
Публікуємо результати опитування від Вищої школи адвокатури НААУ щодо знань адвокатів у сфері практики ЄСПЛ, застосування їх у професійній діяльності та запиту на потребу в опануванні релевантних знань.
Ми запитали адвокатів, як вони оцінюють свою обізнаність з практикою Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ):
62,8% - я володію лише інформацію, що стосується конкретних напрямків моєї діяльності;
28,6% - намагаюся постійно бути в курсі актуальної практики ЄСПЛ;
8.6% - ніколи не стикався з цією тематикою.
На питання, чи слідкують вони за змінами у практиці ЄСПЛ, респонденти відповіли:
54.3% - лише за потреби для вирішення конкретних питань власної практики;
37.1% - час від часу;
8.6% - роблю це постійно.
У відповідь на питання щодо використання адвокатами практики ЄСПЛ у своїй щоденній юридичній практиці, було отримано наступний результат:
60% - так;
40% - ні.
Адвокати визначили наступні перешкоди, з якими вони стикаються при зверненні до практики ЄСПЛ:
45.7% - недостатній рівень знання іноземної мови для роботи з документами ЄСПЛ;
28.6% - пошук необхідної інформації;
25.7% - відсутність базових знань з використання прецедентного права ЄСПЛ.
З’ясувалося, що основними шляхами, якими адвокати дізнаються та залишаються в курсі подій щодо новоприйнятих рішень ЄСПЛ, є:
57,1% - тематичні огляди та узагальнення практики ЄСПЛ, на сайті та ФБ-сторінці ВША НААУ;
28.6% - інші ресурси;
8.6% - офіційний сайт ЄСПЛ;
5.7% - з Телеграм-канал ВША НААУ.
Виявилося, що більшість респондентів, які брали участь в опитуванні, відчувають потребу в регулярному отриманні оновленої інформації про судову практику та діяльність ЄСПЛ в цілому:
94.3% - так;
5.7% - ні.
У своїх відповідях адвокати конкретизували сфери щодо яких відчувають потребу в регулярному отриманні оновленої інформації про судову практику та діяльність ЄСПЛ:
31.4% - право власності;
31.4% - право на справедливий суд;
11.4% - право на особисту свободу та особисту недоторканність;
11.4%- інше;
8.6% - заборона катування, нелюдського та такого, що принижує гідність, поводження;
2.9% - критерії прийнятності та інші процедурні питання;
2.9% - право на повагу до приватного та сімейного життя.
Ми уточнили, яка форма (спосіб) отримання інформації про практику ЄСПЛ здається респондентам найбільш зручною:
54.3% - огляди/узагальнення практики ЄСПЛ за тематикою із щомісячним оновленням інформації;
25.7% - щотижневі огляди практики ЄСПЛ;
17.1% - щомісячні огляди практики ЄСПЛ;
2.9% - не маю часу читати й надав/надала би перевагу матеріалу в аудіо- або відео-форматі.
На питання стосовно потреби у базовому навчальному заході з питань використання практики ЄСПЛ в їхній діяльності, адвокати відповіли:
45.7% - так, оскільки хочу впорядкувати свої знання у цій сфері;
42.9% - так, оскільки маю лише поверхневе уявлення про діяльність ЄСПЛ;
11.4% - ні, я добре обізнаний в цій сфері.
Ми уточнили, який формат отримання базових знань щодо використання практики ЄСПЛ у діяльності адвоката буде для адвокатів найбільш зручним:
60% - методичний посібник із застосування практики ЄСПЛ в роботі адвоката;
22.9% - онлайн-курс, я потребую розширених знань;
14.3% - вебінар, мені потрібна тільки базова інформація;
2.8% - власна думка
Також було з’ясовано сфери практики застосування положень ЄСПЛ щодо яких адвокати мають потребу у проходженні навчання:
42.9% - право на справедливий суд;
20% - право власності;
14.3% - заборона катування, нелюдського та такого, що принижує гідність, поводження;
11.4% - інше;
8.6% - право на особисту свободу та особисту недоторканність;
2.8% - право на повагу до приватного та сімейного життя та житла.
Адвокати висловили позицію щодо зручності окремих форматів навчання з питань практики застосування положень ЄСПЛ в означеній вище сфері:
42.9% - методичний посібник із застосування практики ЄСПЛ;
28.6% - онлайн-курс теоретичної і практичної спрямованості
17.1% -вебінар теоретичної спрямованості;
8.6% - майстер-клас (практикум) стосовно конкретної справи (справ);
2.8% - інше.
Ми уточнили наявність в респондентів потреби у проходженні навчання з питань звернення до ЄСПЛ та оформлення формуляра:
82,9% - так;
17.1% - ні.
Думка адвокатів про те, яка форма організації навчання та подачі навчального матеріалу з питань звернення до ЄСПЛ та оформлення формуляра вбачається їм найбільш зручною, показала наступне:
40% - методичні рекомендації;
37.2% - вебінар;
17.1% - практикум;
5.7% - не маю потреби у додатковому навчанні чи додаткових матеріалах.
Респонденти відповіли на питання стосовно власної обізнаності з можливостями та порядком користування HUDOC (бази даних ЄСПЛ) наступним чином:
62.8% - не використовую, але бажав би навчитись;
28.6% - добре обізнаний і постійно використовую в роботі;
8.6% - ніколи не використовував і не відчуваю потреби.
Адвокати зазначили, що найбільш зручною формою організації навчання та подачі навчального матеріалу з використання HUDOC для них буде:
35.3% - практикум з використання HUDOC;
32.4% - методичні рекомендації;
26.5% - вебінар;
5.8% - добре користуюся HUDOC і не маю потреби у додатковому навчанні чи додаткових матеріалах.
Дякуємо кожному адвокату, який брав участь в опитуванні!