
Як зазначив Комітет Міністрів Ради Європи у 2019 році, штучний інтелект (ШІ) все більше впливає на освіту, створюючи як можливості, так і численні загрози.
З метою дослідити зв’язок між штучним інтелектом та освітою у рамках міжурядового проекту Ради Європи командою авторів підготовлено звіт на тему: «Штучний інтелект та освіта: критичний погляд крізь призму прав людини, демократії та верховенства права».
Для звіту притаманні три унікальні характеристики, що відрізняють його від інших міжнародних звітів із означеної тематики. По-перше, у звіті досліджується як застосування, так і викладання ШІ в освіті. По-друге, штучний інтелект та освіта розглядаються у світлі основних цінностей Ради Європи: прав людини, демократії та верховенства права. По-третє, укладачі звіту замість припущень щодо переваг ШІ для освіти застосовують критичний підхід, враховуючи як можливості, надані ШІ, так і виклики привнесені ним.
Звіт має на меті надати цілісне уявлення про те, що штучний інтелект розширює можливості педагогів та учнів, а не пригнічує їх, і що майбутні розробки та практики слугуватимуть загальному благу.
Звіт структурно складається зі вступу та чотирьох змістовних частин.
Частина І починається із ознайомлення зі штучним інтелектом (що це таке, і як він працює) та зв’язку між ШІ та освітою: «навчання за допомогою штучного інтелекту» (штучний інтелект, що підтримує учня, вчителя та систему), використання штучного інтелекту для «навчання про навчання» (іноді відоме як навчальна аналітика) та «навчання про штучний інтелект» (переосмислене як людський та технологічний виміри грамотності в галузі штучного інтелекту).
Частина ІІ сфокусована на розгляді ключових викликів для штучного інтелекту в освіті. До них відносяться вибір педагогіки, прийнятої в типових застосуваннях ШІ в освіті, вплив застосування ШІ на мозок, що розвивається, і самостійність учнів, використання розпізнавання емоцій та інших методів, які можуть становити стеження, захист цифрових даних, етика ШІ, політичні та економічні чинники впровадження ШІ в освітньому контексті.
Частина ІІІ досліджує штучний інтелект в освіті крізь призму основних цінностей Ради Європи – прав людини, демократії та верховенства права. У розрізі прав людини проаналізовано вплив ШІ на права дитини на освіту, людську гідність, автономію, право бути почутою, не страждати від дискримінації, право на приватність і захист даних, прозорість і зрозумілість, право на захист від економічної експлуатації, право не надавати та відкликати згоду на залучення до будь-якої технології. Що стосується демократії, зосереджено увагу на тому, що ШІ може як підтримувати, так і підривати демократичні цінності. Що стосується верховенства права, розглянуто кілька випадків, коли використання алгоритмів ШІ в освіті було предметом юридичного оскарження – використання історичних даних шкільного рівня для оцінювання окремих учнів, відстеження навчальних даних і біометричних даних.
Частині IV завершується висновками та попереднім аналізом потреб щодо відкритих викликів, можливостей і наслідків ШІ для освіти, покликаним стимулювати і інформувати про подальшу критичну дискусію.
Звіт доступний для ознайомлення англійською мовою за посиланням: https://cutt.ly/R83BlJc
Джерело: Вейн Холмс, Джен Перссон, Ірен-Ангеліка Чунта, Барбара Вассон, Ваня Дімітрова «Штучний інтелект та освіта: критичний погляд крізь призму прав людини, демократії та верховенства права». Рада Європи.