Лектор докладно проаналізував разом з учасниками державні символи в об’єктах права інтелектуальної власності, а саме:
1. Державні символи: визначення, види, правовий режим.
2. Назва держави: аспекти правової охорони.
3. Правові засади використання державних символів.
4. Об'єкти права інтелектуальної власності: визначення та види.
5. Досвід країн ЄС щодо охорони державних символів.
6. Державні символи в торговельних марках.
7. Національні бренди та державні символи.
8. Державні символи в промислових зразках.
9. Державні символи в об'єктах авторського права.
У рамках характеристики державних символів в об’єктах права інтелектуальної власності акцентовано на наступному:
1. Державні символи: визначення, види, правовий режим
• Державні символи є підтвердженням факту існування держави, її суверенітету та спрямовані на зміцнення її авторитету, зокрема під час проведення урочистих заходів та офіційних церемоній. Держава встановлює порядок використання державних символів та належну систему їх правового захисту, за яких забезпечується повага та гідне ставлення до державних символів. (речення друге, третє абзацу першого підпункту 3.2 пункту 3 мотивувальної частини).
• Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням громадянина Костенка Ю. І. щодо офіційного тлумачення окремих положень підпунктів 1, 2 пункту 1 Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про увічнення Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941–1945 років“…
2. Назва держави: аспекти правової охорони
• Статут Організації Об’єднаних Націй
Стаття 55
З метою створення умов стабільності та благополуччя, необхідних для мирних і дружніх відносин між націями, заснованих на повазі принципу рівноправності та самовизначення народів, Організація Об’єднаних Націй сприяє: а) підвищенню рівня життя, повній зайнятості населення, умовам економічного й соціального прогресу та розвитку;
• Постанова Верховної Ради Української РСР 24 серпня 1991 року № 1427-XII «Про проголошення незалежності України»
Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки постановляє: Проголосити 24 серпня 1991 року Україну незалежною демократичною державою.
• Акт проголошення незалежності України:
Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки урочисто проголошує незалежність України та створення самостійної української держави - УКРАЇНИ.
3. Правові засади використання державних символів
Конституція України:
-
Стаття 20. Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України
-
Стаття 65. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов'язком громадян України
-
Стаття 85. До повноважень Верховної Ради України належить: 24) встановлення державних символів України
-
Стаття 92. Виключно законами України визначаються: Виключно законами України встановлюються: 4) порядок використання і захисту державних символів
Стаття 20. Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України
• Державний Прапор України - стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів.
• Великий Державний Герб України встановлюється з урахуванням малого Державного Герба України та герба Війська Запорізького законом, що приймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України.
• Головним елементом великого Державного Герба України є Знак Княжої Держави Володимира Великого (малий Державний Герб України).
• Державний Гімн України - національний гімн на музику М. Вербицького із словами, затвердженими законом, що приймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України.
• Опис державних символів України та порядок їх використання встановлюються законом, що приймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України.
4. Об'єкти права інтелектуальної власності: визначення та види:
• Об'єкти права промислової власності (винаходи, корисні моделі, промислові зразки)
• Об'єкти бренд-права (торговельні марки, географічні зазначення, комерційні найменування)
• Об'єкти авторського права та суміжних прав (твори, збірки творів комп’ютерні програми; бази даних (компіляції даних) фонограми, відеограми, програми організацій мовлення)
• Некласичні об'єкти (наукові відкриття; раціоналізаторські пропозиції; компонування напівпровідникових виробів; комерційні таємниці)
5. Відповідальність за наругу над державними символами:
• Кримінальний кодекс України
Стаття 338. Наруга над державними символами
1. Публічна наруга над Державним Прапором України, Державним Гербом України або Державним Гімном України - карається штрафом від однієї тисячі до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк.
2. Публічна наруга над офіційно встановленим або піднятим прапором чи гербом іноземної держави - карається штрафом від однієї тисячі до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до двох років, або позбавленням волі на той самий строк.
Публічна наруга - грубе, образливе ставлення, зле висміювання, дії, спрямовані на приниження тих цінностей, до яких інші члени суспільства ставляться з повагою (наприклад, зривання прапора чи герба, їх знищення або пошкодження, використання їх не за призначенням, учинення на них непристойних написів або малюнків, спотворення тексту або музики гімну, поширення його тексту зі спотворенням змісту і значення, інші дії, у яких виявляється зневажливе ставлення особи до державних символів.
