У червні поточного року члени команди Центру “Адвокат дитини” Вищої школи адвокатури НААУ Лариса Гретченко і Олена Юшкевич та адвокат Наталія Радіонова, яка співпрацює з системою БПД, учасниця освітнього проєкту “Адвокат дитини: від новачка до профі” ВША НААУ, пройшли тренінгове навчання на тему “Діти і війна. Навчання технік зцілення”, організованого Фундацією «Діти та війна» (Норвегія).
Чому це важливо для адвоката дитини? — думками і новим досвідом поділилася Лариса Гретченко, керівник Центру “Адвокат дитини” Вищої школи адвокатури НААУ, заступник Голови Комітету з сімейного права НААУ.
Одним із ключових принципів дружнього до дітей правосуддя є найкращі інтереси дитини, забезпечуючи які держава повинна гарантувати ефективне здійснення прав дітей, щоб їх найкращі інтереси мали першочергову увагу у всьому, що стосується або зачіпає їх інтереси.
Обпалене війною дитинство, гіркі долі переміщених дітей, трагічні історії сімей і цілих родин не залишають байдужими. Мільйони постраждалих маленьких українців потребують підтримки і допомоги.
При оцінці інтересів постраждалих дітей важливо приділяти належну увагу їх поглядам та думкам. Разом з цим повинен бути застосований комплексний підхід усіма відповідними органами для належного врахування інтересів усіх сторін під загрозою, в тому числі психологічне та фізичне благополуччя, а також правові, соціальні та економічні інтереси дитини.
Принцип гідності з підходу дружнього до дітей правосуддя закріплює ставлення до дітей з обережністю, чутливістю, справедливістю та повагою під час будь-якої процедури або справи, приділяючи особливу увагу їх особистій ситуації, благополуччю та конкретним потребам, а також з повною повагою їх фізичної та психологічної недоторканності.
Навчання на курсі “Діти і війна. Навчання технік зцілення” — це три насичених дні нових знань і навичок, актуальних сьогодні як ніколи, від практикуючих психологів Dr. Masa Al-kurdi та Helen Christie з міжнародним досвідом роботи з дітьми в гарячих точках збройних конфліктів.
В перший день з колегами — адвокатами ловили себе на думці, як це застосовувати при наданні правової допомоги дітям.
Сьогодні очевидно — ми набули нової спеціалізації з проведення посттравматичної підтримки дітей і проживання ними гіркого воєнного досвіду, незалежно від потреби у правовій допомозі.
Новий і надзвичайно важливий досвід, можливість бути більш широко корисними, адже війна триває, і дуже багато дітей і батьків потребують і потребуватимуть фахової допомоги.
Надзвичайно цінним для Адвоката дитини є вміння поєднувати правову інформацію з базовою підготовкою в галузі дитячої психології і розвитку, а також практичним навчанням, таким як спілкування з дітьми.
У Керівних принципах правосуддя, дружнього до дитини наголошується, що навчання навичкам спілкування за допомогою мови, дружньої до дітей, та підвищення рівня знань про дитячу психологію необхідні для всіх фахівців, що працюють з дітьми (адвокати, поліція, судді, соціальні працівники та інші спеціалісти).
Повномасштабне вторгнення рф в Україну має руйнівний вплив на всі сфери суспільного життя, і безперечно, найболючіші і трагічні наслідки в питаннях безпеки дітей, забезпечення їх базових потреб, виховання у сім'ї, спілкування з батьками, отримання освіти, медичної допомоги, відпочинку, оздоровлення та низки інших.
Вбивча реальність — злочини, які вчиняє ворог відносно українських дітей. Це жорстокі вбивства й каліцтва, зґвалтування та інші форми сексуального насильства, викрадення, вербування і використання дітей, а також напади на заклади освіти, перешкоджання у доступі до гуманітарної допомоги та інші порушення прав. Такі дії відповідно до фактичних обставин їх вчинення мають бути кваліфіковані як воєнні злочини, злочини проти людяності чи геноцид.
Важливо сьогодні у нових викликах забезпечити дітям, постраждалим від війни, доступність професійної правничої допомоги, а також усіх медичних, психологічних і соціальних послуг, а також фінансову підтримку у кризовій ситуації.
