Лектор докладно проаналізувала ознайомлення із матеріалами справи та оскарження судових рішень у підсистемі «Електронний суд», а саме:
1. Створення електронного ордеру для оперативного доступу до матеріалів справи.
2. Алгоритм подання заяви про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді.
3. Перебіг процесуальних строків при отримані документів у підсистемі «Електронний суд» та інструменти перевірки для відліку строків.
4. Формування апеляційної скарги по справі:
-
Підтвердження повноважень.
-
Заповнення формуляра апеляційної скарги (сторони по справі, опис вимог апеляційної скарги).
-
Формування додатків до апеляційної скарги.
-
Сплата судового збору.
-
Направлення копії апеляційної скарги стороні.
-
Направлення апеляційної скарги до суду.
У рамках характеристики Електронного суду акцентовано на наступному:
1. Створення електронного ордеру для оперативного доступу до матеріалів справи
В ухвалі Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 31 .07 .2024 по справі № 910 /21682 /15 (910 /14860 /23 ) звернуто увагу на те, що скріплення касаційної скарги електронним цифровим підписом, зокрема, скріплення електронним цифровим підписом скан -копії ордеру про надання правничої (правової) допомоги, а також подання касаційної скарги із застосуванням системи "Електронний суд" із доданням до останньої не підписаної скан -копії ордеру не підтверджує дотримання форми документа, що підтверджує його право на здійснення представництва інтересів особи, зокрема на підписання касаційної скарги, як того вимагають норми Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" та Положення . Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 09 .03 .2023 №466 /893 /22 (провадження №К/990 /33704 /22 ) .
Акцентовано також на нюансах видачі електронної довіреності від імені юридичної особи, а саме для видачі електронної довіреності від юридичної особи необхідно натиснути виписка з ЄДР. У разі обрання створити довіреність, повноваження будуть передані від імені фізичної особи, а не юридичної особи.
2. Алгоритм подання заяви про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді
Підсистема «Електронний суд» надає можливість сортувати справи та здійснювати пошук.
-
У разі надходження заяви учасника справи про ознайомлення з матеріалами справи чи окремими документами в електронному вигляді через систему Електронний суд, суд, який отримав таку заяву, забезпечує сканування відповідних матеріалів справи у паперовій формі, що перебуває в такому суді, та долучення їх до матеріалів електронної судової справи .
-
У разі відсутності відповідного клопотання учасника справи суд забезпечує сканування матеріалів справи в паперовій формі та долучення їх до матеріалів електронної судової справи з урахуванням наявних у суді можливостей та в разі передання справи до суду іншої інстанції . (п . 124 Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи)
Для отримання доступу та можливості збереження файлів технічної фіксації (відеозапис) судового засідання з КЕП необхідно сплатити судовий збір у сумі 90.84 грн. Одразу після сплати судового збору файл буде доступний для перегляду та збереження в додатках до протоколу.
3. Перебіг процесуальних строків при отримані документів у підсистемі «Електронний суд» та інструменти перевірки для відліку строків
Цивільний, господарський та адміністративний процес:
-
Якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою ЄСІТС чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами . У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення .
-
Якщо судове рішення/повістку надіслано до електронного кабінету пізніше 17 години, судове рішення/повістка вважаються врученими у робочий день, наступний за днем їхнього відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про їхнє доставлення .
Згідно із статтею 11 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» додатковим способом інформування про суд, який розглядає справу, сторони спору та предмет позову, місце, дату і час судового засідання, може бути надання інформації з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, у тому числі з використанням мобільного застосунку Порталу Дія.
Програмними засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, у тому числі мобільного застосунку Порталу Дія, може бути також забезпечено додаткове інформування сторін спору, авторизованих через Єдиний державний вебпортал електронних послуг або через мобільний застосунок Порталу Дія, шляхом відображення в електронній формі судового рішення у справі, виконавчого документа.
