Встановлення “нетипових” фактів, що мають юридичне значення, у справах за участі військовослужбовців
Про сімейні спори та встановлення “нетипових” фактів, що мають юридичне значення, у справах за участі військовослужбовців розповіла адвокат, медіатор, Голова Комітету НААУ з питань сімейного права Лариса Гретченко під час заходу з підвищення кваліфікації адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Гретченко Лариса
04.09.2024

Лектор докладно проаналізувала сімейні спори та встановлення “нетипових” фактів, що мають юридичне значення, у справах за участі військовослужбовців, а саме:

 

1. Процесуальні особливості встановлення юридичних фактів в порядку окремого чи позовного провадження.

2. Військова частина як учасник справи та ініціатор оскарження судових рішень щодо прав та інтересів військовослужбовців.

3. Особливості встановлення факту проживання однією сім’єю без реєстрації шлюбу із загиблим військовослужбовцем залежно від мети:

- спадкування,

- отримання одноразової грошової допомоги;

- соціального статуту і гарантій члена сім'ї;

- призначення пенсії по втраті годувальника.

4. “Нетипові” факти, що мають юридичне значення:

- встановлення факту самостійного виховання дитини,

- родинних відносин та перебування на утриманні,

5. Практика розгляду сімейних справ щодо дітей, за позовом, пред'явленим військовозобов'язаним чи військовослужбовцем.

 

У рамках характеристики сімейних спорів у справах за участі військовослужбовців акцентовано на наступному:

 

1. Процесуальні особливості встановлення юридичних фактів в порядку окремого чи позовного провадження

 

Окреме провадження як вид цивільного судочинства характеризується певною специфікою процесуальної форми, що зумовлена такими особливостями:

1) відсутність спору про право, яка водночас не виключає спору про факт, що полягає в неочевидності його існування;

2) особливий об`єкт судового захисту, яким є охоронюваний законом (законний) інтерес як потреба та прагнення до користування конкретним матеріальним та (або) нематеріальним благом, що може як опосередковуватися, так і не опосередковуватися певним суб`єктивним правом. Захист охоронюваного законом (законного) інтересу у справах здійснюється шляхом підтвердження судом наявності чи відсутності певного юридичної факту як підстави виникнення, зміни чи припинення неоспорюваних суб`єктивних прав;

3) спеціальна мета - підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав, або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

(Постанова КЦС/ВС від 10.01.2024 р. № 686/11198/22 https://reyestr.court.gov.ua/Review/116445896)

 

КЦС ВС роз’яснив, коли юридичний факт (окреме провадження) встановлюється у позовному провадженні (Постанова ВС/КЦС від 03.11.2021 р. у справі № № 691/1237/20):

Окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав (частина перша статті 293 ЦПК України). Факти, що мають юридичний характер - це факти, з якими закон пов`язує виникнення, зміну або припинення правовідносин. Аналіз положень статті 315 ЦПК України свідчить про те, що факт родинних відносин між фізичними особами встановлюється у судовому порядку, коли цей факт безпосередньо породжує юридичні наслідки. Позов, а не заява, ОСОБА_1 подано виключно через те, що іншою вимогою у цій справі був спір про право (право на спадщину), а тому всі ці вимоги розглядаються у позовному провадженні.

 

2. Військова частина як учасник справи та ініціатор оскарження судових рішень щодо прав та інтересів військовослужбовців

 

У випадку загибелі військовослужбовця, якщо тіло загиблого знаходиться на ТОТ, чинне законодавство не передбачає іншої підстави для закінчення військової служби та виключення загиблого військовослужбовця зі списків військової частини, ніж відповідне рішення суду про оголошення військовослужбовця загиблим.

 

Суду надано право оголосити фізичну особу померлою і до спливу двох років від дня закінчення воєнних дій, але не раніше спливу шести місяців (постанова Верховного Суду від 11.04.2019 року в справі № 490/342/17 та від 13.03.2024 року справа № 204/7924/23). За наявності припущень про факт смерті фізичної особи, у тому числі в зв`язку з воєнним діями, без достовірних доказів, які свідчать про цей факт (медичний висновок про причину смерті, наявність тіла загиблого тощо), правильним буде звернення до суду із заявою про оголошення судом особи померлою (ч. 2 ст. 46 ЦК України), а не із заявою про встановлення факту смерті цієї фізичної особи (п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України).

 

Зазначене ґрунтується на правовому висновку Верховного Суду в постановах від 10.01.2024 року у справі №686/11198/22, від 26.02.2024 року у справі №686/9938/23, від 28.02.2024 року у справі №506/352/22, від 13.03.2024 року у справі №204/7924/24. Рішення Вишгородського райсуд Київської області від 22.04.2024 р. Справа № 363/5328/23.

 

3. Особливості встановлення факту проживання однією сім’єю без реєстрації шлюбу із загиблим військовослужбовцем залежно від мети:

 

- спадкування,

- отримання одноразової грошової допомоги;

- соціального статуту і гарантій члена сім'ї;

- призначення пенсії по втраті годувальника.

