Огляд судової практики Верховного Суду у галузі пенсійного забезпечення за жовтень 2023 року: питання перерахунку пенсії військовослужбовців
1. Питання перерахунку пенсії військовослужбовців, які проходять службу на посадах льотного складу Збройних Сил України, в зв’язку із встановленням нового розміру премії на підставі рішення Міністра оборони України від 14 січня 2022 року № 248/269 стало предметом вирішення у Постанові ВС КАС від 17.10.2023 у справі № 140/5557/22.
Позивач звернувся до суду із позовом, посилаючись на те, що рішенням Міністра оборони України від 18 січня 2022 року №248/269 (додаток 11) розмір щомісячної премії військовослужбовцям, які проходять службу на посадах льотного складу Збройних Сил України, встановлено з розрахунку 350 % посадового окладу.
На переконання позивача, підвищення військовослужбовцям льотного складу розміру премії з 130 % до 350 % посадового окладу є підставою для перерахунку пенсії відповідно до частини 4 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
При цьому, відмова відповідача у видачі довідки порушує його законні права та інтереси, оскільки без такої довідки неможливий перерахунок та виплата пенсії у належному розмірі.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2022 року позов задоволено повністю. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 30 січня 2023 року - у задоволенні позовних вимог відмовив.
Вирішуючи справу, Верховний Суд виходив із наступного правового регулювання питання перерахунку пенсії військовослужбовців.
Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІІ) перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30 серпня 2017 року № 704 (далі - Постанова № 704) установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Згідно з частиною другою статті 51 Закону № 2262-XII перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Частина вісімнадцята статті 43 Закону №2262-ХІІ встановлює, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
Аналіз наведених вище норм права в системному взаємозв’язку вказує, що підставою для проведення перерахунку пенсії особам, які отримують пенсію за нормами Закону № 2262-ХІІ, є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, проведені на підставі рішення Кабінету Міністрів України, оскільки саме цьому органу законодавчо надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів грошового забезпечення для такого перерахунку. Перерахунок пенсії здійснюється головними управліннями Пенсійного фонду після надходження від уповноваженого органу відповідної довідки та виключно з урахуванням тих складових грошового забезпечення, які вказані у такій довідці.
Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку. До повноважень Кабінету Міністрів України не входить зміна структури грошового забезпечення, а приводом для перерахунку пенсій є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій, саме розмір якого, а не складові, можуть змінюватись Кабінетом Міністрів України.
З 1 січня 2022 року згідно з абзацом другим та підпунктом 1 абзацу 3 пункту 5 додатку 2 «Розміри виплат окремим категоріям військовослужбовців Збройних Сил України у 2022 році» рішення Міністра оборони України від 18 січня 2022 року № 248/269 (додаток 11) розмір щомісячної премії військовослужбовцям, які проходять службу на посадах льотного складу Збройних Сил України, встановлено з розрахунку 350 % посадового окладу.
Суди дійшли висновку, що на відповідача покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
У спірних правовідносинах таким рішенням Кабінету Міністрів України є Постанова № 704. Після прийняття Постанови № 704 Кабінетом Міністрів України рішень щодо зміни розмірів хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, які мають право на пенсію за Законом №2262-ХІ1, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не приймалось.
Рішення (телеграма) Міністра оборони України від 14 січня 2022 року № 248/269, на яке посилається позивач в обґрунтування вимог щодо зазначення конкретного відсотка премії, безумовно не є рішенням Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або про введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій, із прийняттям якого пов`язаний обов`язок відповідача оформити нову довідку про розмір грошового забезпечення.
Відтак встановлення премії, визначеної рішенням (телеграмою) Міністра оборони України від 14 січня 2022 року № 248/269, не є підставою для перерахунку пенсій військовослужбовців.
З повним текстом постанови ВС КАС від 17.10.2023 у справі № 140/5557/22 можна ознайомитись за посиланням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/114269403
2. Питання перерахунку пенсії військовослужбовців - працівників державної податкової служби з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення (надбавки за особливості проходження служби та за службу в умовах режимних обмежень, а також преміювання) досліджувалось у постанові КАС ВС від 17.10.2023 у справі № 380/657/22.
