Клієнти сімейного адвоката: хто вони і де їх шукати? – адвокат Ганна Гаро
Ганна Гаро, адвокат, сімейний медіатор, Голова Комітету з сімейного права НААУ
Гаро Ганна
10.03.2023

Сімейне право оточує нас всюди. Ми є учасниками процесів, які регулюються Сімейним кодексом навіть тоді, коли ще не до кінця усвідомлюємо це – з самісінького дитинства. З глобалізацією, руйнуванням стереотипів і шаблонного мислення покращується і сфера сімейного права, а також розвивається сім’я як інститут в Україні.

Про клієнтів сімейного адвоката та клієнтоорієнтованість у сімейних спорах, особливості взаємодії та першої зустрічі сімейного адвоката з клієнтом, а також практичні інструменти в роботі сімейного адвоката під час майстер-класу «Клієнти сімейного адвоката: хто вони і де їх шукати?», що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ розповіла Ганна Гаро, адвокат, сімейний медіатор, Голова Комітету з сімейного права НААУ.

Клієнти сімейного адвоката: хто вони?

Клієнти сімейного адвоката – прості люди навколо нас. Скільки сімей, стільки може бути й сімейних адвокатів, адже постійно з’являються нові ситуації, які потребують вирішення.

Сімейні спори – одна з найбільш поширених категорій спорів. Адже скільки людей, стільки може бути й заяв про визнання фактичних шлюбних відносин, спорів про розірвання шлюбу, розподіл подружнього майна, визначення місця проживання дітей, стягнення аліментів, визнання батьківства, позбавлення батьківських прав, встановлення опіки (піклування), усиновлення тощо.

Кожен конфлікт – особливий

У кожного адвоката – різна спеціалізація, свій темперамент та характер, власний стиль, різні стратегії та тактики вирішення спорів. І це правильно, адже кожен сімейний конфлікт – особливий, стандартних математичних формул їх вирішення не існує. На першій зустріч клієнт та адвокат обирають одне одного.

Клієнтоорієнтованість у сімейних справах: що це?

Клієнтоорієнтованість – це підхід, при якому адвокат ставить клієнта, його потреби, вимоги та бажання на перше місце. Суть в тому, щоб виявити ці бажання та сумлінно й швидко їх реалізувати.

Коли ви точно знаєте, хто ваші клієнти та чим вони задоволені (або ні), результат не змусить чекати на себе.

Які додаткові інструменти може використовувати адвокат?

Серед додаткових інструментів, які може використовувати адвокат:

• Психологія;

• Експертна сімейна медіація;

• Конфлікт-консалтинг;

• Конфлікт-коучинг;

• Траблшутинг.

Хто такі траблшутери?

Траблшутер – фахівець, який займається пошуком шляхів розв’язання проблем та суперечок. Основна робота траблшутера полягає в професійному «відстрілюванні» проблем клієнта.

Для траблшутера не існує нерозв’язаних проблем, він не використовує фразу «я не знаю», а намагається знайти вихід з будь-якої ситуації. Також траблшутери мають гнучке мислення та можуть дивитися на ситуацію під різними кутами.

Сімейні адвокати є своєрідними траблшутерами. Працюючи з професійним та фаховим спеціалістом, клієнт отримує можливість знайти вихід з ситуацій, які турбують його у сімейному спорі.

А ще адвокат-траблшутер позбавляє зайвих переживань та дозволяє зберегти нерви, час і гроші.

Як клієнти вас знайдуть?

Найкраща реклама для сімейного адвоката відбувається завдяки сарафанному радіо та гугл. Залишившись задоволеною після співпраці з вами, з високою ймовірністю людина в майбутньому порадить звернутися до вас своїм знайомим, друзям тощо.

Як ще клієнти можуть дізнатися про вас?

• Рекомендації колег;

• Соцмережі та телеграм-канали;

• Ютубканал та сайт;

• Подкасти;

• Вебінари та авторські програми;

• Статті та пости;

• Викладання для колег;

• Майстер-класи та тематичні зустрічі;

• Експертні круглі столи;

• Виступи на радіо та телебаченні;

• Авторські продукти;

• Книжки;

• Фонди;

• Прямі ефіри.

