Лектор докладно проаналізував разом з учасниками підготовку та проведення адвокатського опитування, а саме:
1. Підготовка та проведення адвокатського опитування:
1.1.Опитування адвокатом як інструмент
1.2.Рекомендації по підготовці та проведенню опитування адвокатом
2. Супровід клієнта під час допиту у кримінальному провадженні
2.1.Яким чином можуть викликати на допит?
2.2.Що варто зробити при отриманні повістки на допит?
2.3.Про що треба пам’ятати, йдучи на допит?
2.4.Підготовка до допиту
2.5.Рекомендації під час допиту
У рамках характеристики підготовки та проведення адвокатського опитування акцентовано на наступному:
1. Підготовка та проведення адвокатського опитування:
1.1.Опитування адвокатом як інструмент
Можливість проведення адвокатського опитування визначена положеннями п.п. 4, 7 ч. 1 ст. 20 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».
Мета застосування:
● пошук та перевірка джерел доказування;
● перевірка отриманих доказів (мінімізація ризиків негативного впливу для клієнта);
● фіксація окремих фактів;
● мінімізація ризику щодо маніпуляцій фактами пов`язаних з позапроцесуальним впливом на свідків, потерпілих та інших учасників провадження;
● підтвердження «доброякісності» отриманих відомостей та підтвердження дотримання стандартів доказування.
1.2.Рекомендації по підготовці та проведенню опитування адвокатом
Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» порядок проведення, форма фіксації, критерії стандартів опитування адвокатом - НЕ закріплено.
«Класична» формула фіксації – робити максимально наближеним до протоколу допиту (вимоги дивись у ст. 104, 105 КПК України).
Важливі стандарти:
● письмова форма фіксації;
● фіксація добровільної згоди на проведення опитування;
● роз'яснення процедури проведення опитування та прав особи під час опитування (відмовитись давати пояснення, вносити зауваження, викладати самостійно та інше);
● відображення характеристик технічних засобів фіксації у «протоколі» / акті опитування;
● відображення переліку додатків до акту опитування з обов'язковим долученням до акту та забезпечення їх збереження.
Опитування за стандартами проведення «процесуального інтерв’ю». Процесуальне інтерв'ю - метод, який передбачає відсутність примусу та відкриті питання, які покращують комунікацію та обмін інформацією.
Етапи:
І етап: Планування та підготовка.
ІІ етап: Знайомство, ознайомлення та встановлення контакту.
ІІІ етап: Отримати перший вільний виклад обставин.
ІV етап: Уточнення, конкретизація, розкриття доказів.
V етап: Завершення.
VІ етап: Оцінка.
2. Супровід клієнта під час допиту у кримінальному провадженні
2.1.Яким чином можуть викликати на допит?
Повісткою, яку вручають: – особисто – поштою (повістка може бути відправлена за місцем проживання та/або за місцем роботи) – електронною поштою – телефоном (дзвінком, повідомленням в Telegram, WhatsApp, Viber)
Законом не передбачено виклики через мобільні додатки, оскільки неможливо підтвердити отримання повістки. Однак, якщо людина прочитала та відреагувала, то вважається повідомленою. З цього моменту є підстави для її приводу у примусовому порядку у випадку неявки.
У випадку отримання повістки у мобільному додатку порада не відповідати на таке повідомлення.
2.2.Що варто зробити при отриманні повістки на допит?
Якщо повідомили про виклик дзвінком, варто попросити надіслати повістку поштою. При особистому врученні у розписці вказати час та дату отримання. Звернути увагу на номер кримінального провадження, кваліфікацію кримінального правопорушення та статус особи, яку викликають.
Коли мають викликати на допит?
Не пізніше ніж за три дні до дня проведення допиту.
Чи варто ігнорувати повістки?
Однозначно НІ. Бажана письмова реакція на виклик – фіксація процесуальних порушень з боку слідчого, підтвердження неналежного виклику, наявність законом визначених підстав неможливості явки за викликом.