Позивач звернувся до суду із позовом, посилаючись на те, що для осіб начальницького складу податкової міліції надбавки за особливості проходження служби та за службу в умовах режимних обмежень, а також преміювання, є щомісячними додатковими видами грошового забезпечення, які є складовими грошового забезпечення, з якого обраховується та(або) перераховується пенсія, призначена за Законом № 2262-ХІІ.
Їх встановлення та/або зміна розміру обумовлює, на думку позивача, виникнення у нього права на перерахунок пенсії.
Верховний Суд виходив з того, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом №2262-ХІІ, що може бути реалізовано двома шляхами:
(1) через централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу Пенсійного фонду України органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1-3 Порядку №45;
(2) за відповідною заявою пенсіонера та доданими до неї документами.
Збільшення розміру окремих видів грошового забезпечення військовослужбовців за посадою аналогічною тій, яку займав позивач на час звільнення зі служби, зокрема, надбавки за особливості проходження служби та премії, на підставі розпорядчих документів ДФС, не є тотожним підвищенню грошового забезпечення на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України, а тому таку зміну розміру грошового забезпечення за окремою посадою не можна розглядати як підвищення грошового забезпечення в цілому.
Верховний Суд звертає увагу на відсутність права у територіальних органів Пенсійного фонду України самостійно визначати розміри грошового забезпечення особам, пенсія яким призначена за нормами Закону №2262-ХІІ, при здійсненні їм перерахунку пенсії на підставі отриманих довідок про грошове забезпечення, до яких не увійшли додаткові види грошового забезпечення, та водночас - на наявність у територіального органу Пенсійного фонду України права перевірити зміст такої довідки щодо її складових, та пересвідчитись чи визначені вони органом, уповноваженим на складання відповідної довідки, на підставі вимог законодавства.
Таким чином, колегія суддів КАС ВС, не заперечуючи право позивача на перерахунок його пенсії, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, у тому числі із урахуванням у його складі надбавки за особливості проходження служби та премії, вважає, що їх розмір має бути обчислений за нормами, чинними станом на момент виникнення підстав для перерахунку пенсії, тобто станом на момент підвищення грошового забезпечення на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Судами не встановлено, що станом на 01 грудня 2020 року за рішенням Уряду відбулись зміни розміру грошового забезпечення за відповідною посадою, як обов`язкової передумови для виникнення у відповідача обов`язку для перерахунку пенсії позивача, тому постановою Верховного Суду у задоволенні позову відмовлено.
З повним текстом постанови ВС КАС від 17.10.2023 у справі № 380/657/22 можна ознайомитись за посиланням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/114269692
3. У постанові КАС ВС від 16.10.2023 у справі № 560/3312/22 суд надав відповідь на ключове правове питання чи має право позивач, який є колишнім народним депутатом України, пенсія якому призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», на перерахунок пенсії, у зв’язку зі зміною розміру заробітної плати працюючого народного депутата України?
Обставини справи:
01 грудня 2005 року Позивачу, який обіймав посаду народного депутата України у 1992 -1994 роки, була призначена пенсія за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» у розмірі 90 % місячної заробітної плати народного депутата України.
У зв’язку зі зміною розміру заробітної плати працюючим народним депутатам України, Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України із заявою про перерахунок раніше призначеної пенсії, виходячи із заробітної плати працюючого народного депутата України діючого скликання (від авт. - зі збереженням відсоткового значення).
Хмельницький окружний адміністративний суд рішенням від 11 квітня 2022 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року, у задоволенні позову відмовив повністю, оскільки відсутній механізм проведення перерахунку пенсій народним депутатам.
Не погодившись із рішеннями судів, Позивач подав касаційну скаргу, зазначивши, що відсутність механізму проведення перерахунку пенсій народним депутатам, не може бути підставою для позбавлення позивача права на проведення перерахунку призначеної йому пенсії.
