Супровід адвоката під час отримання військовозобов’язаними відстрочки від призову під час мобілізації
Про супровід адвоката під час отримання військовозобов’язаними відстрочки від призову під час мобілізації розповів адвокат, доктор філософії в галузі права (PhD), доцент кафедри міжнародного та європейського права ХУУП імені Леоніда Юзькова Андрій Іваницький під час заходу з підвищення професійного рівня адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Іваницький Андрій
08.04.2025

Лектор докладно проаналізував разом з учасниками супровід адвоката під час отримання військовозобов’язаними відстрочки від призову під час мобілізації, а саме:

  • 1. Постанова КМУ № 560: основні положення.
  • 2. Категорії осіб, які мають право на відстрочку.
  • 3. Процедура отримання відстрочки.
  • 4. Судова практика та практичні кейси.

У рамках характеристики супроводу адвоката під час отримання військовозобов’язаними відстрочки від призову під час мобілізації акцентовано на наступному:

1. Постанова КМУ № 560: основні положення

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 р. № 560 було затверджено Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період (далі – Постанова № 560).

Метою прийняття Постанови № 560 – встановлення чіткого механізму організації та проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації в особливий період та на виконання ч. 5 ст. 22 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

Сфера дії Постанови № 560 поширюється на всі органи державної влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, а також на громадян України, які підлягають призову.

Постанова № 560 регулює:

  • механізм реалізації повноважень та взаємодію між місцевими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від підпорядкування і форми власності, органами військового управління, органами та підрозділами, що входять до системи поліції, та посадовими особами територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки з організації проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період;
  • процедуру оповіщення військовозобов’язаних та резервістів, їх прибуття до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, військових частин Збройних Сил, інших військових формувань, Центрального управління або регіонального органу СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів;
  • процедуру перевірки військово-облікових документів громадян, уточнення персональних даних військовозобов’язаних та резервістів та внесення відповідних змін у військово-облікові документи;
  • процедуру надання військовозобов’язаним та резервістам відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період та її оформлення;
  • організацію медичного огляду військовозобов’язаних та резервістів для визначення придатності до військової служби;
  • процедуру оформлення призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період;
  • механізм відправлення військовозобов’язаних та резервістів до місць проходження військової служби.

Постановою № 560 затверджено:

  • зразки повісток;
  • службове посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки;
  • акт відмови від отримання повістки;
  • журнал реєстрації виданих для оповіщення повісток;
  • заява;
  • перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”;
  • довідка;
  • повідомлення;
  • акт про встановлення факту здійснення особою постійного догляду;
  • довідка про здобувача освіти за даними єдиної державної електронної бази з питань освіти;
  • повідомлення про скасування відстрочки;
  • направлення;
  • журнал реєстрації направлень на військово-лікарську комісію, виданих резервістам та військовозобов’язаним для проходження медичного огляду;
  • поіменний список військовозобов’язаних, які призвані.

2. Категорії осіб, які мають право на відстрочку

Загалом ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» містить 34 категорій осіб, які мають право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

  • Частина 1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» містить 24 категорії осіб, які мають право на відстрочку, переважно:

– за сімейними обставинами (догляд за батьками, дружиною, чоловіком, дитиною з інвалідністю, членами сім’ї другого ступеня споріднення що потребують постійного стороннього догляду, є особами з інвалідністю I-III групи тощо),

– у зв’язку із професійною діяльністю (бронювання, керівники міністерств, судді, державні службовці тощо),

– за станом здоров’я (особи з інвалідністю).

  • Частина 3 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» містить 5 категорії осіб, які мають право на відстрочку, а саме:

– у зв’язку із професійною діяльністю (науково-педагогічні, педагогічні працівники тощо),

– у зв’язку із навчанням (студенти, аспіранти, докторанти, особи, які навчаються в інтернатурі тощо),

– за сімейними обставинами (жінки та чоловіки, чиї близькі родичі загинули або пропали безвісти під час АТО, повномасштабного вторгнення, присвоєно звання Герой України, встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України тощо.

