
20.02.2023 на громадське обговорення винесено проєкт наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Порядку надання психологічної допомоги»
Проєкт наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Порядку надання психологічної допомоги» (далі – проєкт акта) розроблено з метою удосконалення організації та забезпечення потреб населення в отриманні послуг з психіатричної допомоги та реабілітації.
Необхідність прийняття проєкту акта обумовлена тим, що відповідно до частини третьої статті 32 Основ законодавства України про охорону здоров’я, передбачено затвердження МОЗ порядку застосування методів психологічного впливу. Окрім цього, прийняття проєкту акта щодо надання психологічної допомоги відповідає положенням Концепції розвитку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1018-р, якою передбачено необхідність збільшення доступності психологічної допомоги, запровадження стандартів надання психологічної допомоги, психотерапії і психосоціальних послуг, регулярного моніторингу та оцінки ефективності надання такої допомоги, розвиток системи психологічної та соціальної допомоги на рівні територіальних громад за рахунок підготовки фахівців за міжнародними стандартами.
Проєктом акта пропонується затвердити Порядок надання психологічної допомоги, який визначатиме організацію надання психологічної допомоги для забезпечення доступності та удосконалення послуг з охорони психічного здоров’я шляхом підвищення ефективності діагностичних, лікувальних та профілактичних заходів, а також дотримання прав користувачів та надавачів таких послуг.
Детальніше за посиланням: https://cutt.ly/C8jrR0s
21.02.2023 прийнято наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Реєстру лікарських засобів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, станом на 14 лютого 2023 року» № 351
Відповідно до пункту 17 Порядку реімбурсації лікарських засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 липня 2021 року № 854 «Деякі питання реімбурсації лікарських засобів за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення» Міністерство охорони здоров’я України затвердило Реєстр лікарських засобів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, станом на 14 лютого 2023 року.
Детальніше за посиланням: https://cutt.ly/G8jrpvC
21.02.2023 прийнято наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Плану діяльності Міністерства охорони здоров’я України на 2023 рік» № 349
Відповідно до пункту 8 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 90), з метою необхідності адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС), виконання міжнародно-правових зобов’язань України у сфері європейської інтеграції, виконання програмних документів, Указів Президента України та рішень Ради національної безпеки і оборони України, інших актів законодавства та за результатами проведеного функціонального аудиту Міністерства охорони здоров’я України Міністерство охорони здоров’я України затвердило План діяльності на 2023 рік.
Детальніше за посиланням: https://cutt.ly/k8jrdMx
21.02.2023 прийнято наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про ліцензування медичної практики, діяльності банків пуповинної крові, інших тканин і клітин людини згідно з переліком, затвердженим Міністерством охорони здоров’я України» № 340
Відповідно до статті 6 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», абзацу тридцятого підпункту 10 пункту 4 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 90), постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 165 «Про зупинення строків надання адміністративних послуг та видачі документів дозвільного характеру» (назва у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2022 року № 480), наказу Міністерства охорони здоров’я України від 03 серпня 2021 року № 1620 «Про затвердження Положення про Ліцензійну комісію Міністерства охорони здоров’я України», наказу Міністерства охорони здоров’я України від 24 липня 2020 року № 1679 «Про затвердження складу Ліцензійної комісії МОЗ України», протоколу № 3 засідання Ліцензійної комісії Міністерства охорони здоров’я України від 17 лютого 2023 року МОЗ України затвердило перелік здобувачів ліцензій.
Детальніше за посиланням: https://cutt.ly/R8jrjvL
21.02.2023 прийнято наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Плану формування інформаційно-комунікаційного комплексу системи крові» № 337
Міністерство охорони здоров’я своїм наказом затвердило План формування інформаційно-комунікаційного комплексу системи крові. Документ створює правові умови для реалізації узгодженої інформаційної політики і цифрових рішень у сфері донорства крові відповідно до євроінтеграційних вимог та на виконання Закону України «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові» від 30.09.2020 № 931-IX.
Нагадаємо, що 17.02.2023 Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про створення інформаційно-комунікаційного комплексу системи крові» №143
Детальніше за посиланням: https://cutt.ly/r8jrvOJ
22.02.2023 прийнято наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про утворення Робочої групи з питань розробки проекту змін до Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб»» № 364
На виконання Положення про Міністерство охорони здоров'я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 90), створено робочу групу з питань розробки проєкту змін до Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб».
На робочу групу, в затвердженому складі, покладається обов’язок напрацювати зміни до вищезазначеного закону.
Детальніше за посиланням: https://cutt.ly/B8jremI
22.02.2023 прийнято наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Порядку використання системи електронного документообігу в Міністерстві охорони здоров’я України» № 358
Відповідно до статті 4 Закону України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах», Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 90), та з метою належної організації роботи користувачів системи електронного документообігу Міністерства охорони здоров’я України затверджено Порядок використання системи електронного документообігу в Міністерстві охорони здоров’я України
Детальніше за посиланням: https://cutt.ly/C8jry0v
23.02.2023 Велика Палата Верховного Суду розглянула справу про відсторонення від роботи через відсутність щеплення від COVID-19
У грудні 2021 року працівницю АТ «Укрзалізниця» було відсторонено від роботи через відсутність щеплення від COVID-19. Вона оскаржила до суду цей наказ, просила його скасувати, поновити її на посаді та стягнути заробітну плату.
