Звітність адвоката, прийняття на роботу помічника та фінмоніторинг – Богдан Янків
Про звітність адвоката, прийняття на роботу помічника та фінмоніторинг розповів СЕО юридичної компанії YANKIV, адвокат, експерт у податковому, корпоративному праві, супроводі приватних інвестицій Богдан Янків під час заходу з підвищення кваліфікації адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Янків Богдан
17.10.2024

Лектор докладно проаналізував разом з учасниками звітність адвоката, прийняття на роботу помічника та фінмоніторинг, а саме:

 

1. Звітність до ДПС за результатами роботи.

2. Облік доходів та витрат адвоката.

3. Звітність та облік у фінансовому моніторингу.

4. Приймання на роботу помічника адвоката.

 

У рамках характеристики звітності адвоката, прийняття на роботу помічника та фінмоніторинг акцентовано на наступному:

 

  1. Звітність до ДПС за результатами роботи

 

Фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а також іноземці та особи без громадянства, які стали на облік у контролюючих органах як самозайняті особи та є резидентами, подають податкову декларацію за результатами звітного року відповідно до цього розділу у строки, передбачені для платників податку на доходи фізичних осіб, в якій поряд з доходами від провадження незалежної професійної діяльності мають зазначати інші доходи з джерел їх походження з України та іноземні доходи (пункт 178.4 статті 178 ПКУ).

 

Податкова декларація подається до 1 травня року, що настає за звітним (підпункт 49.18.4 пункту 49.18 статті 49 ПКУ).

 

Якщо адвокат одночасно зареєстрований як ФОП і сплачує ЄСВ за себе як ФОП, в такому випадку Додаток ЄСВ до Декларації про майновий стан і доходи не додається.

 

Нагадуємо, що тимчасово, з 1 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом 12 місяців після припинення або скасування воєнного стану, і ФОПи і особи, які провадять незалежну професійну діяльність, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати ЄСВ за себе.

 

При цьому такими особами розрахунок єдиного внеску у складі податкової декларації не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого цього пункту єдиний внесок не нараховувався, не обчислювався та не сплачувався (п. 9-19 Розділу VIII Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»).

 

Чи подає фізична особа, яка здійснює незалежну професійну діяльність, додаток Ф2 до декларації про майновий стан і доходи, якщо протягом звітного періоду дохід від такої діяльності не отримувався?

 

Додатки є складовою частиною Декларації і без Декларації не є дійсними. Додатки заповнюються та подаються виключно за наявності доходів (витрат), розрахунок яких міститься у цих додатках (п. 2 розд. II Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи, затвердженої Наказом № 143).

 

Згідно роз’яснень органів ДПС, якщо особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, протягом звітного періоду не отримувався дохід від такої діяльності, то обов’язку подання Декларації, у тому числі додатку Ф2 у зазначеної особи не виникає. Разом з тим, якщо особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, протягом звітного періоду отримувались інші доходи, крім доходів від незалежної професійної діяльності, то така особа зобов’язана подати Декларацію та заповнити відповідні додатки в залежності від виду отриманого доходу.

 

  1. Облік доходів та витрат адвоката

 

Відповідно до пункту 177.10 статті 177 та пункту 178.6 статті 178 розділу IV ПКУ фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність (далі - самозайняті особи), зобов’язані вести облік доходів і витрат.

 

На підставі первинних документів за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід/ понесено витрати, здійснюються записи про отримані доходи та документально підтверджені витрати.

 

Облік доходів і витрат ведеться в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі засобами електронного кабінету у порядку, встановленому законодавством.

 

Типова форма обліку доходів і витрат та порядок її ведення затверджені Наказом Міністерства фінансів України від 13.05.2021 № 261 «Про затвердження типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами - підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення».

 

  1. Звітність та облік у фінансовому моніторингу

 

Відповідно до п. 7 ч. 2 ст. 6 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі - Закон) суб’єктами первинного фінансового моніторингу є, зокрема: адвокатські бюро, адвокатські об’єднання та адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально.

 

Проте, цей Закон має чітко визначену сферу дії, а саме - дія цього Закону поширюється на громадян України, іноземців та осіб без громадянства, фізичних осіб - підприємців, юридичних осіб, їх філії, представництва та інші відокремлені підрозділи, що забезпечують проведення фінансових операцій на території України та за її межами відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, органи місцевого самоврядування, правоохоронні та розвідувальні органи, інші державні органи України (ст. 2 Закону).

 

Тобто адвокат є суб’єктом первинного фінансового моніторингу та стає на облік лише у випадку, якщо він забезпечує проведення фінансової операції клієнта.