2.3.Про що треба пам’ятати, йдучи на допит?
● Людина має право не свідчити проти себе, членів сім’ї чи близьких родичів (ст. 63 Конституції України). Це саме стосується питання біологічних зразків (голос, почерк, природні виділення тощо).
● Надмірна відкритість може зашкодити. Варто слідувати вказівкам адвоката, присутність якого бажана безпосередньо під час допиту. Своєчасність запиту на усну консультацію під час допиту.
● Не можна брати зайві речі та техніку (носії) з важливою інформацією на допит, а також залишати особисті речі без нагляду в місці проведення допиту.
● За результатами допиту складається протокол. Перед його підписанням треба уважно ознайомитися зі змістом, впевнившись у відповідності викладених показань.
● Особистий підпис на кожній сторінці протоколу знижує ризик підміни показань (дивись ризики щодо залишення біологічних зразків).
● За завідомо неправдиві показання передбачена кримінальна відповідальність (нюанс у процесуальному статусі особи, що допитують).
● Максимальний час проведення допиту — вісім годин на день. Без перерви допит не може проводитись більше двох годин.
● За розголошення суті допиту передбачена кримінальна відповідальність.
● Фіксація зауважень та доповнень – обов'язкова.
2.4.Підготовка до допиту:
І етап: попередня комунікація з Клієнтом / налагодження контакту / надання первинної консультації.
ІІ етап: аналіз інформації з повідомлення про виклик + пошук додаткової інформації про кримінальне провадження у реєстрах та відкритих джерелах інформації.
ІІІ етап: прорахунок сценаріїв проведення допиту / проведення попереднього інструктажу / відповідь на запитання Клієнта (класичні сценарії:
1. проведення допиту відповідно до повістки;
2. проведення допиту та вручення письмового повідомлення про підозру + затримання;
3. проведення допиту та спроба проведення інших процесуальних дій) ІV етап: підготовка проєкту пояснень
V етап: «репетиція» проведення допиту.
Ключові рекомендації при підготовці для клієнта:
● не робити складних інструкцій – узгодити прості алгоритми взаємодії з адвокатом під час допиту;
● орієнтуємо клієнта уважно слухати питання;
● орієнтуємо клієнта обмірковувати відповідь на кожне питання;
● орієнтуємо клієнта дотримуватись стратегії та давати короткі або розгорнуті відповіді виключно відповідно до розробленого плану;
● орієнтуємо клієнта дослухатись порад адвоката, користуватись консультацією перед наданням відповіді та за потреби використовувати право не давати пояснень.
2.5.Рекомендації під час допиту:
● дізнаємось якомога більше про кримінальне провадження (просимо постанову про призначення групи слідчих, прокурорів для підтвердження повноважень; просимо документи та речі до огляду щодо яких ставить питання слідчий тощо);
● просимо покинути приміщення де проводять допит осіб, що не залучені до його проведення;
● просимо про застосування аудіо – відео фіксації проведення допиту (за потреби та стратегії);
● слухаємо питання слідчого, орієнтуємо на необхідність їх чіткої постановки, нотуємо запитання для власного досьє;
● користуємось правом задавати питання під час допиту, їх фіксації у протоколі;
● займаємо активну позицію під час допиту (перехват ініціативи, розрив динаміки, зниження градусу тиску на клієнта);
● контролюємо стан клієнта – орієнтуємо у разі відхилення від «сценарію»;
● обов'язково фіксуємо порушення після завершення слідчої дії у протоколі, за необхідності викладаються додаткові пояснення / уточнення щодо наданих пояснень (особливо у разі відмови правити такі пояснення слідчим).
Після завершення допиту обов'язково даємо зворотній зв’язок клієнту. Інструктуємо щодо подальших дій та потенційних ризиків.
Першоджерело: https://tinyurl.com/ywumk8zb