Відбулася X Всеукраїнська робоча нарада з питань апробації і впровадження курсу «Культура добросусідства»
Керівник Центру «Адвокат дитини» взяла участь у X Всеукраїнській робочій нараді з питань апробації і впровадження курсу «Культура добросусідства»
Гретченко Лариса
27.06.2023

Правові поради освітянам: керівник Центру «Адвокат дитини» взяла участь у X Всеукраїнській робочій нараді з питань апробації і впровадження курсу «Культура добросусідства»

15-17 червня відбулася X Всеукраїнська робоча нарада з питань апробації і впровадження курсу «Культура добросусідства». Триденну нараду провели Інформаційно-дослідний центр «Інтеграція та розвиток» у співпраці з Міністерством освіти і науки України в рамках проєкту «Пілотування викладання предмета «Культура добросусідства» в Новій Українській Школі та забезпечення сталості його впровадження».

Курс «Культура добросусідства» - український освітній продукт, розроблений вітчизняними освітянами і науковцями, що є інструментом формування соціальної компетентності, розвитку громадянської, міжкультурної та миротворчої освіти в Україні. Наразі курс впроваджують в усіх регіонах країни.

До участі в онлайн-заході долучилися представники органів управління освітою, громадських організацій, педагоги закладів дошкільної та загальної середньої освіти, викладачі та методисти закладів післядипломної педагогічної та вищої освіти, регіональні координатори та розробники навчально-методичного комплексу наскрізного інтегрованого курсу «Культура добросусідства».

Особливу увагу під час заходу сфокусовано на обговоренні наступних питань:

• Як «Культура добросусідства» допомагає відповідати на виклики воєнного часу;

• Права дитини в умовах збройного конфлікту;

• Використання технік ненасильницького спілкування задля сприяння порозумінню в класі;

• Підприємницька компетентність педагога. Як навчитися розвивати підприємницькі навички у підлітків і дорослих.

• Порівняльні характеристики роботи з дітьми та дорослими у садках Чехії та України. Організація навчального процесу для дітей, які вимушено покинули домівки під час війни в Україні;

• Використання штучного інтелекту в роботі вчителя навчального предмету «Культура добросусідства»;

• Постправда» як інструмент інформаційно-психологічної спецоперації російської влади: стратегії протидії на деокупованих територіях.

Доповідь на тему: «Від дитсадка до університету: правові поради з протидії булінгу і кібербулінгу» представила учасникам заходу Лариса Гретченко, керівник Центру «Адвокат дитини», Голова Комітету з сімейного права НААУ.

Під час виступу адвокат висвітлила питання стосовно:

• прав та обов’язків освітнього процесу та їх відповідальність;

• організації антибулінгової роботи та практики реагування на прояви цькування;

• розпізнавання правової конструкції булінгу, типових ознак й відмінностей від конфлікту та суміжних правопорушень;

• ролі та статусу педагога в ситуації булінгу;

• видів юридичної відповідальності та способів відновлення порушених прав.

Окрему увагу Лариса Гретченко звернула на антибулінгову політику закладу освіти, відзначивши:

І. По-перше, у закладі освіти мають бути розроблені та оприлюднені (ст. 30 ЗУ «Про освіту»):

• Правила поведінки здобувача освіти в закладі освіти;

• План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню);

• Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу в закладі освіти;

• Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).

ІІ. По-друге, в освітню політику мають впроваджуватися чутливі до конфлікту інструменти та відбуватися перегляд антибулінгових політик, що особливо актуально для закладів, у яких навчаються діти з числа внутрішньо переміщених осіб.

На заході відбулася презентація Концепції Державної цільової національно-культурної програми «Єдність у розмаїтті» на період до 2034 року, яку представ Михайло Ліварюк, головний спеціаліст відділу аналітики та стратегічного планування Державної служби України з етнополітики та свободи совісті.

Про діяльність ІДЦ «Інтеграція та розвиток» з апробації і впровадження наскрізного інтегрованого курсу «Культура добросусідства» у 2022-2023 рр. розповіла керівниця проєкту Маргарита Араджионі.

Протягом трьох днів учасники Робочої наради долучилися до цікавих, практичних, інноваційних та креативних майстер-класів, презентацій власного досвіду роботи від закладів дошкільної освіти в Україні та за кордоном до закладів вищої освіти. Між представниками областей відбувався обмін досвідом пілотування МНП «Культура добросусідства» у 5–6 класах.

Із матеріалами Робочої наради можна ознайомитися за покликанням: http://surl.li/ikuka

Тематичні матеріали:

• БУЛІНГ: чи варто педагогу (не) мовчати? – Лариса Гретченко провела експертну сесію для учасників Магістрального EdCamp. http://surl.li/gwvne

• Як розпізнати булінг в закладі освіти? - ключові ознаки і характерні прояви цькування. http://surl.li/iltvr

• Як зробити школу безпечною? – керівник Центру «Адвокат дитини» Лариса Гретченко провела онлайн-консультацію для освітян. http://surl.li/iltww

• Співавторкою підручника «Культура добросусідства» виступила Лариса Гретченко. http://surl.li/iltyf