексту маркування первинної та вторинної (за наявності) упаковок лікарського засобу та інструкції про застосування або інформації про застосування лікарського засобу державною мовою, засвідчені підписом заявника або уповноваженого ним представника;

  2. доповнення статті 91 Закону України «Про лікарські засоби» новою частиною восьмою, згідно з якою на зареєстрований відповідно до частини четвертої цієї статті лікарський засіб заявнику видається посвідчення, в якому зазначається строк дії, протягом якого лікарський засіб дозволяється до застосування в Україні. Такий лікарський засіб може застосовуватись в Україні протягом п’яти років з дня його державної реєстрації, а після закінчення цього строку, його подальше застосування можливе за умови перереєстрації;

доповнити цей Закон новою статтею 93, якою визначаються правові та організаційні засади функціонування Державного реєстру лікарських засобів.

 

📌 Детальніше за посиланням:

https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/44744

 

20.11.2024 Верховною Радою України прийнято за основу законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи»

Проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» розроблено з метою створення нормативно-правових засад щодо зміни підходів до проведення оцінки визначення потреб та механізму їх забезпечення для осіб з обмеженням повсякденного функціонування та реформування системи медико-соціальної експертизи в Україні.

Основними завданням законопроєкту є спрощення процесів встановлення інвалідності за рахунок формалізації відповідних критеріїв і врегулювання процедур; цифровізація проходження експертизи; запровадження прозорих механізмів оскарження; зміна механізму фінансування медико-соціальних експертиз. Проєкт закону запроваджує зміну підходів до визначення потреб людей, що мають обмеження функціонування та спрощення в отриманні ними послуг й інших видів допомоги, яких вони потребують.

Проєктом Закону України пропонується внести зміни до:

основ законодавства України про охорону здоров'я, законів України "Про реабілітацію в сфері охорони здоров'я", "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні", "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю", "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування", “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”, “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття”, “Про охорону дитинства”, “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, “Про військовий обов'язок і військову службу”, “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, “Про охорону праці”, “Про адміністративні послуги”, "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", “Про захист населення від інфекційних хвороб”, “Про психіатричну допомогу”, “Про зайнятість населення”, “Про відпустки”, “Про вищу освіту”, “Про професійну (професійно-технічну) освіту”, “Про професійну (професійно- технічну) освіту”, “Про запобігання корупції”, “Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів”, “Про жертви нацистських переслідувань”, “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування”, “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, а також Кодекс цивільного захисту України, Кримінально-виконавчий кодекс України, Кодекс адміністративного судочинства України, Кодекс законів про працю України.

 

📌 Детальніше за посиланням:

https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/45179

 

20.11.2024 Верховною Радою України прийнято за основу законопроєкт «Про систему охорони психічного здоров’я в Україні»

Проєкт закону розроблений з метою створення цілісного, окремого законодавчого акту, який спираючись на принципи ВООЗ та Європейського Союзу, а також на основі неухильного дотримання прав людини, принципу орієнтованості на людину, міжсекторальності та біопсихосоціальної моделі унормує систему охорони психічного здоровʼя в Україні.

Розроблений законопроєкт охоплює широкий спектр питань щодо організації та функціонування системи охорони психічного здоровʼя в Україні, наголошуючи на захисті прав і підтримці осіб із психічними розладами та їх інтеграції у суспільство, зокрема:

1) запроваджується термінологія у сфері охорони психічного здоров’я, що включає визначення таких понять як «психічне здоров’я», «послуга у сфері психічного здоровʼя», «надавач послуг у сфері психічного здоров’я», «фахівці у сфері психічного здоров’я» та інші терміни, необхідні для забезпечення повноти та якості юридичного регулювання цієї сфери;

2) уточнюються принципи охорони психічного здоров’я, як-от зосередження на потребах особи, боротьба з дискримінацією та стигматизацією;

3) регулюються правові, організаційні, економічні та соціальні засади системи охорони психічного здоров’я;

4) визначаються права та обов’язки осіб у сфері охорони психічного здоров’я, включно з правом на своєчасні, якісні послуги, вибір надавачів послуг, доступ до інформації;

5) встановлюються обов’язки надавачів послуг зі збереження конфіденційності та захисту персональних даних отримувачів послуг;

6) запроваджується система управління та координації заходів у сфері психічного здоров’я між різними суб’єктами – від публічних органів до недержавного сектору, визначається роль держави в забезпеченні умов для психічного здоров’я людей, повноваження центральних органів виконавчої влади, зокрема МОЗ, Мінсоцполітики, МОН, Міноборони, МВС, Мінветеранів, інших органів, що дотичні до цієї сфери.

