Огляд рішення ВС по перерахунку пенсії військовослужбовця із заробітної плати народного депутата
Ірина ПОДКОПАЄВА, адвокат, член Центру трудового права та соціального забезпечення ВША НААУ
Подкопаєва Ірина
09.11.2023

«За умови, якщо особа була народним депутатом України та їй була призначена пенсія як працівнику органів внутрішніх справ відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», перерахунок пенсії можливий у разі підвищення грошового забезпечення відповідних категорій поліцейських на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України».

У Постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду у справі № 560/3312/22 від 16 жовтня 2023 року сформульовано правовий висновок у справі про перерахунок пенсії працівника органів внутрішніх справ (колишнього народного депутата України), в зв’язку із підвищенням заробітної плати нині працюючого народного депутата України.

Ключовим правовим питанням у цій справі є право позивача, який є колишнім народним депутатом України, пенсія якому призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», на перерахунок пенсії, у зв’язку зі зміною розміру заробітної плати працюючого народного депутата України.

Обставини справи:

01 грудня 2005 року Позивачу, який обіймав посаду народного депутата України у 1992 -1994 роки, була призначена пенсія за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» у розмірі 90 % місячної заробітної плати народного депутата України.

У зв’язку зі зміною розміру заробітної плати працюючим народним депутатам України, Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України із заявою про перерахунок раніше призначеної пенсії, виходячи із заробітної плати працюючого народного депутата України діючого скликання (від авт. - зі збереженням відсоткового значення).

Хмельницький окружний адміністративний суд рішенням від 11 квітня 2022 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року, у задоволенні позову відмовив повністю, оскільки відсутній механізм проведення перерахунку пенсій народним депутатам.

Не погодившись із рішеннями судів, Позивач подав касаційну скаргу, зазначивши, що відсутність механізму проведення перерахунку пенсій народним депутатам, не може бути підставою для позбавлення позивача права на проведення перерахунку призначеної йому пенсії.

Розглядаючи та вирішуючи справу, Верховний Суд надавав відповіді на наступні питання:

1) базові організаційно-правові характеристики пенсійного забезпечення народних депутатів України;

2) чи мав право позивач на вибір пенсії згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» чи пенсії, як народного депутата України у 2005 році, звільняючись з органів внутрішніх справ та оформляючи пенсію за вислугу років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»?;

3) чи має на сьогодні право позивач, пенсія якому призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», на перерахунок пенсії на підставі довідки про заробітну плату народного депутата України діючого скликання?

По першому питанню колегія суддів наголошує, що у цій справі правовідносини виникли у зв’язку із відмовою Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області у проведенні Позивачу, який є колишнім народним депутатом України, пенсія якому призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», перерахунку пенсії, у зв’язку зі зміною розміру заробітної плати працюючого народного депутата України.

Отже, Закон України «Про статус народного депутата України», Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (в контексті пенсійного забезпечення) не можуть бути застосовані до спірних правовідносин, оскільки хоча Позивач і є колишнім народним депутатом України, проте отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Пенсія позивачу була призначена після звільнення його зі служби в органах внутрішніх справ України (2005 рік), а не під час строку його депутатських повноважень (1992-1994 роки).

Іншими словами, Позивач отримує пенсію як працівник органів внутрішніх справ, тому звертатись за перерахунком пенсії як народному депутату України у нього підстав немає.

Питання про перерахунок пенсії колишньому народному депутату України можна ставити у разі, якщо пенсія була призначена відповідно до Закону України «Про статус народного депутата України».

По другому питанню Суд встановив, що у 2005 році Позивач просив призначити йому пенсію за вислугою років, у зв’язку із звільненням зі служби в органах внутрішніх справ.

Станом на момент призначення пенсії 01 грудня 2005 року у останнього були відсутні підстави для призначення йому пенсії як народному депутату України.

За таких обставин, Суд дійшов висновку, що у Позивача було відсутнє право вибору пенсії у 2005 році. Єдиним варіантом призначення позивачу пенсії у цей період - була пенсія за вислугу років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

По третьому питанню Суд звертає увагу, що оскільки Позивач отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», то і в подальшому стосовно позивача реалізуються правові наслідки, що виникають у зв’язку зі змінами у законодавстві щодо обраного виду пенсійного забезпечення.

Тобто, позивач має право на перерахунок пенсії у зв’язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських.

Поряд з цим, колегія суддів звертає увагу, що для перерахунку пенсії Позивач не має права обирати на підставі якого грошового забезпечення здійснювати перерахунок - на підставі грошового забезпечення поліцейських чи заробітної плати народного депутата України.

Так, складові грошового забезпечення поліцейських та складові заробітної плати народних депутатів України за своєю правовою природою є різними поняттями, оскільки є відмінними за правовим регулюванням, порядком, способом здійсненням цих виплат, призначаються та виплачуються за різних умов.

Правовий висновок Верховного Суду

«За умови, якщо особа була народним депутатом України та їй була призначена пенсія як працівнику органів внутрішніх справ відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», перерахунок пенсії можливий у разі підвищення грошового забезпечення відповідних категорій поліцейських на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України».

З повним текстом постанови Верховного Суду можна ознайомитись за посиланням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/114237552

Матеріал підготувала  Ірина ПОДКОПАЄВА, адвокат, член Центру трудового права та соціального забезпечення ВША НААУ