Чи має право на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку зі смертю військовослужбовця дитина (діти)?
Матеріал підготовлено Вікторією Поліщук, керівницею Центру трудового права та соціального забепезпечення ВША НААУ
Поліщук Вікторія
22.08.2024
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 10.05.2024 р. у справі № 440/6725/23 (провадження № К/990/5495/24) щодо виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 Постанови № 168 сину загиблого військовослужбовця
Обставини справи. Відповідно до свідоцтва про смерть серії НОМЕР_2 від 21 квітня 2022 року ОСОБА_6 помер.
Відповідно до витягу з протоколу засідання 12 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишніх військовослужбовців № 252 від 21 травня 2022 року травма сержанта ОСОБА_6 і причина смерті пов`язані із захистом Батьківщини.
Згідно із свідоцтвом про народження серії НОМЕР_3 від 19 жовтня 2022 року ОСОБА_2 (батьки - ОСОБА_6 та ОСОБА_1 ) народився син.
Довідкою Управління соціального захисту населення Подільської районної у м. Полтаві ради від 02 листопада 2022 року № 21 підтверджено, що ОСОБА_2 має статус «Члена сім`ї загиблого» відповідно до пункту 5 статті 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Довідкою ІНФОРМАЦІЯ_4 від 09 листопада 2022 року № 9/1/142 засвідчено, що ОСОБА_2 має статус «Члена сім`ї військовослужбовця, який загинув (помер) чи пропав безвісті під час проходження військової служби» згідно з пунктом 4 статті 14 та пункту 5 статті 15 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
23 листопада 2022 року ОСОБА_1, діючи в інтересах малолітньої дитнни, звернулася до із заявою щодо виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку зі смертю його батька.
Згідно з витягом з протоколу засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 21 квітня 2023 року № 7/в, затвердженим Міністром оборони України 24 квітня 2023 року, за результатами розгляду поданих документів комісія дійшла висновку про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 ОСОБА_1, дружині загиблого ІНФОРМАЦІЯ_3, у період воєнного стану, сержанта ОСОБА_6 , яка діє в інтересах неповнолітнього сина ОСОБА_2 (п. Вказане рішення обґрунтоване тим, що ОСОБА_6 загинув ІНФОРМАЦІЯ_3 і на цю дату визначається право осіб на одержання одноразової грошової допомоги, син ОСОБА_2 народився після загибелі ОСОБА_2 (ІНФОРМАЦІЯ_2), тому враховуючи положення статті 25 Цивільного кодексу України, ОСОБА_1 відмовлено у призначенні частки одноразової грошової допомоги на сина ОСОБА_2 .
Обґрунтування Суду. На сьогодні статус ненародженої дитини як суб`єкта цивільних правовідносин передбачено у спадкових правовідносинах. Такий підхід може бути використаний і у правовідносинах, пов`язаних із правом дитини, народженої після загибелі (смерті) особи, на отримання одноразової грошової допомоги.
Висновок відповідача про те, що дитина загиблого військовослужбовця ОСОБА_6 - ОСОБА_2 народилася після його смерті, а тому ця дитина не набула прав на отримання частки одноразової грошової допомоги у разі загибелі військовослужбовця, є помилковим, оскільки такий підхід до тлумачення законодавства не відповідатиме положенням Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», а також основним принципам охорони дитинства, а саме, рівності прав і свобод дітей, які визначені нормативно-правовими актами, незалежно від народження, або будь-яких інших обставин, а також міжнародним зобов`язанням держави згідно зі статтею 2 Конвенції про права дитини поважати і забезпечувати всі права, передбачені цією Конвенцією, за кожною дитиною, без будь-якої дискримінації.
На переконання колегії суддів дитина загиблого військовослужбовця ОСОБА_6 - ОСОБА_2, у розумінні статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», належить до кола осіб, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю військовослужбовця.
Зважаючи на вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що пункт 8 рішення комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 21 квітня 2023 року № 7/в, яким відмовлено в призначенні одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 Постанови № 168 ОСОБА_1, дружині загиблого ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_6 , яка діє в інтересах неповнолітнього сина ОСОБА_2 , є необґрунтованим, прийнятим без урахування усіх обставин, які мали значення для його прийняття, а також вимог законодавства, а тому підлягає визнанню протиправним та скасуванню.