Публічний обов’язок територіальної громади подати заяву про визнання спадщини відумерлою та спір про право
Василь Крат, суддя КЦС ВС, кандидат юридичних наук
Крат Василь
03.06.2024

Пропонуємо до Вашої уваги окрему думку суддів КЦС Василя Крата та Ірини Дундар від 02.05.2024 в справі № 367/2904/22, яка стосувалася обов’язку територіальної громади подати заяву про визнання спадщини відумерлою. https://tinyurl.com/2w9xyjdd

Огляд окремої думки запропонував у своєму телеграм-каналі Трохи про приватне право суддя Василь Крат.

Так, у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття орган місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини, а якщо до складу спадщини входить нерухоме майно – за його місцезнаходженням, зобов’язаний подати до суду заяву про визнання спадщини відумерлою (абзац 1 частини першої статті 1277 ЦК України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Заява про визнання спадщини відумерлою подається після спливу одного року з часу відкриття спадщини (частина друга статті 1277 ЦК України).

Функціональним призначенням права процесуального є «обслуговування» права матеріального. Не виключається, що в кодексі приватного права (зокрема, ЦК України чи СК України) міститимуться норми процесуального права, проте це зумовлено відповідними приватно-правовими наслідками (наприклад, стаття 660 ЦК України) (див. постанову Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 21 червня 2023 року в справі № 619/1908/23 (провадження № 61-8428св23)). (https://tinyurl.com/yu92mk4r).

Обміркувавши викладене, з урахуванням принципу розумності, необхідно зауважити, що:

·законодавець не кваліфікує набуття територіальною громадою права власності на відумерлу спадщину як спадкування, а територіальну громаду, в цьому випадку, як спадкоємця;

·спадкоємці мають право на спадкування, натомість територіальній громаді належить публічний обов’язок. Тобто, територіальна громада має виконати публічний обов’язок, а не здійснити цивільне право чи інтерес, які в неї відсутні;

·публічний обов’язок територіальної громади виникає за наявності сукупності юридичних фактів (у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття; сплив одного року з часу відкриття спадщини);

·з моменту відкриття спадщини територіальна громада (відповідний орган місцевого самоврядування) не має та навіть не може мати жодного інтересу щодо спадщини, який міг би зумовити спір про право. «Активування» публічного обов`язку територіальної громади відбувається за сукупності юридичних фактів і також не свідчить про наявність спору про право;

·з позиції людини розумної досить складно пояснити, який  саме спір про право може існувати між особою, яка звернулася із заявою про встановлення факту проживання однією сім`єю, для того щоб спадкувати згідно з четвертою чергою спадкоємців за законом, та територіальною громадою, до спливу одного року з часу відкриття спадщини. Тобто, між особою яка має право на спадкування, та суб`єктом, який може лише набути публічний обов`язок;

·спір про право, зокрема, може існувати між особами які можуть набути право на спадкування. Тобто у разі коли відбувається «зіткнення» приватно-правових категорій. Натомість, коли право на спадкування «стикається» або може «стикнутися» із публічним обов`язком територіальної громади, то очевидно, що ні про який спір про право йтися не може, оскільки в територіальної громади немає права.

 

Першоджерело: https://t.me/glossema/1791