Правові новини (06.05.2024-10.05.2024)
Новини та події
13.05.2024

Новини законодавства

8 травня Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Кримінального, Кримінального процесуального, Кримінально-виконавчого кодексів України та інших законів України щодо запровадження інституту умовно-дострокового звільнення осіб від відбування покарання для безпосередньої їх участі у обороні країни, захисті її незалежності та територіальній цілісності» (реєстр. № 11079-1 від 28.03.2024)

Основні положення Закону:

Під час проведення мобілізації та/або дії воєнного стану до осіб, які відбувають покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, судом може бути застосовано умовно-дострокове звільнення для проходження ними військової служби за контрактом.

Умовно-дострокове звільнення від відбування покарання не застосовується до осіб, засуджених за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, засуджених за вчинення умисного вбивства двох або більше осіб або вчиненого з особливою жорстокістю, або поєднаного із зґвалтуванням або сексуальним насильством, або особливо тяжких корупційних кримінальних правопорушень чи засуджених за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених статтями 152-1561 , 258-2586 , частиною четвертою статті 286-1, статтею 348 цього Кодексу, а також до засуджених службових осіб, які згідно з пунктом 1 частини третьої примітки до статті 368 цього Кодексу займали особливо відповідальне становище.

Умовно-дострокове звільнення від відбування покарання для проходження військової служби за контрактом може бути застосовано судом, якщо засуджений виявив бажання проходити військову службу за контрактом та відповідає вимогам проходження військової служби за контрактом, визначеним статтею 21-5 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу».

При ухваленні рішення про умовно-дострокове звільнення від відбування покарання для проходження військової служби за контрактом суд покладає на особу, звільнену від відбування покарання, обов’язок невідкладно, але не пізніше 24 годин після набрання законної сили судовим рішенням про умовно-дострокове звільнення особи від відбування покарання для проходження військової служби за контрактом, прибути у супроводі Національної гвардії України до відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки для укладання контракту та проходження військової служби.

Докладніше за посиланням: https://tinyurl.com/wccy4zny

9 травня Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за військові правопорушення» (реєстр. № 10379 від 25.12.2023)

Основні положення Закону:

1.Встановлюються подовжені строки притягнення до адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 КпАП;

2.Передбачаються нові редакції статей 210, 210-1 КпАП, які, зокрема диференціюють адміністративну відповідальність та розмір санкцій за вказані адміністративні правопорушення, вчинені у мирний час та під час дії особливого періоду. Так, за порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку у мирний час санкція статті передбачатиме накладення штрафу від 3400 грн до 5100 грн, а за повторне протягом року вчинення – штрафу від 5100 грн до 8500 грн. А ось за вчинення таких дій в особливий період (зокрема і під час воєнного стану) санкція передбачає накладення штрафу вже від 17000 грн до 25500 грн. За порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію у мирний час громадян оштрафують у розмірі від 5100 грн до 8500 грн, а посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань – від 17000 грн до 25500 грн. Повторне порушення обійдеться громадянам від 8500 грн до 11900 грн, посадовцям – від 25500 грн до 34000 грн. За вчинення указаних дій в особливий період штраф встановили для громадян від 17000 грн до 25500 грн, а для посадовців – від 34000 грн до 59500 грн. Водночас статті 210 та 210-1 КпАП не будуть застосовувати у разі можливості отримання держателем Єдиного держреєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних відповідної особи шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи. Вочевидь, йдеться про ті випадки, коли реєстр «Оберіг» буде отримувати дані про військовозобов'язаних з інших реєстрів.

3.Протокол не складається у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 КУпАП, розгляд яких віднесено до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України (у частині правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України), якщо особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України підтвердних документів про отримання особою виклику.

Докладніше за посиланням: https://tinyurl.com/5fkahnvx

8 травня Кабінет Міністрів України прийняв Постанову, якою вніс зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час»

Внесено зміни до Порядку бронювання військовозобов’язаних за списком військовозобов’язаних під час дії воєнного стану щодо покладення на Міноборони повноважень, які раніше були покладені на Генеральний штаб Збройних Сил, зокрема, стосовно: 

 

·розгляду та погодження розроблених органами державної влади, іншими державними органами списків військовозобов'язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час;

·подання погоджених списків до Мінекономіки для прийняття відповідного рішення;

·доведення рішення Мінекономіки щодо бронювання військовозобов’язаних до відома відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

 

Докладніше за посиланням: https://tinyurl.com/38y65etj

Новини судової практики

На офіційному вебсайті Верховного Суду опубліковано правові висновки з наступних питань:

·Якщо слідчий, прокурор закрив кримінальне провадження в порядку, передбаченому КПК України, то заходи забезпечення кримінального провадження, серед яких і арешт майна, припиняють свою дію в силу прямої вказівки ч. 4 ст. 132 КПК України. https://tinyurl.com/47y4s8ns

·Умови та підстави виплати вихідної допомоги при звільненні за п. 5 ст. 41 КЗпП України. https://tinyurl.com/yc6t3tjj

·Коли релігійні переконання громадянина виключають кримінальну відповідальність за ухилення від призову на військову службу під час мобілізації за ст. 336 КК України. https://tinyurl.com/yuvtk5dv

·Спір за позовом контролюючого органу до суб’єктів господарювання про визнання недійсним правочину (договору) підлягає розгляду в порядку господарського судочинства. https://tinyurl.com/2auja9xb

·Відсутність особи на роботі у зв’язку із триваючою збройною агресією рф проти України, що супроводжувалася небажанням особи врегулювати з роботодавцем процес проходження нею публічної служби, не є поважною причиною для прогулу. https://tinyurl.com/efbhkmfz

·За плагіат настає відповідальність, передбачена законодавством. https://tinyurl.com/mrphbmyh

Новини НААУ

·Як електронний формат трудової книжки впливає на оформлення трудових відносин? https://tinyurl.com/yuv83syn

·Адвокатам дадуть поради, як реагувати на протиправні дії ТЦК. https://tinyurl.com/4zzrmamb

·Відповідальність за перешкоджання праву особи на захист слід посилити – проєкт Закону. https://tinyurl.com/3x3bwbae

·Тиск на адвокатів – показник порушення прав людини в Україні, - НААУ. https://tinyurl.com/5y5ttbfd

·Як діяти, коли суд намагається усунути незручного адвоката? https://tinyurl.com/5ejyaw5u

·Як знизити корупційні ризики в аграрній сфері? Вчені та практики готують зміни. https://tinyurl.com/jzaxbksh

·Правнича допомога – це не заробіток на горі, а гарантія реалізації прав людини, - НААУ. https://tinyurl.com/38u6ycpm