Лектор докладно проаналізував разом з учасниками слідчий експеримент у справі по ДТП, а саме:
1. Трохи статистики.
2. Наслідки та відповідальність.
3. Обов’язкові слідчі дії.
4. Особливості підготовки та проведення слідчого експерименту.
5. Тактичні правила проведення слідчого експерименту.
6. Основні порушення та проблеми при призначенні та проведенні слідчого експериментів.
7. Особливості підготовки та проведення слідчого експерименту.
У рамках характеристики слідчого експерименту у справі по ДТП акцентовано на наступному:
-
Статистика:
Причини ДТП:
-
Перевищення безпечної швидкості 39.4 %
-
Порушення правил маневрування 18.9 %
-
Порушення правил проїзду пішохідних переходів 9.6 %
-
Порушення правил проїзду перехресть 7.6 %
-
Перехід пішоходів у невстановленому місці 5.5 %
-
Недотримання дистанції 4.5 %
-
Кермування у стані сп’яніння 3.8 %
-
Інші 6.2 %.
Види ДТП:
-
Зіткнення 36.9 %
-
Наїзд на пішохода 36.0 %
-
Наїзд на перешкоду 13.1 %
-
Перекидання транспортного засобу 6.9 %
-
Наїзд на транспортний засіб, що стоїть 2.0 %
-
Наїзд на велосипедиста 3.5%
-
Наслідки та відповідальність
ДТП – це подія, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або поранені люди чи завдані матеріальні збитки (Пункт 1.10 Правил дорожнього руху)
а) адміністративна відповідальність (пошкодження у результаті автопригоди спричинено лише матеріальний збиток (без постраждалих);
б) кримінальна відповідальність (середньої тяжкості тілесні ушкодження, тяжкі наслідки та смерть особи) (стаття 286, 286-1 КК України);
в) цивільно-правова відповідальність (як наслідок за заподіяну матеріальну та моральну шкоду).
Діяння завжди пов’язане з недотриманням вимог відповідних нормативних актів – правил безпеки руху та експлуатації транспортних засобів. Такі правила встановлені у законах та інших нормативно-правових актах, насамперед Правилах дорожнього руху (бланкетна норма).
Кримінальна відповідальність за ст. 286 КК України настає за умови заподіяння наслідків у вигляді фізичної шкоди, яка є не менш небезпечною, ніж середньої тяжкості тілесне ушкодження.
В розрізі досліджуваної теми – при вирішенні питання щодо притягнення до адміністративної відповідальності слідчий експеримент майже ніколи не проводиться.
3. Обов’язкові слідчі дії
Слідчі дії направлені на з’ясування обставин ДТП:
● огляд місця події
● допит свідків та потерпілих
● проведення слідчих експериментів
● огляд транспортних засобів
● здійснення запитів на отримання інформації, речей, документів (відеозаписи з камер відеоспостереження; відомості щодо погодних умов; відомості щодо стану дорожнього покриття, аварій; відомості щодо розташування дорожніх знаків, розмітки; відомості щодо розташування та схеми роботи світлофорних об’єктів; відомостей щодо проходження технічного огляду транспортного засобу, ремонту, технічних характеристик транспорту та окремих систем; запити направлені на встановлення особи водія та ін.)
● здійснення тимчасового доступу до речей та документів (у першу чергу медична документація)
● призначення комплексу експертиз
4. Особливості підготовки та проведення слідчого експерименту
Слідчий експеримент - це слідча дія, метою якої є перевірка та уточнення відомостей, які мають значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, проводить відтворення дій, обстановки, обставин певної події, та інші необхідні досліди чи випробування.
