Пенсійне забезпечення внутрішньо переміщених осіб: особливості регулювання
Ірина Подкопаєва, адвокат, член Центру трудового права та соціального забезпечення ВША НААУ
Подкопаєва Ірина
06.11.2023

Починаючи з 2014 року тимчасова окупація частини території України, а згодом – і військова агресія РФ проти України, змусили громадян України покинути свої місця проживання з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, повсюдних проявів насильства, масових порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру, у результаті чого вони набули статусу внутрішньо (і зовнішньо) переміщених осіб.

Нагальна потреба щодо забезпечення реалізації гарантованих Конституцією України прав і свобод громадян України, що стали внутрішньо переміщеними особами, вирішення нагальних питань з обліку та життєзабезпечення внутрішньо переміщених осіб та членів їх сімей у нових умовах проживання, спрощення порядку тимчасової реєстрації, необхідності удосконалення порядку та скорочення граничних строків розгляду заяв про оформлення, переоформлення, продовження соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, забезпечення їх соціальними та медичними послугами тощо зумовило прийняття Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» № 1207-VII від 15.04.2014 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1207-18/find?text=%EF%E5%ED%F1%B3%E9%ED), Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» № 1706- VII від 20.10.2014 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1706-18#Text) та підзаконних нормативно-правових актів з окремих питань.

Відповідно до інформації, що міститься на сайті Міністерства соціальної політики України (https://www.msp.gov.ua/timeline/Vnutrishno-peremishcheni-osobi.html) кількість офіційно зареєстрованих внутрішньо переміщених осіб в країні досягає 4,9 млн. осіб.

Одночасно з тим, питання пенсійного забезпечення вказаної категорії осіб набувають особливого соціального значення, оскільки стосуються забезпечення права на соціальний захист найбільш вразливої категорії громадян України – осіб, що досягли пенсійного віку та/або отримують інші види пенсійних виплат, і опинилися в складних життєвих обставинах, пов’язаних зі збройною агресією, знищенням або пошкодженням майна, тимчасовою окупацією території проживання, зміною місця та умов проживання тощо.

Тож розглянемо найбільш поширені питання в галузі пенсійного забезпечення внутрішньо переміщених осіб (далі – ВПО).

Чи мають внутрішньо переміщені особи право на пенсійне забезпечення: призначення, перерахунок та виплату пенсій? – Так, мають.

У статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» № 1207-VII від 15.04.2014 визначено, що для громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території, реалізація прав, в тому числі на пенсійне забезпечення, здійснюється відповідно до законодавства України.

Аналогічне положення міститься і в статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» № 1706- VII від 20.10.2014.

В якому порядку здійснюється призначення (поновлення) та виплата пенсійних виплат? 

Питання здійснення соціальних виплат (в тому числі пенсій) внутрішньо переміщеним особам регулюються постановою Кабінету Міністрів України № 637 від 05.11.2014 (зі змінами та доповненнями) (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/637-2014-%D0%BF#Text).

Так, призначення та продовження виплати пенсій здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі відомостей, що містяться в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб. 

Заява про призначення (перерахунок, поновлення) пенсії із необхідними документами подається в загальному порядку відповідно до вимог Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою Правління Пенсійного                        фонду України № 22-1 від 25.11.2005 https://is.gd/aw6ZAH

У разі, якщо внутрішньо переміщена особа отримує пенсію відповідно до вимог Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», заява та перелік документів визначаються Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою Правління Пенсійного фонду України № 3-1 від 30.01.2007 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0135-07#Text).

В якому порядку здійснюється виплата (продовження виплати) пенсійних виплат?

Виплата (продовження виплати) пенсій здійснюється через рахунки та мережу установ і пристроїв акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» з можливістю отримання готівкових коштів і проведення безготівкових операцій через мережу установ і пристроїв будь-яких банків тільки на території населених пунктів, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі. 

Порядок виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1596 від 30.08.1999 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1596-99-%D0%BF#Text).

Так, для внутрішньо переміщених осіб уповноваженим банком для виплати пенсії є виключно АТ «Ощадбанк», і внутрішньо переміщені особи не мають права змінити банк отримання пенсії. 