  • Частина 5 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» містить 1 категорію осіб, які мають право на відстрочку, а саме, військовозобов’язані до досягнення 25-річного віку та які пройшли БЗВП.
  • Частина 6 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» містить 1 категорію осіб, які мають право на відстрочку, а саме, військовозобов’язані з числа громадян, які проходили військову службу та були звільнені із служби у запас у зв’язку із звільненням з полону.

3. Процедура отримання відстрочки

1. Підготовка заяви за формою Додатку № 4 до Постанови № 560 та документи за переліком Додатку № 5 (або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку).

Способи засвідчення копій документів:

  • – нотаріальне засвідчення копії документа;
  • – засвідчення копій документів посадовими особами органів державної влади;
  • – засвідчення копії документа фізичною особою (Національний стандарт ДСТУ 4163:2020).

2. Військовозобов’язані особисто подають заяву на ім’я голови комісії ТЦК та СП (районного, міського, його відділу), де вони перебувають на обліку.

3. Під час подачі військовозобов’язаний пред’являє військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі).

Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, звертається з відповідними запитами до ОДВ, ОМС тощо. Запити розглядаються 5 р.д.

Комісія розглядає заяву та документи протягом 7 к.д. з дати надходження, але не пізніше ніж протягом дня, наступного за днем отримання інформації на запити.

У разі коли комісія надіслала запити, строк розгляду заяви та документів не перевищує 15 к.д. з дати реєстрації.

Результати розгляду заяви на відстрочку:

  • Позитивний – довідка за формою додатку № 6 до Постанови № 560.

Відомості про надання відстрочки заносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів у день оформлення довідки про надання відстрочки.

  • Негативний – повідомлення за формою додатку № 7 до Постанови № 560.

Отримання відстрочки через «Резерв+»:

Для певних категорій військовозобов’язаних можливе отримання відстрочки автоматично у разі створення запиту на її оформлення військовозобов’язаним через мобільний застосунок «Резерв +».

Такі категорії осіб, станом на сьогодні:

– Студенти денної або дуальної форми освіти без перерв у навчанні (з послідовним рівнем освіти відповідно до ст.. 10 ЗУ «Про освіту»);

– Особи з інвалідністю із посвідченням з ПФУ або без;

– Чоловіки, що мають трьох або більше спільних дітей у шлюбі (батько та мати у дітей спільні, з дружиною має бути одружений).

Строк надання відстрочки:

  • Загальне правило: на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України (станом на сьогодні, до 09.05.2025 р).
  • Автоматичне продовження: у разі продовження строку проведення мобілізації продовжується автоматично (мало запрацювати з 07.02.2025 на 08.02.2025).
  • Для осіб з інвалідністю на строк дії групи, але не більше ніж на 12 місяців.
  • Посадові особи на строк їх перебування на відповідній посаді.
  • Учні ПТУ, студенти, аспіранти, докторанти, особи, які навчаються в інтернатурі надається на семестр, але не більше ніж на шість місяців.
  • Науково і науково-педагогічні працівники до завершення навчального року.

4. Судова практика та практичні кейси

  • Постанова П’ятого апеляційного адміністративного суду по справі № 420/840/24 від 04.06.2024 року:

«Суд першої інстанції, задовольняючи частково позов ОСОБА_1 , зазначив, що приписами Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022р. №1487, не передбачено обов`язку особистого відвідування особою територіального центру комплектування та соціальної підтримки для подання заяви та документів на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації. А відтак, за висновками суду, ОСОБА_1 дотримано процедуру особистого подання (направлення) документів, що підтверджують (на його думку) право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації. Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, після отримання від позивача заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та документів на підтвердження цього права, повинен був прийняти певне рішення за наслідком її розгляду, адже відстрочка/відмова у відстрочці передбачає її письмове оформлення. Крім того, суд зауважив, що лист №8789 від 31.08.2023р. є лише відповіддю на звернення щодо надання відстрочки, носить інформативний характер та не є рішенням щодо надання/ненадання відстрочки. …В той же час, обов`язок «особисто повідомити» та «особисто прибути» не є тотожнім у спірних правовідносинах. При цьому, відповідачем не ставиться під сумнів, що заява позивача була направлена ним особисто. З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість доводів відповідача щодо неналежного звернення позивача із заявою про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.».

