
Законопроект 9156-1 не містить чіткого алгоритму дій при порушенні прав осіб у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно
НААУ направила до Верховної Ради України зауваження та пропозиції до проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедури оскарження у сферах державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (щодо судового контролю в сфері державної реєстрації)» (реєстр. № 9156-1 від 13.04.2023). Відповідний правовий аналіз здійснили комітети з господарського права та процесу, з цивільного права та процесу НААУ.
Метою законопроєкту є посилення гарантій захисту законних прав та інтересів громадян і розвитку бізнесу в Україні та встановлення механізмів домірного втручання держави у право власності; створення законодавчих передумов для: посилення гарантій захисту державою права власності фізичних та юридичних осіб на нерухоме майно, корпоративних прав, права власності на частку у статутному капіталі юридичної особи; розвитку та спрощення для громадян процедури вчинення нотаріальних дій; продовження руху у напрямку реформування найбільш важливих сфер суспільного життя з урахуванням досвіду інших країн та вивченням проблемних ситуацій в Україні.
НААУ вважає, що законопроект 9156-1 потребує доопрацювання, а саме комплексного аналізу запропонованих змін та їх можливих наслідків, у тому числі із урахуванням наданих НААУ зауважень і пропозицій.
У проекті Закону чітко не визначено алгоритму дій при порушенні прав осіб у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та в сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що зі свого боку може викликати конфлікт між судами щодо визначення підсудності.
Крім того законопроект не містить розмежування випадків для звернень до судів з відповідною юрисдикцією. І вже на етапі визначення учасників справ виникає конфлікт із суб’єктної юрисдикції.
З детальними зауваженнями та пропозиціями можна ознайомитися за посиланням.
Текст і фото підготовлені командою Координатора комітетів НААУ