
Постанова Верховного Суду України від 28 червня 2023 року по справі N 757/48467/21 провадження N 61-10924св22
Особа, яка подала касаційну скаргу, зазначила, що не була належним чином повідомлена про розгляд справи у суді апеляційної інстанції, оскільки електронна адреса, на яку судом направлено лист, не є його офіційною електронною адресою.
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу в частині щодо порушення норм процесуального права зазначив.
Посилання в касаційній скарзі на те, що суд апеляційної інстанції не направив йому (ОСОБА_1) копії апеляційної скарги та ухвали про відкриття апеляційного провадження є безпідставними з огляду на таке.
Суд направляє судові рішення, судові повістки, судові повістки - повідомлення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу на їхні офіційні електронні адреси, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи в порядку, визначеному цим Кодексом, Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (частина п'ята статті 14 ЦПК України).
Адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування та суб'єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі в обов'язковому порядку.
Інші особи реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі в добровільному порядку (частина шоста статті 14 ЦПК України).
Зміст вказаної процесуальної норми свідчить про те, що для цілей ЦПК України офіційною електронною адресою є електронна адреса, зареєстрована в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі.
Разом з тим, Верховний суд виходить з того, що якщо учасник надав суду електронну адресу (хоча міг цього і не робити), зазначивши її у заяві (скарзі), то слід припустити, що учасник справи бажає, принаймні не заперечує, щоб ці засоби комунікації використовувалися судом. Це, в свою чергу, покладає на учасника справи обов'язок отримувати повідомлення і відповідати на них. З огляду на це, суд, який комунікує з учасником за допомогою повідомлених ним засобів, діє правомірно і добросовісно. Тому слід виходити з "презумпції обізнаності": особа, якій адресовано повідомлення суду через такі засоби комунікації, знає або принаймні повинна була дізнатися про повідомлення.
Аналогічні висновки викладені в постановах Верховного Суду від 13 квітня 2023 року у справі N 947/26777/19 (провадження N 61-9161св22), від 20 січня 2023 року у справі N 465/6147/18 (провадження N 61-8101св22), від 30 листопада 2022 року у справі N 759/14068/19 (провадження N 61-8505св22), від 30 листопада 2022 року у справі N 725/486/22 (провадження N 61-7107 св22).
Встановлено, що позивач в заяві про ознайомлення з матеріалами справи вказав електронну адресу: ІНФОРМАЦІЯ_1, яка надає можливість відправки на неї судових повісток, листів та судових рішень (а. с. 50). 08 серпня 2022 року апеляційним судом на цю ж адресу надіслано копію апеляційної скарги, копію ухвали про відкриття апеляційного провадження (а. с. 94-95).
При цьому, відповідно до частини п'ятої статті 130 ЦПК України вручення судової повістки представникові учасника справи вважається врученням повістки і цій особі.
За таких обставин посилання касаційної скарги на те, що позивач та її представник - ОСОБА_4 не були належним чином повідомлені про розгляд справи, є безпідставними.
Попри те, що конституційне право на суд є правом, його реалізація покладає на учасників справи певні обов'язки. Практика Європейського суду з прав людини визначає, що сторона, яка задіяна у ході судового розгляду справи, зобов'язана з розумним інтервалом часу сама цікавитися провадженням у її справі, добросовісно користуватися належними їй процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов'язки.
Заявник зобов'язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, які пов'язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Юніон Аліментарія Сандерс С.А. проти Іспанії" від 07 липня 1989 року).
Охорона прав на винаходи та корисні моделі під час дії воєнного стану
Роз’яснення IP офісу
Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій надав роз'яснення стосовно того, чи продовжує Закон України «Про захист інтересів осіб у сфері інтелектуальної власності під час дії воєнного стану, введеного у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України» від 01.04.2022 № 2174-IX (набрав чинності 13.04.2022) чинність майнових прав інтелектуальної власності на винаходи, строк чинності яких спливає у період дії воєнного стану і чинність яких не може бути більше підтримана (продовжена) згідно з Законом України «Про охорону прав на винаходи та корисні моделі» від 15.12.1993 № 3687-XII.
