
Припис Держпраці: відповіді на поширені питання
Після вебінару «Перевірки Держпраці: інструкція захисту клієнта» учасник звернувся із запитаннями:
-
Який строк для оскарження припису Держпраці?
-
Яким нормативно-правовим актом передбачено, що оскарження припису зупиняє його виконання?
Відповіді на ці та інші питання щодо припису інспектора праці надала адвокат, партнер АО «Адвокатська сім’я Лисенко», член Центру трудового права та соціального забезпечення ВША НААУ Ганна Лисенко.
Що таке припис Держпраці?
Припис — це обов’язкова для виконання письмова вимога інспектора праці про усунення роботодавцем виявлених під час перевірки порушень (п. 8, 11 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877 — надалі Закон № 877).
Форма припису про усунення виявлених порушень законодавства про працю затверджена Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 27 жовтня 2020 року № 2161 (форма № 8).
Коли складається припис?
На підставі акту перевірки протягом п’яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) інспектор праці складає припис (п. 7 ст. 7 Закону № 877.)
Припис складається у двох примірниках, і не пізніше 5 робочих днів з дня складання акту один примірник надається роботодавцю (п. 9 ст. 7, ст. 11 Закону № 877).
Якщо роботодавець відмовився отримувати припис, інспектор має направити його рекомендованим листом або за допомогою електронного кабінету, тоді на копії припису, який залишається в органі Держпраці, проставляються відповідний вихідний номер і дата направлення.
У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, фінансові та адміністративні санкції не застосовуються.
Виникає логічне питання — якщо виконати припис, чи буде накладено штраф?
Відповідь на це питання досить неоднозначна, оскільки ще до воєнного стану існували випадки, коли роботодавець добровільно виконував припис, усував порушення, а Держпраця все одно накладала штраф. Приклад тому, справа № 804/4767/18, Верховний Суд в Постанові від 29.09.2022 р. вказав, що виконання роботодавцем встановлених у приписі порушень не може слугувати підставою для звільнення роботодавця від відповідальності за недодержання мінімальних гарантій в оплаті праці, а тому постанови Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 11.06.2018 № ДН604/251/АВ/МГ/ІП-ФС/335 та № ДН604/251/АВ/МГ/ІП-ФС/336 про накладення штрафів є правомірними та скасуванню не підлягають.
Які наслідки невиконання припису?
Невиконання припису тягне за собою застосування до суб’єкта господарювання штрафних санкцій п. 9 ст. 4, ст. 12 Закону № 877.
Тобто, якщо слідувати чітко закону, то повинна відбуватись наступна послідовність:
-
складається акт перевірки;
-
надається строк для заперечень;
-
вноситься припис і надається строк на усунення порушень;
-
після закінчення строку виконання припису, у разі їх не усунення інспектор передає справу до керівника для розгляду справи про притягнення до фінансової відповідальності;
-
приймається постанова про накладення штрафу, яка є виконавчим документом.
Підприємець, якому органами Держпраці винесено постанову про накладення штрафу, повинен добровільно сплатити штраф протягом 1 місяця з дня прийняття постанови про штраф (п. 9 Порядку № 509).
Якщо добровільно штраф не сплачується, Держпраця звертається до виконавчої служби щодо штрафів, передбачених ч. 2 ст. 265 Кодексу законів про працю України (п. 11 Порядку № 509).
Але в реальності інспектори не чекають виконання припису, а відразу передають справу для накладення штрафу, і додатково складають адміністративну постанову на керівника про порушення трудового законодавства та передають до суду.
Тому час іде на години, і захист роботодавця вимагає термінових кроків та оскаржень.
Як оскаржити припис?
Припис може бути оскаржено до відповідного центрального органу виконавчої влади або суду в установленому законом порядку (п. 9 ст. 7 Закону № 877).
Підприємство має право звернутися до відповідного центрального органу виконавчої влади або до суду щодо оскарження рішень органів державного нагляду (контролю) (ст. 21 Закону № 877).
Отже, рекомендовано негайно оскаржувати припис в порядку адміністративного оскарження до керівника та вищого органу Держпраці, і обовʼязково до суду.
Який строк оскарження припису до органів Держпраці?
На жаль, Закон № 877 прямо не вказує строків для оскарження припису.
