
Новини законодавства
5 січня на позачерговому засіданні Комітет з питань правоохоронної діяльності розглянув законопроєкт № 10195 від 27.10.2023 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законів щодо встановлення адміністративної відповідальності за порушення вимог або невиконання деяких заходів правового режиму воєнного стану»
Метою законопроекту є забезпечення громадського (публічного) порядку під час дії воєнного стану, а також реалізація повноважень поліції, у взаємодії з військовими адміністраціями, у забезпеченні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану.
Законопроект передбачає доповнення Кодексу України про адміністративні правопорушення новою статтею 210-2, установивши адміністративну відповідальність за порушення громадянами комендантської години (заборони перебування у певний період доби на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень), та порушення суб’єктом господарювання встановлених на відповідній території спеціального режиму світломаскування або режиму роботи під час дії воєнного стану. Поряд з цим, змінами до статті 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачається надати право органам поліції провадити адміністративне затримання щодо порушників комендантської години. У законопроекті також передбачається внесення змін до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» щодо наділення військових адміністрацій повноваженнями із встановлення на відповідній території режиму роботи суб’єктів господарювання.
Докладно за посиланням: http://tinyurl.com/3mubbpb9
10 січня Верховна Рада України підтримала в першому читанні за основу проєкт Закону № 10337 від 13.12.2023 «Про доброчесне лобіювання»
Метою прийняття проєкту Закону України «Про доброчесне лобіювання» є забезпечення правових засад лобіювання в Україні відповідно до міжнародних практик та стандартів, нормативно-правового регулювання взаємодії посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування із заінтересованими сторонами та суб’єктами лобіювання, встановлення прозорих механізмів забезпечення діяльності суб’єктів лобіювання та посадових осіб державних органів та органів місцевого самоврядування; механізмів контролю за лобістською діяльністю.
Проєктом Закону пропонується визначити:
− термінологію у сфері лобіювання;
− права та обов’язки суб’єктів лобіювання;
− методи впливу;
− Правила етичної поведінки суб’єктів лобіювання;
− створення Реєстру прозорості держателем та адміністратором якого є Національне агентство з питань запобігання корупції;
− порядок реєстрації у Реєстрі прозорості та винятки з нього;
− доступ до Реєстру прозорості (відкритий і безкоштовний);
− звітність суб’єкта лобіювання, що вноситься до Реєстру прозорості;
− механізми контролю за діяльністю суб’єктів лобіювання шляхом моніторингу дотримання законодавства з питань лобіювання.
Докладно за посиланням: http://tinyurl.com/2j6pxen8
Новини судової практики
12 січня Верховний Суд опублікував дайджест судової практики ВП ВС за листопад-грудень 2023 року
У дайджесті вміщено правові висновки Великої Палати, зокрема, щодо:
·належного способу захисту прав власника земельної ділянки, на якій здійснено самочинне будівництво;
·можливості звільнення відповідача від сплати судового збору при зверненні з апеляційною чи касаційною скаргою;
·розірвання договору оренди земельної ділянки державної власності в разі реорганізації орендаря у спосіб виділу;
·можливості відшкодування витрат за експертизу, проведену до подання позову;
·нікчемності умов договору, якими скасовується чи обмежується відповідальність постачальника за умисне порушення зобов’язання;
·порядку стягнення коштів за банківським вкладом з банку, у якому запроваджена тимчасова адміністрація;
·поширення арбітражного застереження (арбітражної угоди), викладеного в контракті, на спір за участю особи, яка не підписувала цей контракт, але набула прав та обов’язків його сторони;
·стягнення інфляційних втрат та 3 % річних (ст. 625 ЦК України) у випадку прострочення державою виконання рішення суду, яким підтверджене її грошове зобов’язання з відшкодування шкоди.
