Які наслідки у разі перевищення квоти на бронювання і призову працівника навіть за умови його бронювання?
Ухвалу Вінницького окружного адміністративного суду від 13.09.2024 р. у справі № 120/11998/24 щодо забезпечення позову проаналізувала Вікторія Поліщук, адвокат, медіатор, Голова Комітету з трудового права НААУ, керівниця Центру трудового права та соціального забезпечення ВША НААУ
Поліщук Вікторія
16.11.2024

Які наслідки для підприємства і працівників у разі перевищення квоти на бронювання та як діяти, якщо працівника призивають навіть за умови його бронювання?

 

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що позивач є працівником приватного акціонерного товариства "Вінницький молочний завод "Рошен", яке наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 14.02.2024 № 383 віднесено до підприємств, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Водночас у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 № 76, позивач заброньований за ПрАТ "ВМЗ "Рошен" терміном до 14.02.2025, що відображено в його військово-обліковому документі, сформованому 23.08.2024 та 04.09.2024

Представник позивача зазначає, що на виконання наказу про оповіщення працівників підприємства, 03.09.2024 позивач з`явився до приміщення ТЦК та СП, незважаючи на чинне та не анульоване бронювання, відповідач здійснив його призов на військову службу під час мобілізації.

ТЦК та СП вказує на те, що порядком бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 № 76, визначено, що кількість військовозобов`язаних, які займають посади на підприємстві, установі та організації і відповідно до закону підлягають бронюванню, повинна становити не більше 50 відсотків кількості військовозобов`язаних працівників на такому підприємстві, установі та організації.

Натомість згідно з відомостями оперативного обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів у ПрАТ "ВМЗ "Рошен", кількість заброньованих працівників станом на 23.08.2024 перевищувала визначену кількість у дозволеному відсотковому значенні та становила 79%.

При цьому заходів щодо приведення у відповідність обсягів бронювання за підприємством керівництво ПрАТ "ВМЗ "Рошен" не вживало, повідомлень чи звернень щодо розбронювання працівників, кількість яких перевищувала 50%, до Вінницького ОМТЦК не надходило.

Відтак, враховуючи бездіяльність керівництва зазначеного підприємства щодо приведення у відповідність кількість заброньованих працівників до 50%, розпорядженням ІНФОРМАЦІЯ_3 від 29.08.2024 № 9632 для уточнення облікових даних та проходження медичного огляду було здійснено виклик військовозобов`язаних співробітників підприємства, у яких станом на 23.08.2024 закінчився термін бронювання, а новий термін не продовжувався у зв`язку з перебільшенням обсягів бронювання. 03.09.2024 на вимогу цього розпорядження прибув ОСОБА_1 , при перевірці документів якого виявлено наявність у нього бронювання, здійсненого в електронній формі засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, як працівника ПрАТ "ВМЗ "Рошен".

Таким чином, на думку ТЦК та СП, при прибутті ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_3 було прийнято правомірне рішення щодо відмови у зарахуванні його на спеціальний військовий облік, оскільки керівництвом ПрАТ "ВМЗ "Рошен" грубо порушено обсяги бронювання, передбачені законодавством.

Обґрунтування Суду. Щодо відомостей оперативного обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів у ПрАТ "ВМЗ "Рошен" станом на 21.08.2024, які відповідач надав суду і які, як він вважає, однозначно підтверджують бронювання підприємством працівників у кількості, що перевищує 50%, то в цьому аспекті суд враховує, що позивачем до позовної заяви додані зазначені відомості, однак станом на 02.09.2024, з яких не вбачається перевищення граничної чисельності заброньованих працівників.

Крім того, суд зазначає, що процедура анулювання бронювання регламентується пунктом 13 Порядку № 76 та передбачає, що анулювання відстрочки здійснюється за рішенням Мінекономіки на підставі обґрунтованого подання органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації. Відповідно до зазначеного рішення органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації у п`ятиденний строк з дня його прийняття вилучають у військовозобов`язаного витяг, виданий відповідно до пункту 12 цього Порядку, та надсилають його територіальному центру комплектування та соціальної підтримки, в якому військовозобов`язаний перебуває на військовому обліку (відповідному підрозділу Центрального управління та/або регіональному органу СБУ, відповідному підрозділу Служби зовнішньої розвідки, відповідному підрозділу розвідувального органу Міноборони), з відміткою у відомості видачі бланків спеціального військового обліку (додаток 4). Надана військовозобов`язаному рішенням Мінекономіки відстрочка, строк дії якої не закінчився, вважається анульованою з дня прийняття Мінекономіки іншого рішення про бронювання такого військовозобов`язаного.

Таким чином, за відсутності рішення про анулювання наданої позивачу відстрочки, суд при вирішенні заяви про забезпечення позову виходить з того, що така відстрочка є чинною (дійсною), поки не буде доведено (встановлено) іншого.

Детальніше з текстом ухвали можна ознайомитися за покликанням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/121642881