Публічний характер дій означає, що вони можуть бути вчинені як відкрито, так і таємно, але за умови, що згодом стануть очевидними для невизначеного кола осіб. Місце вчинення злочину на кваліфікацію не впливає. Для кваліфікації не має значення, є публічна наруга над державними символами виявом негативного ставлення до самих цих символів чи до їх носія (держави).
* *Науково-практичний коментар Кримінального кодексу України, ТОМ 2.
6. Аспекти правової охорони:
• Конституція України
• Паризька конвенція про охорону промислової власності
• Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони
• Двосторонні угоди та договори
7. Державні символи в торговельних марках
Торговельною маркою може бути будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень, які придатні для вирізнення товарів (послуг), що виробляються (надаються) однією особою, від товарів (послуг), що виробляються (надаються) іншими особами.
Такими позначеннями можуть бути, зокрема, слова, а також власні імена, літери, цифри, зображувальні елементи, кольори, форма товарів або їх пакування, звуки.
На реєстрацію можуть бути заявлені такі види позначень: словесні, зображувальні, тривимірні, комбіновані, звукові, позиційні, орнаментні, рухові, голографічні, мультимедійні позначення, а також колір як такий або комбінація кольорів без окреслення контурами.
• ЗУ «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг»
• Правила складання, подання заявки на торговельну марку, заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки та проведення експертизи заявки на торговельну марку, міжнародної реєстрації торговельної марки з поширенням на Україну
• Положення про Комісію з надання дозволу на використання в торговельній марці офіційної назви та міжнародного літерного коду держави Україна та/або на включення до зображення торговельної марки імітації малого Державного Герба України
• Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони
• Regulation (EU) 2017/1001 of the European Parliament and of the Council of 14 June 2017 on the European Union trade mark (codification)
• Directive (EU) 2015/2436 of the European Parliament and of the Council of 16 December 2015 to approximate the laws of the Member States relating to trade marks
8. Державні символи в промислових зразках
Промисловий зразок – результат інтелектуальної, творчої діяльності людини в галузі художнього конструювання.
Промисловим зразком може бути зовнішній вигляд виробу або його частини, що визначається, зокрема, лініями, контурами, кольором, формою, текстурою та/або матеріалом виробу, та/або його оздобленням.
Зовнішнім виглядом виробу може бути, зокрема, оздоблення виробу, логотипи, комп’ютерні піктограми, інтерфейс користувача вебсайту, застосунку, комп’ютерної програми, карти та ілюстрації.
Під виробом розуміється будь-який предмет промислового виробництва або ручної роботи, зокрема частини, призначені для збирання у складений виріб, упаковка, зовнішнє оформлення, графічні символи та типографські шрифти (елементи), крім комп’ютерних програм.
• ЗУ «Про охорону прав на промислові зразки»
• Правила складання і подання заявки на промисловий зразок та проведення експертизи заявки на промисловий зразок і міжнародної реєстрації промислового зразка
• Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони
• Directive 98/71/EC of the European Parliament and of the Council of 13 October 1998 on the legal protection of designs
• Council Regulation (EC) No 6/2002 of 12 December 2001 on Community designs
• Commission Regulation (EC) No 2245/2002 of 21 October 2002 implementing Council Regulation (EC) No 6/2002 on Community designs
• Commission Regulation (EC) No 2246/2002 of 16 December 2002 on the fees payable to the Office for Harmonization in the Internal Market (Trade Marks and Designs) in respect of the registration of Community designs
• Examination of applications for registered Community designs
9. Державні символи в об'єктах авторського права:
ЗУ «Про авторське право та суміжні права» :
Стаття 8. Об’єкти, що не охороняються авторським правом:
4) державні символи, державні нагороди; державні знаки, емблеми, символи і знаки органів державної влади, Збройних Сил України та інших військових формувань України, затверджені органами державної влади; символіка територіальних громад України, затверджена відповідними органами місцевого самоврядування;
2. Проекти офіційних символів і знаків, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої цієї статті, до їх офіційного затвердження, розглядаються як твори образотворчого мистецтва, права на які охороняються відповідно до цього Закону.
Першоджерело: https://tinyurl.com/4za5jzfx