Найбільш вразливими від кіберпосягань в сім’ї та освітньому просторі є діти, які стають постраждалими, нерідко не підозрюючи про те: керівник Центру «Адвокат дитини» Лариса Гретченко
07 лютого 2023 року відбулося пленарне засідання ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Безпека дітей в Інтернеті: попередження, освіта, взаємодія», співорганізатором якої виступив Центр «Адвокат дитини» Вищої школи адвокатури НААУ.
«Зустріч об’єднала нас метою обговорити новітні тенденції, ризики та рішення, пов’язані з безпекою дітей в інтернеті, привнести в розбудову безпечного освітнього середовища та спільно зробити онлайн-простір сприятливим місцем для розвитку, навчання і дозвілля дитини» - відзначила у вітальному слові керівник Центру «Адвокат дитини» Лариса Гретченко.
У виступі підкреслено переваги сучасного цифрового світу, адже в умовах сьогодення саме Інтернет є тим інструментом, завдяки якому реалізується право на освіту, право на працю, на відпочинок, дозвілля та розваги, брати участь у розважальних заходах, у культурному житті, займатися мистецтвом, право на свободу вираження поглядів та низка інших. За словами Лариси Гретченко, нині онлайн - спілкування стало притаманним не лише освітній сфері, а й сімейним правовідносинам. Під час воєнного стану мільйони українських сімей змушені були роз’єднатися, і єдиним можливим засобом реалізувати право на виховання у сім’ї, почутися чи побачитися з рідними, близькими та друзями є саме Інтернет – зв’язок.
Разом з тим, адвокат відзначила й актуальні загрози порушення прав користувачів інтернету, зокрема, такі як право на повагу до приватного життя, свободу вираження поглядів, свободу від дискримінації. На жаль, відомі випадки як вчинення домашнього насильства, так і цькування в закладах освіти з використанням засобів телекомунікацій. Найбільш вразливими від кіберпосягань в сім1ї та освітньому просторі є діти, які стають постраждалими, нерідко не підозрюючи про те.
Лариса Гретченко поділилася правозахисним досвідом Центру «Адвокат дитини» та приділила увагу проблемним аспектам захисту прав учасників освітнього процесу, а також надала поради з правового захисту від кіберпосягань і правопорушень в закладах освіти.
У доповіді на тему: «Кібербулінг в закладі освіти: найбільш поширені прояви порушень та алгоритми дієвого реагування» представлено огляд ситуацій, що відбуваються під час дистанційного навчання, в умовах віддаленості учасників освітнього процесу один від одного та шляхом взаємодії в освітньому середовищі з використанням інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій.
Лариса Гретченко проаналізувала ситуації, що демонструють прояви кібербулінгу в закладах освіти та підходи суду у процесі розгляду матеріалів про адміністративні правопорушення і накладенні міри стягнення:
• кібербулінг учнем однокласників та вчителів під час онлайн-уроку, за вчинення якого на батька неповнолітнього накладено штраф;
• онлайн-цькування однокласника з висновками суду про малозначність діяння;
• підозра на кібербулінг однокласниці малолітньою ученицею, що не знайшла підтвердження в судовому засідання;
• булінг вчителя у процесі виконання домашніх завдань учнем, що мало наслідком притягнення до відповідальності законного представника дитини;
• спроба притягнення до відповідальності батька за ухилення від виховання доньки, дії якої є проявом кібербулінгу щодо однокласника;
• кібербулінг тренера-викладача відносно учня-гравця футбольного клубу, вину у вчиненні якого визнано під час судового розгляду.
Представлене дослідження судової практики буде включено до Збірника тез конференції, з відповідним його розміщенням на веб-ресурсах співорганізаторів заходу.
Конференція відбулася з 6 по 10 лютого 2023 року, до участі в якій долучилися понад 900 учасників. Матеріали конференції доступні для ознайомлення: https://cutt.ly/23qVtww
Висловлюємо щиру вдячність співорганізаторам і учасникам заходу за синергію зусиль освітян, правоохоронців, представників громадських організацій та державних органів різних областей України щодо осмислення, виявлення та поширення ефективних практик, які сприяють забезпеченню безпеки дітей в Інтернеті, а також розвитку кіберграмотності педагогічної спільноти.
Освітній простір Центру «Адвокат дитини» системно приділяє увагу правоосвіті дітей, батьків та молоді, на постійній основі проводить заходи з підвищення кваліфікації адвокатів, юристів інших спеціальностей, освітян на теми протидії насильству в усіх сферах життя дитини.
Тематичні заходи на теми протидії булінгу та відшкодування шкоди, завданої цькуванням – у розкладі Вищої школи адвокатури НААУ:
• Вебінар «Онлайн-булінг: порядок реагування, особливості доказування, відповідальність за вчинення і приховування». Деталі та реєстрація: https://cutt.ly/l3WuI1R
• Вебінар «Шкода, завдана булінгом: актуальна судова практика і практичні поради по відшкодуванню». Деталі та реєстрація: https://cutt.ly/43WuGOw
Пов’язаний матеріал:
Як зробити школу безпечною? – керівник Центру «Адвокат дитини» Лариса Гретченко провела онлайн-консультацію для освітян «Пам’ятка дій педагога в ситуації булінгу. Відповідальність за цькування та правові поради щодо захисту прав». https://cutt.ly/13WuXtf
Трансляція заходу на сторінці УГСПЛ у ФБ: https://cutt.ly/r3q0dnz
Добірка публікації з питань протидії булінгу. Доступно для завантаження: https://cutt.ly/E3qMMSu
Співорганізатори:
Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського,
ЦНТУ: Центральноукраїнський національний технічний університет
Кіровоградський науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України,
Центр інноваційних технологій навчально-наукового інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету "Львівська політехніка",
Льотна академія Національного авіаційного університету
Центральноукраїнський інститут розвитку людини Університету"Україна"