Як утримати клієнта?

Встановлення довірливих відносин – це завжди справа двох сторін, і відносини між сімейним адвокатом та клієнтом не виключення.

Володіння спеціальними навичками та застосування емпатійної комунікації полегшують довіру сторін і відкривають справжні потреби кожної із сторін.

Ви маєте чітко розуміти:

• Чого саме хоче клієнт;

• Хто ваш опонент;

• Зручний спосіб та години комунікації з вами;

• Чи хоче клієнт врегулювати спір в досудовому (мирному) порядку?

• Чи є бачення як? Мінімальні прийнятні умови.

Якою має бути перша зустріч з потенційним клієнтом по сімейній справі?

Важливо налагодити довіру, з’ясувати інтереси сторін, які сховані за озвученою правовою позицією «Я хочу…».

Мета першої зустрічі:

1. З’ясувати причини сімейного конфлікту;

2. Клієнту та вам чітко зрозуміти бажаний та реально можливий результат, щоб покроково побудувати найефективнішу стратегію захисту.

Завершення роботи з клієнтом

Позитивні та негативні відгуки – це локомотив зростання, який дозволяє зрозуміти свої слабкі сторони та виправлятись при нагоді.

Регулярно відстежуючи відгуки, ви можете вчасно реагувати на недоліки та помилки. Як не крути, зворотній зв’язок клієнтів робить послуги кращими.

Відмова від клієнта?

До професійних обов’язків адвоката входить невідкладно повідомляти клієнта про виникнення конфлікту інтересів (п. 3 ч. 1 ст. 21 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»).

Адвокату забороняється укладати договір про надання правової допомоги і він зобов’язаний відмовитися від виконання договору, укладеного адвокатом, адвокатським бюро або адвокатським об’єднанням, якщо:

• виконання договору може суперечити інтересам адвоката, членів його сім’ї або близьких родичів, адвокатського бюро або адвокатського об’єднання, засновником (учасником) якого він є, професійним обов’язкам адвоката, а також у разі наявності інших обставин, що можуть призвести до конфлікту інтересів (п. 6 абз. 2 ч. 1 ст. 28 Закону);

• адвокат надає правову допомогу іншій особі, інтереси якої можуть суперечити інтересам особи, яка звернулася щодо укладення договору про надання правової допомоги (п. 7 абз. 2 ч. 1 ст. 28 Закону).

Конфлікт з клієнтом. Що робити?

1. При виникненні напруги визначте стратегію, до якої вас схиляє клієнт. Будьте спокійні та спостерігайте за ним.

2. Не можна давати волю страху, суму, роздратуванню тощо. Вирівняйте дихання, випийте води, змініть положення тіла чи навіть перепросіть та відчиніть вікно. Головне – заспокойтеся, проявляйте повагу та емпатію.

3. Відокремте вимоги співрозмовника вій його емоцій. Пам’ятайте, емоції – не до вас, а до ситуації. Цей гнів чи сум викликаєте не ви особисто. Ваша задача – зрозуміти, чого саме хоче клієнт, і що його задовольнить.

4. Дозвольте співрозмовнику виговоритися, це зблизить вас.

Відеофрагмент доступний для перегляду на сторінці Вищої школи адвокатури НААУ у Facebook: https://cutt.ly/x8Ih0Db

Тематичний огляд матеріалу – на сторінці Advocat Post: https://cutt.ly/i8Khv3a

Зареєструватись на наступний захід з підвищення кваліфікації на тему: «Сімейна конституція: тренд чи реальна потреба?» можна за посиланням: https://cutt.ly/o8IhCf4

Цікаві публікації лектора:

Зміна розміру аліментів: що потрібно знати для успішного вирішення спору? https://cutt.ly/g8IhN0n

Зареєструватися на найближчі заходи лектора:

Вебінар: Сімейна конституція: тренд чи реальна потреба? https://cutt.ly/i8KhG4L

Більше про заходи з підвищення кваліфікації адвокатів у розкладі Вищої школи адвокатури НААУ: https://cutt.ly/g9AAiVQ