Відповідь:
Статтею 21 Закону України «Про рекламу» встановлено ряд вимог до змісту реклами лікарських засобів. Зокрема:
- забороняється реклама лікарських засобів, застосування та відпуск яких дозволяється лише за рецептом лікаря, а також внесених до переліку заборонених до рекламування лікарських засобів;
- забороняється реклама допінгових речовин та/або методів для їх використання у спорті;
- реклама лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації не може містити посилань на терапевтичні ефекти стосовно захворювань, які не піддаються або важко піддаються лікуванню;
- у рекламі лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації забороняється участь лікарів та інших професійних медичних працівників, а також осіб, зовнішній вигляд яких імітує зовнішній вигляд лікарів;
- забороняється вміщувати в рекламі лікарських засобів інформацію, яка дозволяє припустити, що лікарський засіб є харчовим, косметичним чи іншим споживчим товаром або що безпечність чи ефективність цього засобу обумовлена його природним походженням;
- у рекламі товарів та методів, що не належать до лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, а також у рекламі харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок забороняється посилатися на те, що вони мають лікувальні властивості;
- забороняється реклама нових методів профілактики, діагностики, реабілітації та лікарських засобів, які знаходяться на розгляді в установленому порядку, але ще не допущені до застосування;
- забороняється телепродаж лікарських засобів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, а також медичної техніки, застосування якої потребує спеціальних знань та підготовки.
У рекламі лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації забороняється розміщення:
· відомостей, які можуть справляти враження, що за умови застосування лікарського засобу чи медичного виробу консультація з фахівцем не є необхідною;
· відомостей про те, що лікувальний ефект від застосування лікарського засобу чи медичного виробу є гарантованим;
· зображень зміни людського тіла або його частин внаслідок хвороби, поранень;
· тверджень, що сприяють виникненню або розвитку страху захворіти або погіршити стан свого здоров’я через невикористання лікарських засобів, медичних виробів та медичних послуг, що рекламуються;
· тверджень, що сприяють можливості самостійного встановлення діагнозу для хвороб, патологічних станів людини та їх самостійного лікування з використанням медичних товарів, що рекламуються;
· посилань на лікарські засоби, медичні вироби, методи профілактики, діагностики, лікування і реабілітації як на найбільш ефективні, найбільш безпечні, виняткові щодо відсутності побічних ефектів;
· посилань на конкретні випадки вдалого застосування лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації;
· рекомендацій або посилань на рекомендації медичних працівників, науковців, медичних закладів та організацій щодо рекламованих товару чи послуги;
· спеціальних виявлень подяки, вдячності, листів, уривків з них із рекомендаціями, розповідями про застосування та результати дії рекламованих товару чи послуги від окремих осіб;
· зображень і згадок імен популярних людей, героїв кіно-, теле- та анімаційних фільмів, авторитетних організацій;
· інформації, що може вводити споживача в оману щодо складу, походження, ефективності, патентної захищеності товару, що рекламується.
Примітка: вищезазначені положення не поширюються на рекламу лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, яка розміщується у спеціалізованих виданнях, призначених для медичних установ та лікарів, а також яка розповсюджується на семінарах, конференціях, симпозіумах з медичної тематики.
Також забороняється рекламування деяких видів лікарських засобів, які відпускаються без рецепта. У цьому разі варто ознайомитися з Переліком лікарських засобів, заборонених до рекламування, які відпускаються без рецепта, затвердженого Наказом № 1295.
При визначенні лікарських засобів, рекламування яких заборонено враховуються такі критерії: відпуск лікарського засобу здійснюється тільки за рецептом лікаря; лікарський засіб містить наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори; торговельна назва лікарського засобу та/або міжнародна непатентована назва (МНН) та форма випуску готового лікарського засобу така ж, як і лікарського засобу, рекламування якого заборонено; застосування лікарського засобу може викликати синдром звикання, що зазначено в інструкції для медичного застосування, крім лікарських засобів для зовнішнього (місцевого) застосування; лікарський засіб застосовується виключно для лікування жінок у період вагітності та годування груддю; лікарський засіб застосовується виключно для лікування дітей до 12 років; лікарський засіб застосовується для лікування: венеричних захворювань; особливо небезпечних інфекційних хвороб; раку та інших пухлинних захворювань; хронічного безсоння; діабету; ожиріння (включаючи лікарські засоби, що використовуються для зменшення маси тіла); імпотенції (еректильної дисфункції); лікарський засіб належить до групи анатомо-терапевтично-хімічної класифікації (АТХ) за кодом J05A «противірусні препарати прямої дії» (Наказ № 422).
Нормативні документи:
1. Про рекламу: Закон України № 270/96-ВР від 03.07.1996 р. URL: https://tinyurl.com/3u5cndw7
2.Про деякі питання заборони рекламування лікарських засобів: наказ Міністерства охорони здоров’я України від 06.06.2012 р. № 422 (далі – «Наказ № 422»). URL: https://tinyurl.com/yeym9ya4
3.Про затвердження Переліку лікарських засобів, заборонених до рекламування, які відпускаються без рецепта: наказ Міністерства охорони здоров’я України від 18.07.2023 р. № 1295 (далі – «Наказ № 1295») URL: https://tinyurl.com/vwnbbhds