Посилення відповідальності за військові правопорушення
Анастасія Якімова, адвокат, член Центру трудового права та соціального забезпечення ВША НААУ, член Комітету НААУ з питань цивільного права та процесу
Якімова Анастасія
10.07.2024

Про посилення відповідальності за військові правопорушення в огляді Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію» розповіла Анастасія Якімова.

Лектор зауважила, що вказаним законом у новій редакції були викладені статті 210 та 210-1 КУпАП.

Так, зокрема за порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку:

1.У мирний час санкція статті передбачає накладення штрафу від 3 400 грн до 5 100 грн;

2.За повторне протягом року вчинення порушення, санкція передбачає накладення штрафу від 5 100 грн до 8 500 грн;

3.За вчинення дій в особливий період санкція передбачає накладення штрафу від 17 000 грн до 25 500 грн.

За порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію передбачено наступні види стягнень:

1.Частина перша за вчинення вказаного порушення у мирний час передбачає: накладення штрафу на громадян від 5 100 грн до 8 500 грн і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від 17 000 грн до 25 500 грн;

2.За повторне протягом року вчинення порушення санкція передбачає: накладення штрафу на громадян від 8 500 грн до 11 900 грн і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань – від 25 500 грн до 34 000 грн;

3.За вчинення дій в особливий період санкція передбачає накладення штрафу на громадян від 17 000 грн до 25 500 грн і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від 34 000 грн до 59 500 грн.

Звернула увагу адвокат також на зміни, якими було доповнено статтю 38 КУпАП, а саме:

«Адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, крім справ про адміністративні правопорушення, зазначених у частині сьомій цієї статті, та за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді)»;

«Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення».

Окремо лектор розглянула деякі аспекти судової практики у справах про визнання протиправними та скасування постанов про накладення штрафу за ст. 210-1 КУпАП.

Процедурні порушення, зокрема, такі як розгляд справи про адміністративне правопорушення за відсутності особи, яку належним чином не повідомили про дату розгляду, є самостійними, безумовними підставами для скасування постанови про притягнення такої особи до відповідальності.

Верховний Суд у постановах від 06.03.2018 у справі № 522/20755/16-а, від 30.09.2019 у справі № 591/2794/17, від 06.02.2020 № 05/7145/16-а та від 21.05.2020 у справі № 286/4145/15-а дійшов такого висновку:

«Факт несвоєчасного повідомлення або неповідомлення особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, про час та місце розгляду справи про адміністративне правопорушення є підставою для визнання постанови у справі про адміністративне правопорушення неправомірною як такої, що винесена з порушенням установленої процедури. Як наслідок, позивача позбавлено прав, передбачених Конституцією України та КУпАП, зокрема, бути присутнім під час розгляду справи, надавати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання, мати професійну правову допомогу». Процедурні порушення, зокрема, такі як розгляд справи про адміністративне правопорушення за відсутності особи, яку належним чином не повідомили про дату розгляду, є самостійними, безумовними підставами для скасування постанови про притягнення такої особи до відповідальності».

Також звернула увагу Анастасія Якімова на питання правомірності/протиправності постанови, якою застосовано до позивача штраф в розмірі 5 100 грн. та скоєння адміністративного правопорушення, що передбачене ч. 2 ст. 210-1 КУпАП, в огляді Рішення від 21 серпня 2023 року у справі № 167/892/23.

Із записом фахової дискусії можна ознайомитися за посиланням: https://tinyurl.com/ruz9sa7a