 

Пунктом 1 ч. 1 ст. 10 Закону визначається, що вимоги Закону поширюються на адвокатів у виключних випадках, а саме тоді, коли адвокатські бюро, адвокатські об’єднання та адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, беруть участь, діючи від імені та/або за дорученням клієнта, у будь-якій фінансовій операції та/або допомагають клієнту планувати чи здійснювати операцію щодо:

  • купівлі-продажу нерухомості або управління майном при фінансуванні будівництва житла;

  • купівлі-продажу суб’єктів господарювання та корпоративних прав;

  • управління коштами, цінними паперами або іншими активами клієнта;

  • відкриття та/або управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;

  • залучення коштів, необхідних для створення юридичних осіб та фондів, забезпечення їх діяльності або управління ними;

  • створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами, фондами, трастами або іншими подібними правовими утвореннями.

 

  1. Приймання на роботу помічника адвоката

 

Помічник адвоката - фізична особа, яка здійснює діяльність на підставі та в порядку, що передбачені Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», Кодексом законів про працю України, Правилами адвокатської етики та цим Положенням про помічника адвоката. (абз. 3 п. 1.1. «Положення про адвокатську діяльність»)

 

Відповідно до п. 1 ст. 16 ЗУ «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»: Адвокат може мати помічників з числа осіб, які мають повну вищу юридичну освіту. Помічники адвоката працюють на підставі трудового договору (контракту), укладеного з адвокатом, адвокатським бюро, адвокатським об’єднанням, з додержанням вимог цього Закону і законодавства про працю.

 

Діяльність адвокатів детально регулює «Положення про помічника» (далі – «Положення»). Отже, відповідно до п. 2.1. Положенння:

 

Помічником адвоката може бути фізична особа, яка:

  • є громадянином України або іноземним громадянином, чи особою без громадянства, які у встановленому порядку отримали дозвіл на працевлаштування в Україні на посаду помічника адвоката;

  • має повну вищу юридичну освіту;

  • володіє державною мовою;

  • прослухано спеціальний курс-інструктаж введення в професію помічника адвоката у Вищій школі адвокатури НААУ.

 

Помічник адвоката приймається на роботу до адвоката/адвокатського бюро чи адвокатського об’єднання як звичайний найманий працівник.

 

Основний доказ, що працівник працевлаштований - це вчасно подане повідомлення у податкову про прийняття працівника на роботу, а саме не пізніше дня, коли працівник приступає до виконання трудових обовʼязків.

 

Повідомлення про працівника на роботу подаємо у кабінеті платника податків. У розділі «Ведення звітності».

 

Після прийняття на роботу помічника адвоката, адвокат, адвокатське бюро чи адвокатське об’єднання звертається із заявою до ради адвокатів регіону для внесення даних до ЄРАУ та видачу посвідчення помічника адвоката (п. 3.2. Положення).

Інформація про помічника адвоката вноситься до Єдиного реєстру адвокатів України. Після внесення інформації до ЄРАУ не пізніше ніж в 30-денний строк помічнику видається посвідчення помічника адвоката.

 

У разі припинення трудових відносин з адвокатом (розірвання трудового договору, контракту), помічник адвоката повинен повернути своє посвідчення раді адвокатів регіону, а адвокат, протягом 24 годин, - повідомити про припинення трудових відносин з помічником адвоката. (п. 4.8. Положення) У разі припинення дії трудового договору з помічником адвоката, такий адвокат зобов’язаний не пізніше ніж на третій день з дня припинення трудових відносин зі своїм помічником подати заяву до ради адвокатів регіону про внесення відповідних відомостей в ЄРАУ. У ЄРАУ робиться запис про припинення трудових відносини між адвокатом та помічником з вказівкою дати такого припинення. (п.4.10. Положення).

 

Помічник адвоката, у разі зміни його особистих персональних даних (прізвища, ім'я та по батькові), повинен протягом трьох днів подати заяву до ради адвокатів регіону про внесення змін до відомостей до ЄРАУ та видачу посвідчення помічника адвоката, у зв'язку зі зміною прізвища, імені чи по батькові. До заяви додається нотаріально посвідчений документ про зміну прізвища, імені чи по батькові (у випадку, якщо копія не завірена нотаріально, Голова ради адвокатів регіону має право завірити таку копію власним підписом та печаткою ради адвокатів регіону за умови пред'явлення оригіналу документа). (абз.2-3 п. 4.10 Положення).

 

Першоджерело: https://tinyurl.com/fmz5nkeb