З ухваленням Верховною Радою України Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18.12.2018 р., № 2657-VІІІ, який набрав чинності 19.01.2019 р., поняття «булінг (цькування) учасника освітнього процесу» стало відомим кожному пересічному громадянину, привернуло неабияку увагу та об’єднало спільноту правників, освітян, провоохоронців, службовців, небайдужих громадських активістів, батьків та дітей з єдиною метою протидії булінгу як суспільно небезпечному явищу, що викликає сьогодні найбільшу стурбованість у суспільстві, оскільки спрямоване, передусім, проти життя і здоров’я особи.
Нині у жертв цькування, будь то учень чи вчитель, значно більше шансів бути почутим, проблема не замовчується, та чи вирішується?
У випадках булінгу потрібно діяти негайно та ефективно, при цьому компетентно відрізняти цькування від звичайної сварки чи підліткового конфлікту, бути обізнаним з освітніми засадами протидії булінгу, пов’язаністю цього явища з іншими суспільними правовідносинами, високопрофесійно володіти алгоритмом правозахисту жертви чи агресора та способами мирного врегулювання конфлікту між ними.
Дводенний навчальний курс «Булінг: попередження, відповідальність, захист. Навчання без страху» стартує як надпотужна антибулінгова правоосвітня платформа, орієнтована на мультидисциплінарну аудиторію учасників у складі адвокатів, юристів, керівників навчальних закладів, педагогів, працівників служб з питань захисту прав дітей, батьків, підлітків, інших зацікавлених осіб.
Антибулінговий навчальний курс охоплює дискусійні питання законодавчого врегулювання булінгу, педагогічних, психологічних та медичних наслідків цькування, юридичної відповідальності за його вчинення та приховування, перспективи та проблематику судового захисту, альтернативні способи врегулювання конфлікту, дієві методи попередження та ефективного захисту, а також роль адвоката у справах про цькування.
ПРОГРАМА КУРСУ:
ДЕНЬ ПЕРШИЙ:
(з 09-00 до 18-00)
9.00 – 9.30 год.
Вступ. Знайомство. Сінемалогія кінофрагментів тематичних художніх фільмів.
(Гретченко Лариса)
Модуль 1
«Специфіка та особливості освітньо – правової конструкції булінгу.
Комплексний підхід до протидії цькуванню в освітньому середовищі»
9.30 — 10.45 год.
Тема І. Булінг: поняття, елементи, ознаки, види, наслідки.
(Гретченко Лариса)
1.1. Актуальність проблематики булінгу: український та міжнародний досвід .
1.2. Поняття та соціальна структура булінгу. Здоров’я людини як об’єкт протиправного посягання.
1.3. Види, форми прояву та наслідки цькування.
10.45- 11.00 год. — перерва (кава — брейк)
11.00 – 13.00 год.
Тема ІІ. Кібербулінг: прояви, загрози, юридична відповідальність
(Дяденко Михайло)
13.00- 14.00 год. — обід
14.00 — 15.00 год.
Тема ІІІ. Антибулінгове законодавство, відповідальність, огляд судової практики. (Гретченко Лариса)
3.1. Нормативно – правове регулювання питань булінгу (цькування) учасника освітнього процесу та відповідальність за його вчинення.
3.2. Проблеми судового захисту жертв насильства. Огляд судової практики.
15.00 -16.00 год.
Тема ІV. Профілактика булінгу
(Коваль Роман)
4.1 Відновне правосуддя, як методологічна основа підходу до профілактики булінгу серед учасників освітнього процесу. Трирівнева модель профілактики.;
4.2 Ціннісно-філософські та соціально-психологічні аспекти відновного правосуддя, що забезпечують позитивний результат профілактики
16.00-16.15 год. – перерва (кава — брейк)
16.15-18.00 год.
Тема V. Загальношкільний підхід до відновного правосуддя
(Коваль Роман)
5.1 Приклади профілактичних програм заходу, модель «Мирна школа» Інституту миру і порозуміння;
5.2 Шкільна медіація та інші практичні інструменти відновного підходу. Континуум відновних практик в школі.
ДЕНЬ ДРУГИЙ:
(з 09-00 до 18-00)
Модуль 2
«Особливості роботи адвоката у справах про цькування: теоретичний та практичний аспекти»
9.00 – 10.30 год.
Тема І. Булінг як адміністративне правопорушення
(Ковна Уляна)
1.1. Прояв дискримінації та наслідки відповідальності.
1.2. Булінг як різновид насильства серед неповнолітніх.
1.3. Кримінально — правова характеристики окремих складів злочину. Розмежування від інших адміністративних правопорушень.
10.30 – 10.45 год. — перерва (кава — брейк)
10.45- 13.00 год.
Тема ІІ. Алгоритм роботи адвоката у справах про цькування
2.1. З'ясування обставин та підготовка до опитування. Фази опитування.
2.2. Залучення допоміжних фахівців.
2.3. Збирання доказів та їх процесуальне оформлення. Індикативні таблиці.
2.4. Узгодження правової позиції. Оскарження рішень.
13.00- 14.00 год. — обід
14.00 – 16.00 год.
Тема ІІІ. Взаємопов’язаність булінгу з цивільно — правовими, трудовими та іншими правовідносинами. (Гретченко Лариса)
3.1. Ознаки булінгу в складі дисциплінарного проступку, службової бездіяльності, рішеннях чи діях учасників, їх значення в питаннях відшкодування шкоди.
3.2. Особливості доказування у справах, пов'язаних із цькуванням.
16.00-16.15 год. — перерва (кава — брейк)
16.15-18.00 год.
Тема ІV. Ролі адвоката у справах про булінг. (Гретченко Лариса)
4.1. Правовий супровід закладу освіти та інших учасників освітнього процесу. Участь у процедурі розгляду заяв про булінг.
4.2. Представництво інтересів у цивільних, трудових та інших правовідносинах, пов'язаних із справами про цькування.