Заява про виплату пенсії може подаватися до органу Пенсійного фонду України як особисто, так і в електронній формі через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України з використанням засобів кваліфікованого електронного підпису.

Виплата пенсій особам з інвалідністю I групи та іншим особам, які за висновком лікарсько-консультативної комісії не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, за їх письмовою заявою можуть здійснюватись акціонерним товариством «Укрпошта» з доставкою за фактичним місцем проживання/перебування таких осіб. 

Порядок виплати і доставки пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання одержувачів у межах України організаціями, що здійснюють їх виплату і доставку затверджений постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання організації виплати пенсії та грошової допомоги» № 1279 від 16.12.2020 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1279-2020-%D0%BF#Text).

Додатково на період введення воєнного стану діють певні особливості визначені постановою Кабінету Міністрів України «Про особливості виплати та доставки пенсій, грошових допомог на період введення воєнного стану» № 162 від 26.02.2022 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/162-2022-%D0%BF#Text).

В якій формі видається пенсійне посвідчення внутрішньо переміщеної особи?

Внутрішньо переміщеним особам, яким призначено пенсію, видаються платіжні картки, які одночасно є пенсійним посвідченням. Таким особам пенсійне посвідчення в паперовій формі не видається.

Одночасно з тим, з 19 квітня 2023 року на період воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення або скасування зупинено дію вимоги про видачу електронного пенсійного посвідчення внутрішньо переміщеним особам і Пенсійному фонду України доручено забезпечити оформлення пенсійних посвідчень внутрішньо переміщеним особам, яким призначено пенсію, у паперовій формі (постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання оформлення пенсійних посвідчень внутрішньо переміщеним особам» № 325 від 07.04.2023 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/325-2023-%D0%BF#Text).

Порядок оформлення, виготовлення та видачі документів, що підтверджують призначення особі пенсії затверджений постановою правління Пенсійного фонду України № 26-1 від 03.11.2017 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1464-17#n15).

Раніше видані електронні пенсійні посвідчення є чинними та не підлягають автоматичній заміні.  

Чи застосовуються до внутрішньо переміщених осіб вимоги щодо фізичної ідентифікації? І як вона здійснюється?

Так, чинне законодавство визначає вимогу фізичної ідентифікації внутрішньо переміщених осіб при призначенні (поновленні виплати) пенсії територіальними органами Пенсійного фонду України та відповідними відділеннями акціонерного товариства «Державний ощадний банк України».

Фізична ідентифікація здійснюється у таких випадках:

  • під час звернення внутрішньо переміщеної особи із заявою про призначення, відновлення чи продовження виплати пенсії та документом, що посвідчує особу, територіальні органи Пенсійного фонду України ідентифікують особу заявника, фіксують місце і час її звернення, порівнюють отримані дані з даними, що обробляються в базах даних Пенсійного фонду України, з урахуванням даних Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб;
  • територіальні органи Пенсійного фонду України можуть провести ідентифікацію особи за допомогою відеоконференцзв’язку із дотриманням законодавства у сфері електронних довірчих послуг. Під час сеансу такого відеоконференцзв’язку пред’являються документи, що посвідчують особу;
  • відповідним відділенням акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» під час емісії платіжних карток, які одночасно є пенсійними посвідченнями, і містять графічну та електронну інформацію про власника, його електронний цифровий підпис;
  • установами акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» вимагають проходження фізичної ідентифікації одержувача пенсії – власника електронного пенсійного посвідчення кожні шість місяців. Ця умова не застосовується на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних з поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - коронавірусна хвороба (COVID-19), та протягом шести місяців з дня відміни карантину. 

   Постановою Кабінету Міністрів України № 651 від 27.06.2023 з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 р. на всій території України відмінено карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

   Отже, фізична ідентифікація одержувача пенсії – власника електронного пенсійного посвідчення та його перевипуск установами акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» відновлюється з 01 січня 2024 року.