 

  • У постанові від 19.03.2021 у справі № 1840/2940/18 ВС підтвердив правомірність відмови у встановленні статусу члена сім`ї загиблого та видачі посвідчення, попри те, що позивач, хоч і проживала спільно із загиблим військовослужбовцем, однак у зареєстрованому шлюбі з ним на час його загибелі не перебувала, статусу члена його сім`ї не мала. У постанові від 09.09.2020 у справі № 205/5929/17 ВС висловив позицію, що Закон «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» не містить відсилки на застосування до правовідносин, пов`язаних із наданням групі осіб відповідних пільг і компенсацій у разі загибелі військовослужбовця, положень Сімейного кодексу України. Встановлення рішенням суду факту спільного проживання із загиблим військовослужбовцем може впливати на виникнення та припинення окремих цивільних прав та обов`язків, однак не створює підстав для набуття статусу члена його сім`ї для одержання гарантій, передбачених Законом «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (постанова ВС від 06.07.2022 у справі № 809/1346/17). Законодавством встановлено позасудовий порядок отримання статусу члена сім’ї загиблого захисника чи захисниці України. Рішення про відмову у наданні вказаного статусу може бути оскаржене у встановленому законом порядку, зокрема у порядку адміністративного судочинства (постанова ВС від 30.08.2023 у справі № 332/1267/23).

 

  • Встановлення факту проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу та встановлення факту перебування на утриманні З МЕТОЮ призначення одноразової виплати у зв`язку із загибеллю чоловіка та для отримання соціального захисту членів сім`ї загиблих захисників України: Постанова ВС/КЦС від 07.02.2024 р. у справі № 212/5550/23 - скасовано судові рішення, справу передано до суду 1-ї інст. для вирішення питання про відкриття провадження у справі. https://reyestr.court.gov.ua/Review/117015428# … (з обгрунтуванням висновками постанови ВП ВС від 18.01.2024) суди залишили поза увагою, що справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, зокрема, факту перебування фізичної особи на утриманні та факту проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу вирішуються судами цивільної юрисдикції за правилами ЦПК України та зробили помилковий висновок про відмову у відкритті провадження у справі на підставі пункту 1 частини першої статті 186 ЦПК України.

 

  • Мотиви, з яких виходив суд при встановленні факту проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу та встановлення факту перебування на утриманні у справі № 212/5550/23, рішення від 18.04.2024 р. Суд дійшов висновку, що в разі відсутності відмови у призначенні та виплаті заявнику одноразової грошової допомоги за загиблого військовослужбовця та відповідно спору про таке право, то суд повинен розглянути заяву про встановлення юридичного факту віднесення заявника до кола членів сім`ї загиблого військовослужбовця за правилами цивільного судочинства в окремому провадженні, оскільки за законом встановлення такого факту породжує юридичні наслідки; чинне законодавство не передбачає іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати такий документ, що посвідчує даний факт; встановлення такого факту не пов`язується з подальшим вирішенням спору про право.

 

  • Законодавство не передбачає вичерпного переліку членів сім`ї та визначає критерії, за наявності яких особи складають сім`ю. Такими критеріями є спільне проживання (за винятком можливості роздільного проживання подружжя з поважних причин і дитини з батьками), спільний побут і взаємні права й обов`язки (мотиви, з яких виходив суд при встановленні факту проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу та встановлення факту перебування на утриманні у справі № 212/5550/23, рішення від 18.04.2024 р)

 

4. “Нетипові” факти, що мають юридичне значення:

 

- встановлення факту самостійного виховання дитини

 

Мета встановлення факту - оформлення документів щодо соціальної допомоги на дитину, переміщення його та дитини, а також, зняття з реєстрації та реєстрації місця проживання дитини. На думку суду, заявником у заявленій вимозі про встановлення факту не доведено ту обставину, що від встановлення факту самостійного виховання неповнолітньої дитини може бути встановлено, припинено чи змінено його особисті чи майнові права, а також, не доведено, що встановлення даного факту має для заявника юридичне значення. … із вищесказаного слідує, що встановлення факту самостійного виховання неповнолітніх дітей можливе в ході вирішення питання про позбавлення одного з батьків батьківських прав та встановлення обставин невиконання одним із батьків батьківських обов`язків (Рішення Гощанського районного суду Рівненської області від 06.12.2023 №557/1961/23)

 

- родинних відносин та перебування на утриманні

 

Встановлення факту перебування дитини на повному утриманні померлого військовослужбовця: заявник, як законний представник малолітньої особи, наділений правом на захист його цивільного права в судовому порядку, оскільки підстави її звернення до суду із заявою про встановлення факту перебування на утриманні малолітньої дитини у загиблого ОСОБА_3 , свідчить про наявність обмеження його прав на отримання пільги передбачених законом (Рішення Ленінського рай/суду м. Запоріжжя від 15.08.2024 №334/4398/24).

 

5. Практика розгляду сімейних справ щодо дітей, за позовом, пред'явленим військовозобов'язаним чи військовослужбовцем

 

  • Встановлення факту самостійного виховання дитини (Рішення Гощанського районного суду Рівненської області від 06.12.2023 №557/1961/23)

  • Встановлення факту перебування дитини на повному утриманні померлого військовослужбовця (Рішення Ленінського рай/суду м. Запоріжжя від 15.08.2024 №334/4398/24)

  • Встановлення факту, що заявник є єдиною особою, що зайнятий постійним доглядом за своїми синами у зв`язку з їх інвалідністю і потребою постійного стороннього догляду (Рішення Зіньківського рай/суду Полтавської області від 02.08.2024 р. справа №530/1627/24)

Першоджерело: https://tinyurl.com/35v3mcru