Основні параметри які можна встановити / зафіксувати під час слідчого експерименту:
● швидкість / темп руху пішохода або транспортного засобу
● момент виникнення небезпеки для водія
● час з моменту виникнення небезпеки для водія до моменту наїзду / контакту
● відстань яку долає об’єкт за конкретний проміжоку часу
● видимість з місця водія та загальна видимість
5. Тактичні правила проведення слідчого експерименту:
1) проводит в умовах і обстановці, максимально наближених до тих, в яких відбулася подія (погодні умови, стан дорожнього покриття, освітленість діялянки дороги, схема роботи світлофорних об`єктів, умови видимості та елементи одягу у пішоходів тощо);
2) слідчий експеримент бажано проводити на тому самому місці, де відбулась подія;
3) слідчий експеримент має проводитися в такий час, коли відбулась подія, яку перевіряють, з метою створення аналогічних умов чутності (особливо в місті), видимості, що забезпечує об’єктивність результатів експерименту;
4) для проведення слідчого експерименту варто використовувати ті самі знаряддя й засоби, які застосовувалися під час ДТП, або однорідні предмети і знаряддя (важливо звертати увагу на технічні характеристики транспортного засобу, його технічний стан та особливості конструкції, наявність навантаження, тонування скла, сила світла фар тощо);
5) після відтворення обстановки учасників треба розташувати саме так, як, за їхніми відомостями, вони розташовувалися під час ДТП (важливо враховувати, що у разі різних версій – має бути перевірена кожна);
6) досліди необхідно повторювати декілька разів, змінюючи умови експерименту (для більшої обґєктивності відтворення здійснюється 3-5 раз, вимірюються середні показники, що беруться для розрахунку).
6. Основні порушення та проблеми при призначенні та проведенні слідчого експериментів
Поради по підготовці та проведенню слідчого експерименту:
І етап: вивчення наявних матеріалів кримінального провадження (протокол огляду місця ДТП, схема, пояснення свідків та очевидців, оцінка фото та відеоматеріалів) – у разі надання слідчим;
ІІ етап: самостійне здійснення виїзду на місце ДТП (перевірка наявності дорожніх знаків, світлофорних об’єктів, нанесення розмітки, камер спостереження, оцінка видимості, здійснення замірів та фото-відеофіксація)
ІІІ етап: детальне опитування клієнта + опитування очевидців події
ІV етап: здійснення прорахунків відповідно до наявних даних (бажано із залученням експерта автотехніка)
V етап: виїзд на місце ДТП з клієнтом – проведення «репетиції» відтворення (за необхідності не один раз – та бажано за 2-3 дні до самого експерименту)
VІ етап: участь під час проведення слідчого експерименту (пошук та залучення понятих зі свого боку; перевірка умов та обстановки на відповідність тих у яких відбулось ДТП; перевірка на відповідність пропонованої методики проведення експерименту; перевірка та забезпечення фіксації процесу проведення та результатів слідчої дії; фіксація процесуальних порушень)
7. Особливості підготовки та проведення слідчого експерименту:
І проблема: відсутність процесуального статусу, що надавав би можливість повноцінно ознайомитись з матеріалами та ініціювати проведення слідчої дії у певному форматі. Порада: подаємо клопотання слідчому (не залежно від процесуального статусу / посилаємось під час всього розслідування та оскарження рішень слідчого);
ІІ проблема: нехтування питанням підготовки до слідчої дії. Порада: виконуємо рекомендації по діях з попереднього слайду, базовий мінімум. Проведення експерименту на стадії того коли справа вже в суді – провал.
ІІІ проблема: відсутність технічних можливостей для проведення експерименту. Порада: активна позиція у належному дотриманні всіх вихідних обставин, що були при ДТП – доказування та об`єктивність обов`язок слідчого. детальне опитування клієнта + опитування очевидців події
ІV проблема: неналежна форма фіксації процесуальних та інших порушень.
Порада: активне застосування фото та відеофіксації на кожній стадії, що навіть передує слідчому експерименту, виключно активна позиція у процесуальній комунікації зі слідчим, обов`язкова письмова \ офіційна форма спілкування зі слідством.
Першоджерело: https://tinyurl.com/54v6nuyj