Розглядаючи та вирішуючи справу, Верховний Суд надавав відповіді на наступні питання:
1) базові організаційно-правові характеристики пенсійного забезпечення народних депутатів України;
2) чи мав право позивач на вибір пенсії згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» чи пенсії, як народного депутата України у 2005 році, звільняючись з органів внутрішніх справ та оформляючи пенсію за вислугу років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»?;
3) чи має на сьогодні право позивач, пенсія якому призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», на перерахунок пенсії на підставі довідки про заробітну плату народного депутата України діючого скликання?
По першому питанню колегія суддів наголошує, що у цій справі правовідносини виникли у зв’язку із відмовою Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області у проведенні Позивачу, який є колишнім народним депутатом України, пенсія якому призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», перерахунку пенсії, у зв’язку зі зміною розміру заробітної плати працюючого народного депутата України.
Отже, Закон України «Про статус народного депутата України», Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (в контексті пенсійного забезпечення) не можуть бути застосовані до спірних правовідносин, оскільки хоча Позивач і є колишнім народним депутатом України, проте отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Пенсія позивачу була призначена після звільнення його зі служби в органах внутрішніх справ України (2005 рік), а не під час строку його депутатських повноважень (1992-1994 роки).
Іншими словами, Позивач отримує пенсію як працівник органів внутрішніх справ, тому звертатись за перерахунком пенсії як народному депутату України у нього підстав немає.
Питання про перерахунок пенсії колишньому народному депутату України можна ставити у разі, якщо пенсія була призначена відповідно до Закону України «Про статус народного депутата України».
По другому питанню Суд встановив, що у 2005 році Позивач просив призначити йому пенсію за вислугою років, у зв’язку із звільненням зі служби в органах внутрішніх справ.
Станом на момент призначення пенсії 01 грудня 2005 року у останнього були відсутні підстави для призначення йому пенсії як народному депутату України.
За таких обставин, Суд дійшов висновку, що у Позивача було відсутнє право вибору пенсії у 2005 році. Єдиним варіантом призначення позивачу пенсії у цей період - була пенсія за вислугу років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
По третьому питанню Суд звертає увагу, що оскільки Позивач отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», то і в подальшому стосовно позивача реалізуються правові наслідки, що виникають у зв’язку зі змінами у законодавстві щодо обраного виду пенсійного забезпечення.
Тобто, позивач має право на перерахунок пенсії у зв’язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських.
Поряд з цим, колегія суддів звертає увагу, що для перерахунку пенсії Позивач не має права обирати на підставі якого грошового забезпечення здійснювати перерахунок - на підставі грошового забезпечення поліцейських чи заробітної плати народного депутата України.
Так, складові грошового забезпечення поліцейських та складові заробітної плати народних депутатів України за своєю правовою природою є різними поняттями, оскільки є відмінними за правовим регулюванням, порядком, способом здійсненням цих виплат, призначаються та виплачуються за різних умов.
Правовий висновок Верховного Суду
«За умови, якщо особа була народним депутатом України та їй була призначена пенсія як працівнику органів внутрішніх справ відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», перерахунок пенсії можливий у разі підвищення грошового забезпечення відповідних категорій поліцейських на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України».
З повним текстом постанови Верховного Суду від 17610.2023 у справі № 560/3312/22 можна ознайомитись за посиланням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/114237552
Матеріал підготувала Ірина ПОДКОПАЄВА, адвокат, член Центру трудового права та соціального забезпечення ВША НААУ
Зареєструватись на заходи з підвищення кваліфікації від членів Центру трудового права та соціального забезпечення можна зареєструватись за посиланнями:
Практичні поради для адвокатів щодо процедури бронювання військовозобов’язаних працівників від Вікторії Поліщук: https://is.gd/j3cUy3
Відповідальність за невиконання нормативу з працевлаштування людей з інвалідністю від Вікторії Поліщук: https://is.gd/rFMXPU
Перевірки Держпраці: інструкція захисту клієнта від Ганни Лисенко: https://is.gd/9AMU8Z
Ірина Подкопаєва