Раніше, коли діяв Порядок № 823, були чітко встановлені строки для оскарження припису — 10 днів для оскарження до керівника або заступника органу Держпраці, у разі відмови до Голови Держпраці. Подання в установлений строк скарги тимчасово припиняє виконання припису.
Але після визнання судом незаконним Порядку № 877, чітко визначених строків для оскарження припису до вищого органу немає. Тому треба виходити з інших нормативно-правових актів, які регулюють питання оскарження рішень Держпраці.
У разі несплати підприємством штрафу протягом 15 календарних днів з дня вручення або направлення припису, і якщо припис не буде оскаржений до органу державного нагляду (контролю) та/або в судовому порядку та залишені в силі, сума санкції стягується в судовому порядку (ч. 3 ст.12 Закон № 877).
Відповідно до ст. 4 Закону про звернення громадян, відповідно до п. 4 Порядку розгляду звернень та організації особистого прийому громадян у Державній службі України з питань праці та її територіальних органах, затвердженого Наказом Мінсоцполітики № 1339 від 16.11.2016 року (надалі — Порядок № 1339), можуть бути оскаржені рішення, дії (бездіяльність) у сфері управлінської діяльності Держпраці та її територіальних органів.
Скарга на рішення територіальних органів Держпраці, що оскаржується, може бути подана до Держпраці протягом одного року з дати прийняття, але не пізніше 1 місяця з часу ознайомлення громадянина з прийнятим рішенням (п. 11 Порядку № 1334).
Скарги, подані з порушенням зазначеного строку, Держпраці не розглядаються. Пропущений з поважної причини строк може бути поновлений керівництвом Держпраці, що розглядає скаргу, на підставі відповідного клопотання заявника.
Отже, скарга на припис до керівника органу Держпраці може бути подана протягом 1 місяця з дня отримання припису.
Водночас не слід плутати постанову про накладення штрафу та припис про усунення порушень, адже оскарження постанови про накладення штрафу не зупиняє її дії, оскільки це виконавчий документ, і у Держпраці обмежений строк на подання постанови на виконання.
Тоді як припис є розпорядчим документом органу Держпраці, і за його невиконання можуть настати фінансові санкції. Поки оскаржується припис, Держпраця не має права стягувати санкції за його невиконання. Звертаємо увагу, що не слід довго чекати, а відразу подавати скаргу на припис до вищих органів Держпраці та до суду.
Який строк оскарження припису до суду?
Позовна заява про визнання незаконним та скасування припису може бути подана до суду:
-
протягом 6 місяців з дня отримання (п. 1 ст. 122 КАС України),
-
протягом 3 місяців, якщо роботодавець оскаржив рішення Держпраці до вищого органу. Вказаний строк обчислюється з дня вручення роботодавцеві рішення за результатами розгляду його скарги (п. 4 ст. 122 КАС України).
АЛЕ, є спірний нюанс щодо строку оскарження припису до суду, на який слід звернути увагу.
Відповідно до абз. 3 ч.3 ст.13 ЗУ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» припис центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіального органу може бути оскаржений роботодавцем протягом 10 календарних днів у судовому порядку.
Ця норма написана в статті, яка регулює відносини по призупиненню дії трудового договору. Але її текст прописано не однозначно, тому суди можуть трактувати цей строк по- різному (лише для оскарження приписів щодо призупинення або оскарження всіх приписів під час воєнного стану).
І виходить, що під час воєнного стану суди можуть застосувати 3 строки для оскарження припису:
— 10 днів;
— 3 місяці;
— 6 місяців.
Оскільки Закон № 2136 є спеціальним та діє під час воєнного стану, то варто подавати скаргу на припис до органів Держпраці або до суду відразу, як отримали припис, щоб швидко відреагувати, оскаржити та призупинити дію його виконання.
Зупинення виконання постанови про накладення штрафу відбувається за іншою процедурою в порядку п.1 ч.1 ст.151 КАС України (забезпечення позову шляхом зупинення дії постанови), про що Ганна Лисенко розповість під час вебінару «Перевірки Держпраці: інструкція захисту клієнта», який відбудеться 15.12.2023 року. https://tinyurl.com/w9e2y4cu.