Поезія країни, де сходить Сонце…
або про сінквейн як ефективний дидактичний інструмент
під час вивчення юридичної англійської мови
Сінквейн або сенкан (від франц. «cinquains», що означає «п’ять») – це вірш, написаний за чітко визначеними правилами.
The term ‘didactic cinquain’ means a piece of verse that consists of five lines written according to certain rules to a given topic.
Основоположницею жанру сінквейну вважають американську поетесу Аделаїду Крепсі, яка після знайомства з книгою «Сто віршів стародавньої Японії» відкрила для себе світ японського хайку. Саме ці твори дали їй можливість створити свій поетичний оригінальний стиль – станс, який мав склади і складався приблизно з 5 рядків. Після публікації збірника «Поезія» («Verse») станси Аделаїди стали надзвичайно популярними в Америці та у всьому світі. Американське походження цієї форми під впливом японських мініатюр призвело до того, що іноді сенкан ще називають «американське хайку».
У педагогіці сінквейни почали використовувати із дидактичною метою, в якості методу розвитку образної мови та критичного мислення, як інструмент для синтезування складної інформації, а також для виявлення і оцінки понятійного і словникового запасу опановувачів того, чи іншого навчального курсу, зокрема й юридичної англійської мови.
Важливо знати наступні види сінквейну, а саме:
Традиційний сінквейн складається з п’яти рядків і заснований на підрахунку складів у кожному вірші.
Дидактичний сінквейн, що сформувався у практиці американської школи, ґрунтується на змісті та синтаксичній побудові кожного рядка.
Крім цього, існують й інші види сінквейну: зворотній, дзеркальний, метелик, корона сінквейнів, гірлянда сінквейнів та інші.
Створення сінквейну юридичною англійською мовою – це спроба висловити у досить короткій формі свої знання, почуття, асоціації та погляди щодо певного питання, події або предмета.
Написання сенкану є творчою діяльністю, що вимагає від автора вміння знаходити в інформаційному матеріалі найбільш суттєві елементи, робити висновки і коротко їх формулювати.
Здатність резюмувати інформацію, викладати складні ідеї, почуття і уявлення в декількох словах – необхідні аспекти для складання сінквейну. Воно вимагає вдумливої рефлексії, заснованої на багатому понятійному запасі слів іншомовного походження.
Згідно з правилами віршування, традиційний сінквейн складається з п’яти неримованих рядків:
1-й рядок має містити у собі іменник або займенник, тобто задану тему;
2-й рядок охоплює два прикметники або дієприкметники, що описують і характеризують об’єкт обговорення;
3-й рядок складається з трьох дієслів, що стосуються діяльності об’єкта;
4-й рядок є ключовою фразою, висновком до теми (може бути цитата з тексту або прислів’я);
5-й рядок – це слово-резюме (зазвичай іменник, синонім, або слово-асоціація до теми), яке визначає зміст об’єкта.
Наведу класичний приклад сінквейну з використанням термінології юридичною англійською мовою:
Crime
Illegal, unlawful
Is committed, is investigated, is punished.
A crime is a breach of law.
Offence.
Злочин
Незаконний, протиправний
Вчиняється, розслідується, карається.
Злочин – це порушення закону.
Правопорушення.
Особливістю використання дидактичного сінквейну як ефективного методу навчання є самостійний пошук і розвиток інтересів опановувача юридичної англійської мови.
Написання сінквейну з погляду педагогіки − це вільна творчість, яка вимагає від юриста, який вивчає Legal English, вміння знаходити у навчальному матеріалі найсуттєвіші моменти, підводити підсумки, робити висновки і резюмувати все сказане вище. Усе це має бути коротко сформульовано. Це означає, що автор сінквейну має володіти глибоким знанням теми, мати про неї власну думку і висловити її за певними правилами.
Також, окрім складання нового сінквейну індивідуально, у парах або у групах, існує багато різних способів застосування цього методу під час вивчення юридичної англійської мови, а саме:
- створення короткої розповіді за готовим сінквейном (із використанням слів та фраз, які входять до його складу);
- коригування та удосконалення існуючого вірша;
- порівняння декількох сінквейнів, що мають одну проблематику, але виражають різні або навіть протилежні думки, судження, почуття;
- аналіз неповного сінквейну для визначення відсутньої частини (визначити тему вірша, виходячи з відомих чотирьох рядків).
Отже, дидактичний сінквейн – це ефективний метод опрацювання нового та узагальнення і систематизації вивченого матеріалу з Legal English. Крім того, навчання на основі цієї технології сприяє розвитку пізнавальної і самостійної діяльності правників, формуванню науково-теоретичних знань і творчої діяльності останніх.
Матеріал підготувала Людмила Колодник, юрист, керівник Центру правничої лінгвістики Вищої школи адвокатури НААУ, викладач спеціалізованого курсу «Юридична англійська» — «Legal English» з особисто розробленими програмами навчання — Contract Law, Company Law, Legal Writing
Нові публікації лектора:
Доктрина ULTRA VIRES в корпоративному праві: значення та судові прецеденти. https://cutt.ly/E4GRu5m
Зареєструватися на заходи Людмили Колодник:
Вебінар Everything You Need to Know About Nonсompetition, Non-disclosure and Nonsolicitation Agreements. https://cutt.ly/t4DRcjK
Вебінар Tips For Bulding A Successfu Legal Career: The Art of Modern Letter Writing. https://cutt.ly/r4DRnvO
Більше про заходи з підвищення кваліфікації адвокатів у розкладі Вищої школи адвокатури НААУ: https://cutt.ly/g9AAiVQ