«ПЕНСІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ В УКРАЇНІ: ПРАКТИЧНІ НЮАНСИ»
Ірина Подкопаєва, адвокат, член Центру трудового права та соціального забезпечення ВША НААУ
26 вересня 2023 року у Вищій школі адвокатури НААУ відбувся вебінар на тему «Пенсійне забезпечення військовослужбовців в Україні: практичні нюанси».
Під час вебінару були розглянуті заявлені питання:
1. Правове регулювання пенсійного забезпечення військовослужбовців.
2. Види пенсій військовослужбовців: загальна чи спеціальна?
3. Особливості зарахування військової служби до страхового стажу, його пільгове обчислення.
4. Перерахунок пенсії військовослужбовців: підстави, порядок та грошове забезпечення.
5. Судові спори у сфері пенсійного забезпечення та практика їх вирішення.
Під час заходу особливий акцент був зроблений на тому, що пенсійне забезпечення військовослужбовців є однією з гарантій та обов'язків держави щодо громадян України, які віддають своє здоров'я та життя, захищаючи незалежність, територіальну цілісність та недоторканість кордонів України, особливо в умовах збройної агресії РФ проти України та захоплення її окремих територій.
Спікер заходу звернула увагу, що підстави, умови та порядок призначення і перерахунку пенсій військовослужбовцям визначаються Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" № 1058 - IV від 09.07.2003 та Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262 - XII від 09.04.1992, які співвідносяться між собою як загальний та спеціальний нормативні акти.
Так, військовослужбовці та особи, прирівняні до них, мають право на один із видів пенсії:
1. загальну пенсію за Законом № 1058: за віком, в тому числі зі зниженням пенсійного віку, по інвалідності та в зв'язку із втратою годувальника (даний вид пенсії мають право отримувати члени сім'ї військовослужбовця у разі його/її смерті).
2. спеціальну (т.зв. "військову") пенсію за Законом № 2262: за вислугу років (після звільнення зі служби), по інвалідності та в зв'язку із втратою годувальника (даний вид пенсії мають право отримувати члени сім'ї військовослужбовця у разі його/її смерті).
При чому обрання того чи іншого виду пенсії залежить від досягнення особою певного віку, наявності "загального" та/або "спеціального" страхового стажу, підстав звільнення зі служби, встановлення певної групи інвалідності та її причини - пов'язаність із проходженням військової служби або захистом Батьківщини, загальне захворювання тощо.
Окремо увага учасників була зосереджена на актуальній практиці Верховного Суду: як сталих правових позиціях, так і свіжих правових висновках.
Так, учасникам заходу нагадали про правову позицію, викладену у рішенні Верховного Суду від 04.02.2019 у зразковій справі № 240/5401/18 про перерахунок пенсії військовослужбовцям.
У вказаному рішенні Суд констатував, що процедури призначення та перерахунку пенсії військовослужбовців є різними за змістом та механізмом їх проведення.
Відтак, при перерахунку пенсії відсутні підстави для застосування механізму нового обчислення пенсії. При перерахунку пенсії змінною величиною є лише розмір грошового забезпечення, натомість відсоткове значення розміру основної пенсії, яке обчислювалося при її призначенні відповідно до наявної у позивача вислуги років, є незмінним.
У відповідача (територіального органу ПФУ) відсутні підстави для зменшення відсоткового значення розміру основної пенсії при здійсненні її перерахунку.
З повним текстом постанови можна ознайомитись за посиланням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/85174587
Також щодо пенсій військовослужбовців не застосовується її обмеження максимальним розміром у 10 прожиткових мінімумів, установлених для осіб, що втратили працездатність.
У постанові від 16.12.2021 у справі № 400/2085/19 Верховний Суд констатував, що наявна колізія між Законом № 2262-XII з урахуванням Рішення Конституційного Суду України від 20.12.2016 № 7-рп/2016 та Законом № 3668-VI - у частині обмеження максимальним розміром пенсії військовослужбовців.
Оскільки норми вказаних законів неоднаково регулюють правовідносини щодо пенсійного забезпечення військовослужбовців в частині їх обмеження максимальним розміром, то Верховний Суд дійшов висновку, що вони суперечать один одному.
При цьому, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 06.11.2018 року у справі № 812/292/18 суд виснував, що норми законодавства, які допускають неоднозначне або множинне тлумачення, завжди трактуються на користь особи.
Відтак, у справі про обмеження пенсії військовослужбовців максимальним розміром застосуванню підлягають норми Закону № 2262-XII з урахуванням Рішення Конституційного Суду України, а не норми Закону № 3668-VI.
Отже, пенсії військовослужбовців не підлягають обмеженню максимальним розміром.
Аналогічні висновки Верховний Суд виклав у постановах від 30.08.2022 у справі № 440/994/20, від 10.05.2023 у справі № 640/33630/20, від 01.06.2023 у справі № 640/863/20 та інших.
Окремо лектор звернула увагу на відмінність нормативного регулювання питання пільгового обчислення вислуги років військовослужбовців Збройних Сил України та поліцейських, зокрема періодів участі в антитерористичній операції.
Так, питання зарахування періодів служби до вислуги років, в тому числі на пільгових умовах, визначаються:
• для поліцейських - постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393;
• для військовослужбовців - наказом Міністерства оборони України від 14.08.2014 № 530.
У постанові Верховного Суду від 05.06.2018 року у справі № 348/347/17 Суд виходив з того, що в зв'язку з особливим характером військової служби, яка пов'язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації, в тому числі і пільгове обчислення вислуги років для призначення пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку та за вислугу років.
Аналогічні висновку сформульовані і в постанові Верховного Суду від 18.01.2023 у справі № 1.380.2019.003739.
Одночасно з тим, у постанові Верховного Суду від 31.08.2023 у справі № 200/4951/22 щодо пільгового обчислення вислуги років (участь в АТО) поліцейського, Суд наголосив, що з 19 лютого 2022 року у постанову Кабінету Міністрів України № 393 були внесені зміни, за яких пільгове обчислення вислуги років застосовується не для призначення пенсії, а для визначення її розміру.
Тому для призначення пенсії за вислугу років за Законом № 2262 - XII календарна вислуга років могла бути зарахована на пільгових умовах лише до 19 лютого 2022 року.
Суд виснував, що хоча поліцейський і брав участь в АТО до 19 лютого 2022 року, але звільнився з посади та звернувся за призначенням пенсії після 19 лютого 2022 року, то відсутні підстави для пільгового обчислення його календарної вислуги років.
З повним текстом постанови Верховного Суду можна ознайомитись за посиланням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/113155926
Також під час вебінару були висвітлені правові позиції Верховного Суду і з інших спірних питань пенсійного забезпечення військовослужбовців в Україні.