Кейс № 1
Фабула: Українське підприємство, яке надає послуги з навчання спеціалістів у сфері HR, вирішило в обов’язковому порядку вакцинувати всіх тренерів. Специфіка роботи компанії полягає в тому, що тренери мають постійний контакт з великими групами людей, виступають в інших державах і систематично проводять консультації для інших тренерів.
Усього в компанії офіційно оформлено десять тренерів, які надають послуги і від яких залежить прибуток компанії. Сім тренерів погодилися на умови компанії, а три — відмовляються від вакцинації. Роботодавець запропонував трьом тренерам отримати довідку про неможливість вакцинуватися у зв’язку з медичними показниками. Тренери, на жаль, не змогли отримати довідку, оскільки відсутні правові підстави для видачі таких довідок.
Роботодавець «погрожує» звільненням і заміною їх на інших тренерів, працівники «погрожують» зверненням до Держпраці, Європейського суду з прав людини, а також планують писати в усі ЗМІ про порушення їхніх прав на охорону здоров’я. Однак роботодавець, розуміючи всю складність ситуації, пропонує врегулювати цей спір завдяки медіації. Тренери підтримують це за умови, якщо послуги медіатора оплатить роботодавець. Роботодавець погодився на ці умови.
Вид медіації: досудова
Вид спору: трудовий спір
Ініціатор медіації: роботодавець
Місце проведення медіації: офіс замовника послуг (роботодавця)
Процедура медіації: у зазначеному кейсі було проведено попередню медіацію шляхом офлайн-зустрічі в офісі замовника послуг. На попередній медіації медіатор зі сторонами підписав договір про проведення медіації. На першій зустрічі медіатор пояснив порядок проведення медіації, уточнив про строки та обмеження в процедурі медіації. Разом зі сторонами домовилися: якщо хтось захворіє на COVID-19, то переведемо зустріч в онлайн. Для цього будемо використовувати програму ZOOM. Медіатор також надав інформацію про свого помічника, дані про якого було зафіксовано в договорі про проведення медіації.
Уся процедура медіації була проведена за 6 зустрічей, які відбувалися протягом 45 днів. Медіатор зміг допомогти сторонам побачити власні інтереси в цьому кейсі. Завдяки діям медіатора роботодавець відмовився від ідеї звільняти тренерів та замінювати їх, а тренери вирішили не подавати будь-яких звернень до уповноважених органів та до ЗМІ.
Роботодавець спільно з тренерами прийняли рішення, що в тих проєктах, де це можливо технічно, будуть проводитися онлайн-виступи та онлайн-навчання. У разі якщо замовники послуг роботодавця наполягатимуть на вакцинації тренерів, то тренери, які не можуть контактувати з людьми та не є вакцинованими, будуть виконувати роботи з підготовки тренінгів для своїх колег, які будуть замінювати їх. Також їм доручено виконувати завдання з просування онлайн-тренінгів як нового напряму для роботи компанії.
За результатами медіації було укладено угоду (а mediated settlement agreement). У процесі складання та підписання договору участь брав юридичний департамент замовника. Нові функції тренерів зафіксовано в змінах до посадових інструкцій і трудових договорів.
Кейс № 2
Фабула: Керівник Обласного академічного музично-драматичного театру прийняв рішення звільнити голову профспілки, який систематично порушував трудову дисципліну, запізнювався на роботу, не виконував вказівок і рекомендацій керівника. Однак голова профспілки мав особливу довіру всіх працівників, був душею компанії та об’єднував навколо себе весь трудовий колектив.
Керівник викликав голову профспілки в неробочий час і пояснив ситуацію, що хотів би бачити на місці голови профспілки відповідальну особу, яка не підводить його в питаннях організації театрального сезону. Голова профспілки одразу написав у робочий месенджер про ситуацію і весь трудовий колектив почав вимагати залишити голову на роботі. У випадку якщо цього не буде зроблено, трудовий колектив відмовляється виступати. Театральний сезон може бути зірвано.
Керівник розуміє, що не може співпрацювати з такою людиною, хоча трудовий колектив підтримує цього працівника. Керівник вирішує подати звернення до медіатора, щоб обговорити питання театрального сезону без скандалів зі своїми працівниками.
Вид медіації: досудова
Вид спору: трудовий спір
Ініціатор медіації: роботодавець
Місце проведення медіації: офіс медіатора
Процедура медіації: У зазначеному кейсі було проведено попередню медіацію шляхом офлайн-зустрічі в офісі замовника послуг. На попередній медіації медіатор зі сторонами підписав договір про проведення медіації. На першій зустрічі медіатор пояснив порядок проведення медіації, уточнив про строки та обмеження в процедурі медіації. Разом зі сторонами домовилися:
якщо хтось захворіє на COVID-19, то зустріч відбудеться онлайн через програму ZOOM. Медіатор також надав інформацію про свого помічника, дані про якого було зафіксовано в договорі про проведення медіації.
Уся процедура медіації була проведена за 4 зустрічі, які відбувалися протягом 20 днів. Медіатор зміг допомогти сторонам побачити власні інтереси в цьому кейсі. Завдяки діям медіатора керівник театру окреслив свої інтереси в кейсі, дав зрозуміти, що йому важливим є психологічний клімат у колективі та театральний сезон, який має пройти без жодних казусів. Голова профспілки зазначив, що для нього дуже важливо мати відповідний статус, який допомагає йому об’єднувати навколо себе людей. Проблема з дисципліною пов’язана виключно з фактором наявності трьох дітей та необхідністю їх розвозити по садочках і школах.
За результатами медіації керівник театру прийняв рішення не звільняти голову профспілки. Сторони чітко окреслили графік приходу на роботу голови профспілки, а також уточнили: якщо голова профспілки не встигає виконати будь-яке завдання, він своєчасно повідомлятиме про це керівнику. У разі якщо протягом театрального сезону голова профспілки не буде виконувати домовленості, то трудові відносини з ним будуть припинені.
За результатами медіації було укладено угоду (а mediated settlement agreement).
Джерело: Адвокат та медіація / Г. Гаро, А. Зернова, Г. Єременко, Р. Коваль, С. Погоріла, В. Поліщук, О. Помазановська, Л. Романадзе, М. Саєнко, В. Ситюк. 2022. 112 с.
Ознайомитися із посібником можна за посиланням: https://shorturl.at/CIT07