Суд першої інстанції позов задовольнив, мотивуючи відсутністю в Україні законів, які передбачають право роботодавців відсторонювати від роботи працівників, які відмовилися від вакцинації проти COVID-19. Апеляційний суд це рішення скасував, а в задоволенні позовних вимог відмовив. Позивачка оскаржила постанову суду апеляційної інстанції до Верховного Суду. Касаційний цивільний суд у складі ВС передав справу на розгляд Великої Палати ВС.
ВП ВС зауважила, що критеріями сумісності заходу втручання у право на повагу до приватного життя з гарантіями ст. 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод є такі:
• чи ґрунтувалося таке втручання на національному законі, який відповідає вимогам до якості (доступність, чіткість і зрозумілість, передбачуваність застосування з метою уникнення ризику свавілля);
• чи переслідувало таке втручання легітимну мету, що випливає саме зі змісту п. 2 вказаної статті;
• чи є відповідний захід нагально потрібним і пропорційним цій меті (необхідним у демократичному суспільстві), тобто чи є він у ситуації конкретної людини найменш обтяжливим засобом, що дає змогу досягнути визначеної в п. 2 ст. 8 Конвенції мети.
ВП ВС констатувала, що в кожному конкретному випадку для вирішення питання про наявність підстав для обов’язкового щеплення працівника проти COVID-19 і, відповідно, для відсторонення працівника від роботи слід керуватися не тільки Переліком професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним щепленням, затвердженим наказом МОЗ України № 2153, але й оцінкою загрози, яку потенційно на роботі може нести невакцинований працівник.
ВП ВС виснувала, що при розгляді подібних справ суди повинні враховувати, що суспільні інтереси превалюють над особистими, однак лише тоді, коли втручання у відповідні права особи має об’єктивні підстави (передбачене законом, переслідує легітимну мету, є нагально необхідним і пропорційним такій меті).
Детальніше за посиланням: https://cutt.ly/Y8jrAFh
24.02.2023 Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження «Про затвердження Національного плану дій щодо імплементації Міжнародних медико-санітарних правил» № 173-р.
На засіданні Уряду 24.02.2023 було затверджено Національного плану дій щодо імплементації Міжнародних медико-санітарних правил. Національний план був розроблений з метою розбудови ефективної системи міжнародної співпраці для реагування на надзвичайні ситуації, здійснення організаційних медико-санітарних заходів, спрямованих на запобігання занесенню та поширенню на території України хвороб.
Реалізація плану дасть змогу створити надійну систему міжсекторальної співпраці під час реагування на надзвичайні ситуації у сфері громадського здоров’я, сформувати належну правову базу, яка надаватиме Україні можливість реалізувати всі права та обовʼязки відповідно до вимог Міжнародних медико-санітарних правил в України.
Детальніше за посиланням: https://cutt.ly/d8jrqrC
27.02.2023 на громадське обговорення винесено проєкт наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Порядку організації надання медичної допомоги пацієнтам із гострим мозковим інсультом»
Проєкт наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Порядку організації надання медичної допомоги пацієнтам із гострим мозковим інсультом» (далі – проєкт наказу) розроблено з метою удосконалення надання медичної допомоги особам з гострим мозковим інсультом.
Проєктом наказу передбачено затвердження основних принципів організації надання медичної допомоги пацієнтам з гострим мозковим інсультом, а також створення Інсультної мережі та вимоги до закладів охорони здоров’я, які будуть входити до такої мережі.
Детальніше за посиланням: https://cutt.ly/P8jrmTN
Верховний Суд опублікував зведений огляд практики ЄСПЛ за 2022 рік
Верховний Суд опублікував зведений огляд практики Європейського суду з прав людини за рішеннями, викладеними в оглядах практики ЄСПЛ, які були прийняті впродовж 2022 року. Звертаємо увагу на рішення Трусканова проти росії. Справа стосувалася смерті доньки заявниці (А. Т.) у 2006 році, коли А. Т. брала участь у клінічних випробуваннях нового препарату від шизофренії – азенапіну. Подальше розслідування встановило, що А. Т. впала в кому й померла через серцеву хворобу, яка залишилася непоміченою і посилилася внаслідок експериментального препарату. Заявниця безуспішно намагалася домогтися дисциплінарного провадження проти винних осіб і порушити кримінальну справу за фактом смерті.
Також привертає увагу рішення С.Ф.К. проти росії. Справа стосувалася проведення аборту в державній лікарні всупереч медичним нормам і проти волі молодої особи, яка перебуває у вразливому стані, за примусом її батьків та відсутність ефективного розслідування.
Детальніше за посиланням: https://cutt.ly/88jrUV2
Підготувала Ірина Сенюта, доктор юридичних наук, професор, адвокат, керуючий партнер Адвокатського об’єднання «MedLex», керівник Центру медичного права ВША НААУ, голова Комітету медичного і фармацевтичного права та біоетики НААУ, завідувач кафедри медичного права