Як зазначається в інформаційному повідомленні, відповідно до абзацу третього пункту 1 частини першої Закону № 2174 майнові права інтелектуальної власності, строк чинності яких спливає на день введення в Україні воєнного стану або під час дії воєнного стану, залишаються чинними до дня, наступного за днем припинення чи скасування воєнного стану. З дня, наступного за днем припинення чи скасування воєнного стану, чинність майнових прав інтелектуальної власності може бути продовжена у встановленому порядку з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
Нагадаємо, що, відповідно до ч. 4 статті 6 Закону України “Про охорону прав на винаходи і корисні моделі”, строк чинності майнових прав інтелектуальної власності на винахід становить 20 років від дати подання заявки до Національного органу інтелектуальної власності (далі - НОІВ), а якщо заявка подана на підставі міжнародної заявки, строк чинності майнових прав інтелектуальної власності на винахід обчислюється від дати подання міжнародної заявки. Строк чинності майнових прав інтелектуальної власності на корисну модель становить 10 років від дати подання заявки до НОІВ. Строк чинності майнових прав інтелектуальної власності на секретний винахід та секретну корисну модель дорівнює строку засекречування винаходу або корисної моделі, але не може бути довшим за визначений зазначеним Законом строк чинності майнових прав інтелектуальної власності на винахід або корисну модель. Відповідно до ст. 29 володілець патенту повинен сплачувати відповідні збори за підтримання чинності майнових прав інтелектуальної власності на винахід (корисну модель).
Джерело: https://shorturl.at/erzJ9
Хто замінює особу, яка діяла як одноосібний виконавчий орган (голова колегіального виконавчого органу) Товариства, у разі її смерті чи набуття правового статусу зниклої безвісти за особливих обставин
Зміни до Модельного статуту товариства з обмеженою відповідальністю : набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України
27 липня 2023 року набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 25. 04. 2023 №387 “Про внесення змін до Модельного статуту товариства з обмеженою відповідальністю”.
Зазначеною Постановою запроваджується нова редакція кількох пунктів Модельного статуту ТОВ, а саме.
Загальні збори учасників можуть вирішувати будь-які питання діяльності Товариства, крім питань, віднесених до виключної компетенції інших органів товариства (п. 32).
У разі смерті особи, яка діяла як одноосібний виконавчий орган (голова колегіального виконавчого органу) Товариства, набуття такою особою правового статусу зниклої безвісти за особливих обставин, виконувачем обов'язків до обрання в установленому порядку іншої особи стає заступник одноосібного виконавчого органу (член колегіального виконавчого органу, який є найстаршим за віком), якщо така посада відсутня або вакантна, - головний бухгалтер Товариства, якщо посада головного бухгалтера Товариства відсутня або вакантна, - працівник Товариства з найвищою заробітною платою, нарахованою за останній повний календарний місяць, що передує місяцю, в якому відповідна особа померла або набула правового статусу особи зниклої безвісти за особливих обставин. Якщо двом або більше працівникам Товариства за відповідний місяць нараховано однакову заробітну плату, виконувачем обов'язків стає той із них, який є найстаршим за віком.
Якщо особа, на яку покладається виконання обов'язків одноосібного виконавчого органу (голови колегіального виконавчого органу) Товариства, відмовляється від виконання обов'язків за зазначеною посадою, виконувачем обов'язків одноосібного виконавчого органу (голови колегіального виконавчого органу) стає наступна за нею особа (відповідно до переліку осіб, визначених в цьому пункті), яка погодилася взяти на себе виконання відповідних обов'язків. Виконувач обов'язків зобов'язаний невідкладно повідомити учасникам Товариства про смерть особи, яка діяла як одноосібний виконавчий орган (голова колегіального виконавчого органу) Товариства, або набуття нею правового статусу особи зниклої безвісти за особливих обставин (п. 37)
Правочин, за яким вартість майна, робіт або послуг, що є предметом такого правочину, перевищує 50 відсотків вартості чистих активів Товариства відповідно до останньої затвердженої фінансової звітності.
Нагадуємо, що Модельний статут товариства з обмеженою відповідальністю затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 27 березня 2019 року №367 “Деякі питання дерегуляції господарської діяльності.”
Україна та ЄС : інтеграція до європейського економічного простору
Ратифіковано угоди
30 липня 2023 року набирали чинності відразу три закона, пов'язані з інтеграцією України до європейського економічного простору:
Закон України “Про ратифікацію Угоди між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом, з іншого боку, щодо участі України в програмі Європейського Союзу “Єдиний ринок” (2021-2027)” від 29.06.2023 №3175-IX
Угоду було вчинено в Києві 2 лютого 2023 року і вона набирає чинності з дати, коли Сторони повідомлять одна одну про завершення внутрішніх процедур, необхідних для набрання нею чинності.