Докладно за посиланням: http://tinyurl.com/ydcv7db5
На офіційному веб-порталі Верховного Суду опубліковано наступні правові висновки:
·Юридична особа може звертатися до суду із заявою про встановлення факту недостовірності інформації в порядку окремого провадження, якщо особа, яка поширила таку інформацію, достовірно невідома – Постанова Верховного Суду від 11 грудня 2023 року у справі № 504/4099/16-ц (провадження № 61-11424сво23)
Докладно за посиланням: http://tinyurl.com/52pykyvk
·Сторона, на користь якої ухвалено рішення, має право на відшкодування витрат за експертизу, проведену до подання позову, якщо такі витрати пов’язані з розглядом справи – Постанова ВП ВС від 22 листопада 2023 року у справі № 712/4126/22 (провадження № 14-123цс23).
Докладно за посиланням: http://tinyurl.com/ycbez3eh
·ВП ВС визначила належний спосіб захисту прав орендодавця, який вважає відсутнім в орендаря зареєстрованого права оренди – Постанова ВП ВС від 29 листопада 2023 року у справі № 513/879/19 (провадження № 14-49цс22).
Докладно за посиланням: http://tinyurl.com/3e3xsyc8
·КГС ВС вказав, як визначати розмір кредиторських вимог до боржника – майнового поручителя за наявності провадження у справі про банкрутство основного боржника – Постанова Верховного Суду від 16 серпня 2023 року у справі № 910/23952/15.
Докладно за посиланням: http://tinyurl.com/2n3tsc8x
·У яких випадках порушення норм матеріального й процесуального права є підставою для скасування рішення МКАС – Постанова Верховного Суду від 21 грудня 2023 року у справі № 824/83/23 (провадження № 61-15524ав23)
Докладно за посиланням: http://tinyurl.com/5frx8x37
Новини Ради Європи
На сайті Ради Європи опубліковано третє видання Бюлетеня «Верховенство права. Права людини». Бюлетень підготовлено за підтримки проєкту Ради Європи «Підтримка судової влади України в умовах війни та післявоєнного періоду».
У цьому випуску:
1.Огляд практики Європейського суду з прав людини у справах проти України за період 01.07.2023 – 01.10.2023;
2.Огляд практики Європейського суду з прав людини у справах проти інших держав за період 01.07.2023 – 01.10.2023;
3.Рішення Європейського суду з прав людини:
· Кубат та інші проти Чеської Республіки;
· Юрій Васильович Братушка проти України;
· ТРК «Радіо і телебачення Хорватії» проти Хорватії;
· Неждет Шахін та Періхан Шахін проти Туреччини;
· Пенгезов проти Болгарії;
· Сафонов та Сафонова проти України.
4. Посібник із застосування Європейської конвенції з прав людини під час надзвичайної ситуації (Кримінальне судочинство), розроблений національними експертами Ради Європи Сергієм Зайцем та Дар’єю Свиридовою на запит Відділу програм співробітництва Ради Європи в рамках проєкту «Забезпечення ефективної реалізації права на справедливий суд (ст. 6 ЄСПЛ) в Україні», за фінансової підтримки Трастового фонду «Права людини»;
5. Огляд практики ЄСПЛ у сфері захисту судової влади;
6. Окремі питання функціонування європейської системи захисту прав людини:
·Належність судової влади в державах-членах. Роль Європейського суду з прав людини (Армен Арутюнян, суддя Європейського суду з прав людини);
·Захист прав людини в умовах війни (Микола Гнатовський, суддя Європейського суду з прав людини).
Докладно за посиланням: http://tinyurl.com/2p98fmw
На сайті Ради Європи опубліковано Огляд практики Європейського суду з прав людини щодо застосування принципу юридичної визначеності.
У посібнику розкриваються наступні питання:
1. Вимога «якість закону» в практиці Європейського суду з прав людини;
2. Належний рівень захисту;
3. Надмірна точність закону;
4. Дисциплінарна відповідальність та якість закону;
5. Професійний статус особи як критерій тлумачення вимоги якості закону;
6. Дискреція органів влади;
7. Принцип юридичної визначеності в контексті застосування процесуальних правил;
8. Взаємозв’язок з іншими статтями;
9. Єдність судової практики;
10. Бланкетні норми;
11. Юридична визначеність у сфері права "ніякого покарання без закону";
12. Легітимні (правомірні) очікування;
13. Принцип res judicata;
14. Рішення ЄСПЛ у справі Кубат та інші проти Чехії.
Докладно за посиланням: http://tinyurl.com/48prb383