Наразі адвокати удосконалюють знання і підвищують кваліфікацію з міжнародного гуманітарного права, міжнародного права прав людини, міжнародного кримінального права. Поряд з цим, адвокати дитини потребують повного розуміння дітей, спеціальних знань для оцінки їх правового, психологічного, соціального, емоційного, фізичного та пізнавального стану.
Констатую, що існуюче та зростаюче розуміння дитячої психології, їх потреб, поведінки і розвитку не завжди достатньо поширюється серед професіоналів, що працюють з дітьми у системі ювенальної юстиції. Проходження курсу “Діти і війна. Навчання технік зцілення” — це не про лікування дитини адвокатом. Це про професійну підготовку до роботи з дітьми, які пережили війну.
Триденний міжнародний курс з підготовки тренерів присвячений тому, як допомогти дитині впоратися з такими проблемами, як неприємні спогади і кошмари; надмірна збудливість у дітей, труднощі з розслабленням, концентрацією та сном; страхами і труднощами у протистоянні постійним нагадуванням про події війни.
Мною з колегами Оленою Юшкевич і Наталією Радіоновою набуто спеціальних знань і практичних інструментів, отримано експертні поради і приклади вправ для допомоги дітям, які пережили тяжке горе.
Переконана, що набуті знання стануть корисними при наданні правової допомоги дітям і в справах, які стосуються дітей. Одночасно з цим маю готовність до нової практики по роботі з групами постраждалих від війни дітей і їх батьками, щоб їм вдалося впоратися зі стресом, позбутися відчуття небезпеки, пережити наслідки трагічних подій. Зауважу, що за наслідком проходження сертифікованого курсу набуто права як працювати з дітьми, так і навчати технікам зцілення інших фахівців, причетних до роботи з дітьми.
Наостанок відзначу визнану важливість знань дитячої психології і широку практику залучення до процесу правосуддя психологів, зокрема, до з'ясування думки дитини, її опитування чи допиту у суді в присутності психолога зі спеціальною підготовкою та знаннями.
У довоєнний період (чи в так званому мирному житті, до якого, я переконана, ми обов'язково повернемося після перемоги України) у програмі заходів з підвищення кваліфікації адвокатів на платформі Вищої школи адвокатури НААУ були упроваджені семінари та курси, присвячені тематиці дружнього до дітей правосуддя, в тому числі з залученням експертів — психологів. Це й освітній проєкт “Адвокат дитини: від новачка до профі”, “ “Психологія сім’ї та експертиза дитячо – батьківських відносин”, інші. . Нині у співпраці з Центром сімейного права ВША НААУ триває робота над курсом “Адвокат з розлучень” та “Школа відповідального батьківства”, орієнтованих на забезпечення найкращих інтересів дітей у шлюбно — сімейних відносинах та сімейних спорах за участі дитини.
За інформацією Міжвідомчої координаційної ради з питань правосуддя щодо неповнолітніх в Україні реалізується проектна ініціатива по впровадженню Реєстру психологів, навчених працювати з дітьми, які постраждали від насильства. Запуск Реєстру був передбачений Національною стратегією реформування системи юстиції щодо дітей і мав відбутися до 2023 року. Утім, через війну в Україні, запуск вирішили пришвидшити, щоб надати дітям, постраждалим від воєнних злочинів, необхідну підтримку та допомогу, а також зробити правосуддя дружнім до дитини та мінімізувати ризик повторної травми.
В контексті реалізації вказаних ініціатив практично доцільним є не лише спільна робота юристів і психологів, а й взаємний обмін досвідом, правовою інформацію та знаннями дитячої психології як важливим елементом у роботі з дітьми, захисту їх прав та надання правової допомоги.
Переконана, Адвокату дитини в Україні бути! Наші знання, досвід і вмотивованість допомогти, підтримати, зцілити — це великий внесок в щасливе дитинство українських дітей в мирній, незалежній, суверенній, правовій Державі.
* У публікації використано посилання та звернення до тексту Керівних принципів Комітету міністрів Ради Європи щодо правосуддя, дружнього до дітей, прийнятих Комітетом міністрів Ради Європи 17 листопада 2010 року і пояснювальної записки до них. https://bit.ly/3ASxWI4