 

📌 Детальніше за посиланням:

https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/44876

 

20.11.2024 прийнято наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Зміни до Плану діяльності Міністерства охорони здоров’я України з підготовки проєктів регуляторних актів на 2024 рік» № 1947

Міністерство охорони здоров’я України затвердило Зміну до Плану діяльності Міністерства охорони здоров’я України з підготовки проєктів регуляторних актів на 2024 рік, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21 грудня 2023 року № 2177, що додається.

 

📌 Детальніше за посиланням:

https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz-moz-ukrayini-vid-20-11-2024-1947-pro-zatverdzhennya-zmini-do-planu-diyalnosti-ministerstva-ohoroni-zdorov-ya-ukrayini-z-pidgotovki-proyektiv-regulyatornih-aktiv-na-2024-rik

 

19.11.2024 прийнято наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Зміни до Плану діяльності Міністерства охорони здоров’я України з підготовки проєктів регуляторних актів на 2024 рік» № 1938

Міністерство охорони здоров’я України затвердило Зміну до Плану діяльності Міністерства охорони здоров’я України з підготовки проєктів регуляторних актів на 2024 рік, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21 грудня 2023 року № 2177, що додається.

 

📌 Детальніше за посиланням:

https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz-moz-ukrayini-vid-19-11-2024-1938-pro-zatverdzhennya-zmin-do-planu-diyalnosti-ministerstva-ohoroni-zdorov-ya-ukrayini-z-pidgotovki-proyektiv-regulyatornih-aktiv-na-2024-rik

 

19.11.2024 на громадське обговорення винесено проєкт наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Порядку функціонування електронної системи рейтингового розподілу в інтернатуру та змін до Положення про інтернатуру»

Проєкт наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Порядку функціонування електронної системи рейтингового розподілу в інтернатуру та змін до Положення про інтернатуру» (далі – проєкт акта) розроблено з метою забезпечення прозорості та автоматизації процесу рейтингового розподілу в інтернатуру та вдосконалення організації проходження підготовки в інтернатурі випускників другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальностями «Стоматологія», «Медицина», «Технології медичної діагностики та лікування», «Медична психологія», «Фармація, промислова фармація», «Педіатрія» галузі знань «Охорона здоров’я».

Проєктом акта пропонується затвердити:

1) Порядок функціонування електронної системи рейтингового розподілу в інтернатуру;

2) Зміни до Положення про інтернатуру, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 22 червня 2021 року № 1254, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 серпня 2021 року за № 1081/36703 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я України від 16 березня 2022 року № 493).

Згідно з проєктом акта датою початку функціонування електронної системи рейтингового розподілу в інтернатуру пропонується визначити 01 січня 2025 року. МОЗ повинно забезпечити впровадження та функціонування програмного забезпечення «Електронна система рейтингового розподілу в інтернатуру».

Заклади охорони здоров’я державної та комунальної форми власності, в яких здійснюється практична частина програми підготовки в інтернатурі, в строк до 01 лютого 2025 року повинні вжити заходів щодо реєстрації в електронній системі рейтингового розподілу в інтернатуру.

 

📌 Детальніше за посиланням:

https://moz.gov.ua/uk/povidomlennya-pro-oprilyudnennya-ministerstvo-ohoroni-zdorov-ya-ukrayini-povidomlyaye-pro-oprilyudnennya-proyektu-nakazu-ministerstva-ohoroni-zdorov-ya-ukrayini-pro-zatverdzhennya-poryadku-funkcionuvannya-elektronnoyi-sistemi-rejtingovogo-rozpodilu