4. Формування апеляційної скарги по справі:
-
Підтвердження повноважень
-
Заповнення формуляра апеляційної скарги (сторони по справі, опис вимог апеляційної скарги)
-
Формування додатків до апеляційної скарги
-
Сплата судового збору
-
Направлення копії апеляційної скарги стороні
-
Направлення апеляційної скарги до суду
Суб'єкти, що реєструють свої електронні кабінети в обов’язковому порядку : адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, зареєстровані за законодавством України як юридичні особи, їх територіальні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи, зареєстровані за законодавством України.
Інші особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в добровільному порядку .
В апеляційній скарзі мають бути зазначені, зокрема, відомості про наявність або відсутність електронного кабінету . Якщо процесуальним кодексом встановлено вимогу зазначення у змісті процесуального документа відомостей про наявність або відсутність електронного кабінету, особа, яка подає до суду відповідний процесуальний документ в електронній формі через електронний кабінет, звільняється від обов’язку зазначення відповідних відомостей .
5. Сплата судового збору
Згідно із ч. 3 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» визначено, що при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
29.10.2021 Державною судовою адміністрацією надані роз`яснення щодо понижуючого коефіцієнта ставки судового збору, в яких зазначено, що: "в оголошенні, яке було опубліковано у газеті Голос України» 4 вересня 2021 року про початок функціонування підсистеми ЄСІТС, не міститься інформації про введення в дію підпункту «б» підпункту 1 пункту 17 параграфу 1 розділу 4 розділу VII «Перехідні положення» Закону щодо застосування коефіцієнту 0,8 для пониження розміру ставки судового збору при подачі документів в електронній формі. Це означає, що відповідна норма не набрала чинності у порядку, встановленому Законом".
16 листопада 2022 року Велика Палата Верховного Суду по справі № 916/228/22 сформулювала правовий висновок, щодо відсутності підстав вимагати сплати судового збору без урахування понижуючого коефіцієнта. Суд прийшов до висновку, що надані Державною судовою адміністрацією України в листі від 29.10.2021 № 10-19326/21 та Вищою радою правосуддя в листі від 30.11.2021 № 28581/0/9-21 роз`яснення, що частина третя статті 4 Закону України «Про судовий збір» не набрала чинності у порядку, встановленому Законом, не змінюють установленого порядку та умов набрання чинності нормативно-правовим актом.
6. Можливі статуси заяв, що подаються через підсистему «Електронний суд»:
-
Статус «Чернетка»: на даному етапі дозволяється редагувати заяву шляхом переміщення на різні кроки її формування.
-
Статус «Підписання»: на даному етапі дозволяє лише підписати заяву та направити її до суду. Редагування заяви на статусі «Підписання» неможливе.
-
Статус «Відправлено»: статус вказує на те, що заяву було підписано та направлено до суду.
-
Статус «Доставлено»: статус вказує на те, що заява очікує на прийняття АСДС суду, до якого вона була направлена.
-
Статус «Помилка обробки»: даний статус мають заяви, які не були доставлені до АСДС суду. Вказані статуси можуть виникати внаслідок нестабільної роботи мережі під час відправки заяв до АСДС суду як на стороні користувача, так і на стороні АСДС. У разі виникнення такого статусу, користувачеві необхідно звернутись до служби технічної підтримки за номером 044-492-70-10, оскільки ситуація потребує окремого аналізу.
Помилка обробки може бути:
-
Помилкою відправлення – виникає внаслідок некоректної роботи мережі користувача;
-
Помилкою отримання – виникає внаслідок некоректної роботи мережі в суді;
-
Помилкою реєстрації – виникає в АСДС під час реєстрації (має різний характер).
-
Статус «Відмовлено в реєстрації»: статус з’являється внаслідок відмови в реєстрації заяви в АСДС суду за певних причин. Текст причини відмови має надходити користувачеві на електронну адресу у розділ «Повідомлення» електронного кабінету.
-
Статус «Зареєстровано»: статус відображається у разі реєстрації справи на основі поданої заяви в АСДС суду. У подальшому, справа, що була зареєстрована, а також всі документи, що були додані до справи, будуть відображатись у розділі «Справи».
Першоджерело: https://tinyurl.com/33zpnh26