Як зазначається розробниками відповідного законопроекту, Програму запроваджено відповідно до Регламенту (ЄС) 2021/690 Європейського Парламенту та Ради від 28 квітня 2021 року (далі – Регламент). Програма – це програма фінансової підтримки ЄС (4.2 млрд євро на 7 років), яка дає можливість посилити та підвищити прозорість Єдиного ринку та забезпечити розвиток його потенціалу задля створення робочих місць, координувати заходи та зменшити адміністративні бар’єри, зосередитись на економічному відновленні промислових екосистем, а також допомагає Єдиному ринку повністю розкрити свій потенціал і забезпечити відновлення Європи після пандемії COVID-19. Угодою встановлено, що Україна бере участь як асоційована країна та приєднується до компонентів Програми, які визначені підпунктами 2(b) та 2(f) статті 3 Регламенту та спрямовані на: зміцнення конкурентоспроможності та стійкості малих і середніх підприємств (далі - МСП) (фінансування цієї цілі, відповідно до статті 4 Регламенту, складає 1 млрд євро (приблизно 24% від загального бюджету Програми), що забезпечить можливість надання різних форм підтримки бізнесу, зокрема МСП, спрощення доступу до ринків, створення сприятливого бізнес-середовища, сприяння розвитку та росту бізнесу, забезпечення конкурентоспроможності і стійкості компаній та цілих секторів економіки (поєднання екосистем, кластери), сприяння розвитку підприємницького середовища, включаючи схеми менторства. Серед іншого, до складу зазначеного компоненту включено участь у Європейській Мережі Підприємств (EEN), Еразмус для молодих підприємців (EYE), спільних кластерних ініціативах (підпункт 2(b);
створення та поширення високоякісної європейської статистики (фінансування цієї цілі, відповідно до статті 4 Регламенту, складає 552 млн євро (приблизно 13% від загального бюджету Програми), що дозволить Україні брати участь у розширеному партнерстві між Євростатом, національними статистичними інститутами та іншими національними статистичними органами, спрямованому на розробку нової європейської статистики з використанням багатьох джерел даних, передових методів аналізу даних, смарт систем і цифрових технологій (підпункт 2(f).
Закон України “Про ратифікацію Угоди між Україною та Європейським Союзом про участь України в “Митниці”, Програмі Союзу для співробітництва в митній сфері” від 29.06.2023 №3176-ІХ
Угоду було вчинено 5 вересня 2022 року в м. Брюсселі і вона набирає чинності з дати, коли Сторони повідомлять одна одну про завершення внутрішніх процедур, необхідних для набрання нею чинності.
У пояснювальній записці до відповідного законопроекту зазначається, що відповідно до положень Угоди Україна бере участь у Програмі “Митниця” як асоційована країна та робить свій внесок щодо частин Програми “Митниця”, що зазначені у Регламенті Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 2021/444 від 11.03.2021, а саме: 1) зустрічі та подібні спеціальні заходи; 2) структурована співпраця на основі проектів, наприклад спільна розробка ІТ-групою держав-членів; 3) заходи щодо зміцнення потенціалу ІТ, зокрема розробка та експлуатація європейських електронних систем; 4) підвищення кваліфікації фахівців та інші заходи щодо розвитку потенціалу, включаючи навчання та обмін передовим досвідом; 5) заходи підтримки та інші дії, включаючи: дослідження; інноваційну діяльність, зокрема підтвердження концепцій, пілотні проекти, ініціативи щодо створення прототипів, інтелектуальний аналіз даних та співпраця між системами; спільно розроблені комунікаційні дії; будь-які інші дії, передбачені в робочих програмах.
Закон України “Про ратифікацію Угоди між Україною та Європейським Союзом про участь України у програмі Європейського Союзу для співробітництва в галузі оподаткування “Fiscalis” від 29.06.2023 №3177-ІХ
Угоду було вчинено 5 вересня 2022 року в м. Брюсселі і вона набирає чинності з дати, коли Сторони повідомлять одна одну про завершення внутрішніх процедур, необхідних для набрання нею чинності.
