Онлайн-безпека дітей та розвиток кіберграмотності педагогічної спільноти: опубліковано збірник матеріалів
Збірник матеріалів ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Безпека дітей в Інтернеті: попередження, освіта, взаємодія»
Гретченко Лариса
18.05.2023

Онлайн-безпека дітей та розвиток кіберграмотності педагогічної спільноти: опубліковано збірник матеріалів ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Безпека дітей в Інтернеті: попередження, освіта, взаємодія»

Сучасний світ неможливо уявити без цифрових технологій, які заполонили наше життя та стали невід’ємним інструментом спілкування, саморозвитку та самовдосконалення особистості. Активними та прогресивними користувачами глобальної мережі Інтернет є діти, які більшу частину свого часу проводять у соціальних мережах, месенджерах, на стрімінгових платформах.

Однак, незважаючи на практичні вміння, більшість дітей не володіють достатньою інформацією про те, як безпечно користуватись Інтернетом, не мають відповідних навичок онлайн-культури, й частіше ризикують стати жертвою технологій.

Безконтрольне та безвідповідальне використання інформаційно-комунікаційних технологій загрожує безпеці дітей та призводить до порушення їхніх прав. Найпоширенішими ризиками, з якими можуть зіштовхнутися діти в Інтернеті, є, зокрема:

• контактні ризики (сексуальна експлуатація, грумінг, розбещення тощо);

• ризики контенту (зображення та популяризація насильства, принизливе та стереотипне зображення дітей, дискримінація тощо);

• ризики поведінки (залякування, шантаж, переслідування та інші форми утисків тощо);

• ризики для здоров’я (надмірне користування Інтернетом призводить до порушення сну, знервованості, наносить фізичну шкоду).

З метою привернути увагу до проблематики захисту цифрових прав дитини, обговорити актуальні виклики та ризики, що постають у процесі користування Інтернет-технологіями та сформувати рекомендації для забезпечення безпечного середовища для дитини, 6-10 лютого відбулося пленарне засідання ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Безпека дітей в Інтернеті: попередження, освіта, взаємодія».

Співорганізатором заходу виступив Центр «Адвокат дитини» Вищої школи адвокатури НААУ, освітній простір якого системно приділяє увагу правоосвіті дітей, батьків та молоді, на постійній основі проводить заходи з підвищення кваліфікації адвокатів, юристів інших спеціальностей, освітян на теми протидії насильству в усіх сферах життя дитини.

За наслідками проведеної конференції опубліковано збірник тематичних матеріалів, який містить основні результати науково-практичних пошуків освітян, правоохоронців, представників громадських організацій та державних органів різних областей України щодо осмислення, виявлення та поширення ефективних практик, які сприяють забезпеченню безпеки дітей в Інтернеті, а також розвитку кіберграмотності педагогічної спільноти.

У збірнику доповіді викладено за окремими тематичними напрямками:

1. Соціально-педагогічний вимір поняття «Права дитини в Інтернеті».

2. Інформаційна безпека дітей під час війни.

3. Організаційно-педагогічні умови формування безпечної поведінки здобувачів освіти в Інтернеті.

4. Соціально-педагогічний вимір понять «цифрові сліди», «цифрові тіні».

5. Створення якісного безпечного україномовного контенту в мережі Інтернет: тренди, ролі, можливості.

6. Небезпечне спілкування онлайн: ризики, правила, механізми звернення про допомогу й захист.

7. Технологічні інструменти та рішення формування безпечного Інтернет-простору дитини.

8. Розвиток кіберграмотності педагога.

9. Соціальна профілактика правопорушень дітей у кіберпросторі.

10. Особливості виявлення, фіксації та розкриття правопорушень, вчинених відносно дітей з використанням мережі Інтернет.

Участь у конференції взяла керівниця Центру «Адвокат дитини» Лариса Гретченко, яка окреслила найбільш поширені прояви порушень та алгоритми дієвого реагування на випадки кібербулінгу в закладі освіти. У доповіді здійснено огляд ситуацій, що відбуваються під час дистанційного навчання, в умовах віддаленості учасників освітнього процесу один від одного та шляхом взаємодії в освітньому середовищі з використанням інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій, проаналізовано ситуації, що демонструють прояви кібербулінгу в закладах освіти та підходи суду у процесі розгляду матеріалів про адміністративні правопорушення і накладенні міри стягнення.

Питання захисту персональної інформації дитини в мережі Інтернет в умовах викликів сучасності викладено у доповіді адвоката, члена Центру «Адвокат дитини» Сергія Телешева. Автором проаналізовано міжнародні нормативно правові акти та національне законодавство у сфері захисту персональних даних дитини та відзначено, хоча персональна інформація дитини у мережі Інтернет має певні особливості, обумовлені способами та знаряддями її створення, збирання, зберігання, розповсюдження та знищення, проте регулюється аналогічно іншим видам інформації про фізичну особу.

Зі збірником можна ознайомитися за посиланням: https://cutt.ly/C6HrqMa

Пов’язані новини:

Найбільш вразливими від кіберпосягань в сім’ї та освітньому просторі є діти, які стають постраждалими, нерідко не підозрюючи про те: керівник Центру «Адвокат дитини» Лариса Гретченко. https://cutt.ly/d6HynLB