Огляд судової практики щодо не реєстрації юридичною особою електронного кабінету через релігійні переконання керівника
Тетяна Рабко, адвокат, радниця ТОВ «МЕТІНВЕСТ БІЗНЕС СЕРВІС» Група Метінвест, заступниця голови Комітету НААУ з питань електронного судочинства та кібербезпеки адвокатської діяльності
Рабко Тетяна
25.04.2024

Зі змісту ухвали Господарського суду Волинської області від 01.02.2024 по справі № 903/1115/23 (https://tinyurl.com/3ve46zyb) вбачається, що суд повернув без розгляду заяву ТОВ, оскільки керівник ТОВ, не є стороною у даній справі, у зв’язку з чим посилання на не реєстрацію електронного кабінету у зв’язку з релігійними переконаннями керівника товариства не прийнято судом.

Обставини справи

26.01.2024 на адресу суду надійшла заява ТОВ про вступ у справу в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача.

Згідно абз. 3 ч. 6 ст. 6 ГПК України якщо реєстрація електронного кабінету в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, суперечить релігійним переконанням особи, яка зобов’язана його зареєструвати відповідно до цієї частини, передбачені цим Кодексом процесуальні наслідки звернення до суду такою особою без реєстрації електронного кабінету у вигляді залишення її документа без руху, його повернення або залишення без розгляду не застосовуються за умови, що особа заявила про такі обставини одночасно із поданням відповідного документа шляхом подання окремої обґрунтованої письмової заяви.

У заяві про залучення товариства в якості третьої особи, керівник зазначає, що реєстрація електронного кабінету в ЄСІТС суперечить його релігійним переконанням, що унеможливлює реєстрацію заявником цієї заяви електронного кабінету у вказаній вище системі.

Згідно п.п. 63.1-63.2 Податкового кодексу України облік платників податків ведеться з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотримання податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Взяттю на облік або реєстрації у контролюючих органах підлягають всі платники податків.

Згідно п. 63.6 кодексу облік платників податків у контролюючих органах ведеться за податковими номерами. Податковим номером є:

1) ідентифікаційний код юридичної особи (резидента), відокремленого підрозділу юридичної особи (резидента і нерезидента) в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України;

2) обліковий номер, який присвоюється контролюючими органами у разі взяття на облік:

компаніям, організаціям, утвореним відповідно до законодавства інших держав;

іноземним дипломатичним представництвам та консульським установам, представництвам міжнародних організацій в Україні;

уповноваженим особам за договорами про спільну діяльність, управителям майна за договорами управління майном, інвесторам (операторам) за угодами про розподіл продукції, виконавцям проєктів (програм) міжнародної технічної допомоги та представництвам донорських установ в Україні, іншим особам та платникам у разі додаткового взяття їх на облік;

3) реєстраційний номер облікової картки платника податків – фізичної особи.

Облік осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган, ведеться за прізвищем, ім’ям, по батькові, серією (за наявності) та номером діючого паспорта громадянина України у формі книжечки або номером діючого паспорта громадянина України у формі картки, що оформлений із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру (далі – серія та номер паспорта). До паспортів громадянина України з числа зазначених осіб вноситься відмітка, що свідчить про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта. Така відмітка вноситься контролюючими органами до паспортів громадян України у формі книжечки. Порядок внесення такої відмітки встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики; органом, що здійснює оформлення паспорта громадянина України у формі картки, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, Податковим кодексом України передбачена можливість звільнення лише фізичної особи від реєстрації номера облікової картки платника податків та передбачає певну процедуру дій.

Згідно п. 64.1 Податкового кодексу взяття на облік за основним місцем обліку юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів як платників податків та зборів у контролюючих органах здійснюється на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, наданих згідно із Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань», у день отримання зазначених відомостей контролюючими органами.

Судом встановлено, що у заяві від 26.01.2024 вимогою є залучення до участі у справі в якості третьої особи саме ТОВ, якому присвоєний ідентифікаційний код юридичної особи, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.

Директор (керівник) – це службова особа, яка постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснює функції представника, а також постійно чи тимчасово обіймає на підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконує такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважною службовою особою підприємства, установи, організації.

ОСОБА_1 виконує функції керівника ТОВ, не є стороною у даній справі, у зв’язку з чим посилання на не реєстрацію електронного кабінету у зв’язку з релігійними переконаннями керівника товариства не приймаються судом.

Крім того, докази наявності у паспорті керівника ТОВ відповідної відмітки контролюючого органу про право здійснення фізичною особою, яка через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків платежів за серією та номером паспорта відсутні.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про повернення без розгляду заяви ТОВ від 26.01.2024 про залучення до участі у справі в якості третьої особи.