Відповідно до Угоди, Україна братиме участь у Програмі як асоційована країна та робитиме свій внесок щодо її частин, зазначених у Регламентів Європейського Парламенту і Ради (СС) №2021/847 від 20 травня 2021 року про заснування програми “Fiscslis” для співпраці у сфері оподаткування та скасування Регламенту (ЄС) №1286/2013, а саме: 1) зустрічі та подібні спеціальні заходи; 2) структурована співпраця та основі проектів; 3) підвищення кваліфікації фахівців та інші заходи щодо розвитку потенціалу; 4) заходи підтримки та інші дії, включаючи: дослідження; інноваційну діяльність, зокрема підтвердження концепцій, пілотні проекти, ініціативи щодо створення прототипів, спільно розроблені комунікаційні дії; будь-які інші дії, передбачені в робочих програмах.
Також, за умови наявності відповідних правових вимог, Україна (з дати, узгодженої сторонами) братиме участь у діяльності з розбудови ІТ-потенціалу, зокрема розробці та експлуатації європейських електронних систем.
Англійська мова як мова міжнародного спілкування в Україні: кому варто записатися на курси
Подано постанову про прийняття законопроекту за основу
28 червня 2023 року у Верховній Раді України було зареєстровано проект Закону №9432 про застосування англійської мови в Україні. Обґрунтовуючи необхідність прийняття відповідного закону, розробники проекту зазначили, що сьогодні англійська мова є офіційною де-бре у 58 з 196 країн світу, але фактично використовується у ще більшій кількості країн. Також англійська є однією з шести офіційних мов Організації Об'єднаних Націй, офіційною мовою Європейського Союзу, Ради Європи, Європейської Комісії, Європейської Асоціації Вільної Торгівлі та НАТО.
У сучасному світі володіння англійською мовою значно розширює можливості, у тому числі щодо навчання, працевлаштування, ведення бізнесу.
Крім того, євроінтеграційні прагнення України вимагатимуть і виконання умов щодо мовної політики ЄС. Проте, як свідчать дані щорічного дослідження EF “English Proficience Index”, сьогодні наша країна посідає 40-ву позицію в рейтингу із 112 країн світу.
Законопроектом передбачається надання англійській мові статусу мов міжнародного спілкування в Україні.
Стаття 3 законопроекту встановлює перелік посад, для зайняття яких вимога щодо володіння англійською мовою буде обов'язковою. Зокрема, це стосуватиметься державних службовців певних категорій; голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників; військовослужбовців офіцерського складу, які проходять військову службу за контрактом; поліцейських середнього та вищого складу Національної поліції, посад начальницького складу інших правоохоронних органів, посад начальницького складу служби цивільного захисту; прокурорів; у податкових та митних органах; керівників суб'єктів господарювання державного сектору економіки. Закон встановлюватиме вимоги до рівня володіння англійською мовою для зайняття певних посад та регулюватиме її застосування у сфері освіти, культури, транспорту, охорони здоров'я.
На засіданні 20 липня 2023 року Парламентський Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики рекомендував Верховній Раді прийняти законопроект за основу, а 24 липня 2023 року було зареєстровано проект Постанови про прийняття за основу проекту Закону України про застосування англійської мови в України (реєстраційний №9432/П).
З 07 липня 2022 року діє Центр правничої лінгвістики ВША НААУ - експертну платформу для комунікації адвокатів, юристів, мовознавців, фахівців інших спеціальностей, зацікавлених у вивченні юридичних мов та їх застосуванні у професійній діяльності. Керівником Центру правничої лінгвістики ВША НААУ є Людмила Колодник - юрист, викладач спеціалізованого курсу “Юридична англійська” - “Legal English” з особисто розробленими програмами навчання - Contract Law, Company Law, Legal Writing. Експертні матеріали членів команди Центру постійно публікуються на сайті ВША.
Центр правничої лінгвістики ВША НААУ отримав акредитацію як Центр прийому іспитів з юридичної англійської мови TOLES (Test of Legal English Skills).
Деталініше за посиланням: https://shorturl.at/oDES6
Зареєструватися на найближчі заходи керівниці Центру правничої лінгвістики ВША НААУ Людмили Колодник:
• Tips for Building a Successful Legal Career: how to Write a Successful motivation Letter: https://shorturl.at/bfgZ8
• Tips for Building a Successful Legal career: Biography versus autobiography: 5 tips to your best story: https://shorturl.at/dkwzH
• Tips for Building a Successful Legal Career: Electronic evidence in civil and Commercial dispute resolution: https://shorturl.at/bBQ03
• Tips for Building a Successful Legal Career: what is Electronic Evidence?: https://shorturl.at/yEY09
Більше про заходи з підвищення кваліфікації адвокатів у розкладі Вищої школи адвокатури НААУ: https://cutt.ly/g9AAiVQ