Детальніше з Порядком емісії платіжних карток, які одночасно є пенсійним посвідченням, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 08 квітня 2016 року № 7-1, можна ознайомитись за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0633-16#Text 

До фізичної ідентифікації прирівнюється: 

  • особисте звернення отримувача пенсії до територіального органу Пенсійного фонду України та/або установи акціонерного товариства «Державний ощадний банк України»;
  • авторизація в особистому електронному кабінеті на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України за допомогою віддаленого кваліфікованого електронного підпису “Дія.Підпис” (“Дія ID”), створеного за допомогою мобільного додатка Єдиного державного веб-порталу електронних послуг;
  • посвідчення в установленому порядку за зверненням одержувача, який тимчасово проживає за кордоном, відповідною закордонною дипломатичною установою України факту, що особа є живою.

Фізична ідентифікація осіб з інвалідністю I групи та осіб, які, за висновком лікарсько-консультативної комісії, не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, що отримують соціальні виплати шляхом доставки через акціонерне товариство «Укрпошта», в установах акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» не проводиться.

Чи можливе припинення виплати пенсії внутрішньо переміщеній особі з підстав порушення правил фізичної ідентифікації? 

У разі непроходження фізичної ідентифікації одержувачем пенсії акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» зупиняє видаткові операції за поточним рахунком одержувача пенсії і відновлює видаткові операції з дня, що настає за днем проведення фізичної ідентифікації особи в установах акціонерного товариства «Державний ощадний банк України». 

Територіальні органи Пенсійного фонду України можуть припинити виплату пенсії з підстав, передбачених частиною 1 статті 49 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV, а саме: 

1) якщо пенсія призначена на підставі документів, що містять недостовірні відомості;

3) у разі смерті пенсіонера;

4) у разі неотримання призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд;

5) в інших випадках, передбачених законом (від авт. – щодо внутрішньо переміщених осіб чинне законодавство не містить додаткових підстав припинення виплати пенсії).

Питання припинення виплати пенсії внутрішньо переміщеній особі було предметом розгляду та вирішення Верховним Судом.

Суд дійшов висновків, що пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв’язку з трудовою діяльністю, заслужені попередньою працею та є однією з форм соціального захисту. Цим визначається зміст і характер обов’язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії.

У частині першій статті 49 Закону № 1058-IV визначено перелік підстав припинення виплати пенсії за рішенням територіальних органів Пенсійного фонду або за рішенням суду (див. п. 33 цього рішення).

Перелік підстав припинення виплати пенсії, визначений ч. 1 ст. 49 Закону № 1058-IV, є вичерпним та передбачає можливість припинення виплати пенсії з інших підстав лише у випадках, передбачених законом.

Згідно з наявною у матеріалах справи копією листа Бахмутського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області виплата пенсії позивачу «була призупинена у зв’язку з проведенням верифікації за списками СБУ з підстав перевірки місця фактичного проживання».

Водночас Законом № 1058-IV не передбачено такої підстави припинення або призупинення виплати пенсії, як проведення верифікації за списками СБУ з підстав перевірки місця фактичного проживання.

Висновки Верховного Суду в цій зразковій справі підлягають застосуванню в адміністративних справах, в яких позивач:

1) є громадянином України;

2) має статус внутрішньо переміщеної особи, що підтверджується довідкою органів соціального захисту населення про взяття її на облік, як внутрішньо переміщеної особи;

3) є пенсіонером та отримує пенсію, призначену їй відповідно до Закону № 1058-IV.

4) поновлення виплати пенсії потребує здійснення додаткових дій позивачем.

5) відповідач право позивача на отримання пенсії не заперечує.

Детальніше ознайомитись із постановою Верховного Суду від 03.05.2018 у зразковій справі № 805/402/18 (про припинення виплати пенсії внутрішньо переміщеній особі) можна за посиланням: https://supreme.court.gov.ua/supreme/inshe/zrazkovi_spravu/zr_rish_805_402_18

Матеріал підготувала Ірина ПОДКОПАЄВА, адвокат, член Центру трудового права та соціального забезпечення ВША НААУ