  • Рішення Запорізького окружного адміністративного суду по справі № 280/5857/24 від 15.08.2024 року:

«Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 є військовозобов`язаним в розумінні Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу». Разом із тим, позивач є батьком дитини, якій встановлено статус дитини з інвалідністю віком до 18 років. У травні 2024 року позивач направив відповідачу засобами поштового зв`язку листом з описом вкладення та рекомендованим повідомленням про вручення заяву про відстрочку від призову на військову службу, з нотаріально засвідченими копіями документів, що підтверджують вищезазначені обставини. Однак, заяву залишено без опрацювання, оскільки її подано поштою, а не особито. Позивач звертає увагу, що заяву він підписав особисто та особисто направив її відповідачу. При цьому, поняття «особисто подати» та «особисто прибути» не є тотожніми, а залишення заяви без опрацювання взагалі не передбачено. З урахуванням наведеного просить задовольнити позовні вимоги. … Разом з тим, ані положення Закону № 2232-ХІІ, ані положення Порядку № 560 не передбачають обов`язку особистого відвідування особою територіального центру комплектування та соціальної підтримки для подання заяви та документів на відстрочку. Обов`язок «особисто подати заяву» не означає «особисто прибути». При цьому у спірних правовідносинах відповідач не ставив під сумнів факт, що заява про відстрочку направлена військовозобов`язаним особисто. З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що позивач, надіславши особисто поштовим зв`язком заяву та документи для вирішення питання про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації дотримався процедури особистого їх подання (направлення).».

  • Постанова Сьомого апеляційного адміністративного суду у справі № 120/4459/23 від 15.01.2024 року:

«Таким чином, порушення військовозобов`язаними вимог правил військового обліку має наслідком настання відповідальності згідно із законом. Тобто, порушення позивачем вимог правил військового обліку може мати наслідком настання відповідальності, однак це не може бути підставою для не розгляду по суті його заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації … … листом відповідач лише повідомив позивачу про необхідність особисто з`явитись до Другого відділу Гайсинського РТЦК та СП з усіма документами, що б підтверджували його право на відстрочку та для оформлення належним чином відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації. При цьому відповідачем не розглядалося питання про надання відстрочки чи відмови у її наданні. На думку колегії суддів, Другий відділ Гайсинського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, як суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, після отримання поштою від позивача заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та документів на підтвердження цього права, повинен був прийняти рішення за наслідком розгляду цієї заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивовану відмову в наданні відстрочки від призову.

  • Постанова П’ятого апеляційного адміністративного суду по справі № 523/14225/24 від 24.10.2024 року:

«На підтвердження своїх пояснень ОСОБА_1 пред`явив представнику Пересипського РТЦК додаток «Резерв+» у якому був сформований військово-обліковий документ в електронній формі. Адвокат наполягає на тому, що додаток «Резерв+», відповідно до вимог Порядку №559, є тим мобільним додатком через який формується військово-обліковий документ в електронній формі, а дійсність сформованого військово-облікового документа підтверджується QR-кодом. За правилами пункту 9 Порядку №559 військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу. … Аналіз викладених норм законодавства дає підстави колегії суддів дійти висновку, що додаток «Резерв+» є тим мобільним додатком через який формується військово-обліковий документ в електронній формі, а дійсність сформованого військово-облікового документа підтверджується QR-кодом. За таких обставин, пред`явлення мобільного додатку «Резерв+» є виконанням військовозобов`язаним вимог частини 6 статті 22 Закону №3543. … Отже, притягнення особи до адміністративної відповідальності, можливе лише за наявності події адміністративного правопорушення та вини особи у його вчиненні, яка підтверджена належними доказами (фото або відеозаписом правопорушення). Утім, Пересипський РТЦК не надав до матеріалів справи жодних доказів не пред`явлення ОСОБА_1 25.07.2024 військово-облікового документу.».

Першоджерело - https://tinyurl.com/bde3ntx6