Права дитини на практиці: від стабільної реалізації до спільного новаторства
Огляд підготував Сергій Телешев, адвокат, член команди Центру «Адвокат дитини» ВША НААУ
Огляди
06.10.2023

Загальний огляд питань доступності технологій для всіх дітей і їх безпечного використання в рамках Стратегії Ради Європи з прав дитини на 2022–2027 рр.: «Права дитини на практиці: від стабільної реалізації до спільного новаторства» [1].

Поточна Стратегічна програма Ради Європи на 2021–2025 рр. значною мірою зосереджена на запобіганні дискримінації та забезпеченні захисту вразливих груп населення, до яких належать і діти. «Захист прав національних меншин, представників ЛГБТІ, біженців і мігрантів, особливо неповнолітніх без супроводу» та «заохочення рівності між жінками та чоловіками» також будуть у центрі уваги. Окремо підкреслено посилення боротьби із сексуальною експлуатацією дітей, зокрема шляхом упровадження Конвенцій Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства (Лансаротська конвенція) та про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами (Стамбульська конвенція).

Стратегія РЄ з прав дитини на 2022–2027 рр. матиме на меті розроблення заходів для підтримки відповідних положень цієї Стратегічної програми, а також «Захист прав людини, демократії та верховенства права в цифровому середовищі: проєкт порядку дій Ради Європи у цифровій сфері на 2022–2025 рр.» з одночасним пошуком взаємозв’язків із пріоритетами й заходами, запропонованими в інших стратегіях і планах дій Ради Європи.

Тому доцільно приділити особливу увагу саме питанням взаємовідносин дитини та цифрового середовища.

Діти зростають у цифровому світі й контактують з технологіями багатьма різними способами. Вони регулярно користуються інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ) для дозвілля (телебачення, відеоігри, посібники), соціалізації (соціальні платформи та мережі), навчання (під час дистанційного навчання) та шопінгу (купівля товарів онлайн). Діти складають приблизно третину користувачів по всьому світу, проте цифрове середовище часто сприймає всіх користувачів однаково і ставиться до дітей, як до дорослих. Під час пандемії COVID-19 виникли нові проблеми, оскільки вона призвела до збільшення обсягів використання технологій дітьми й для дітей (з метою соціалізації та навчання). Оскільки школи перейшли до використання цифрового середовища, дистанційне навчання стало основою освіти для багатьох дітей. Водночас, зростає рівень насильства в мережі Інтернет, зокрема сексуальної експлуатації та сексуального насильства щодо дітей в мережі, а сама ця проблема все більше загострюється для дітей усіх вікових категорій, особливо з моменту спалаху пандемії. Цифрове середовище пропонує дітям велику кількість можливостей для реалізації своїх прав які у мережі Інтернет, так і в традиційному середовищі, проте також створює для них ризики, які можуть мати негативний вплив на значну кількість прав людини.

Крім того, багато дітей, які перебувають у вразливому становищі, як-от діти, що належать до національних меншин, або діти з інвалідністю, а також діти, для яких доступ до мережі Інтернет та інших цифрових технологій відсутній або обмежений, не мають можливості ними користуватися і залишаються виключеними з цифрової освіти.

Рада Європи встановлює в основі нової Стратегії пріоритет підтримки й захисту прав дитини на відсутність дискримінації, на доступ до інформації, свободу вираження, захист персональних даних, участь у житті суспільства, дозвілля, участь в іграх під час використання ІКТ спільно з іншими зацікавленими сторонами, що працюють у цьому напрямку.

Основні завдання нової Стратегії щодо взаємовідносин дітей та цифрового світу:

1. Зробити технології доступними для всіх дітей.

2. Створити безпечний онлайн-простір для дітей, щоб вони могли шукати інформацію та ділитися своїми думками.

3. Покращити викладання технологій у школах.

4. Навчати вчителів, інформувати батьків та залучати дітей до прийняття рішень, пов'язаних з технологіями.

5. Впевнитися, що про випадки сексуального насильства над дітьми в Інтернеті повідомляється в поліцію, що вони розслідуються, що люди, які кривдять дітей, покарані, а діти-жертви отримують допомогу.

6. Вивчити та зібрати інформацію про нові проблеми, що впливають на благополуччя дітей, такі як вплив в Інтернеті та штучний інтелект (який копіює людський інтелект, щоб керувати сучасними технологіями).

Рекомендації Комітету міністрів державам-членам про принципи дотримання, захисту та реалізації прав дитини в цифровому середовищі (CM/Rec(2018)7 04/07/2018 [2]), пропонують послідовні настанови для держав-членів і зацікавлених сторін для забезпечення максимальної кількості прав дитини у складному світі цифрового середовища. Також у відповідних випадках здійснюватиметься погодження заходів зі Стратегією ЄС із прав дитини.

Стратегією визначаються наступні проблеми, які потребують невідкладного вирішення:

• Зменшення цифрового бар’єру з метою забезпечення та пропагування доступності цифрового світу для всіх дітей незалежно від їхньої соціально- економічної ситуації.

• Запобігання виникненню залежності від цифрового середовища й технологій, зокрема віртуальної реальності, і пропонування допомоги дітям і сім’ям, які зіткнулися з такими проблемами.

• Посилення захисту від осіб з нечесними намірами, у першу чергу шляхом виявлення та видалення фейкових профілів у соціальних мережах, а також розроблення потужніших засобів захисту дітей у цифровому середовищі.

Наступні заходи, які можуть бути рекомендовані для вирішення невідкладних проблем:

• Запропонувати державним установам закріпити в національному законодавстві регулювання права дитини на недоторканість приватного життя і захист від усіх форм насильства й експлуатації у цифровому середовищі, а також гарантії відповідальності міжнародних приватних суб’єктів.

• Сприяти поширенню в межах шкільної та додаткової програм курсів цифрової освіти для дітей, батьків та інших дорослих, у яких висвітлюватимуться питання потенціалу нових технологій і ризиків, з якими можна зіткнутися в мережі (наприклад, кіберзалякування, переслідування, сексуальні домагання та експлуатація, шахрайство з персональними даними або їх викрадення, а також залежності), і забезпечення доступу до ефективних послуг підтримки.

• Проводити обговорення з дітьми щодо проєктування таких курсів і перегляду шкільної програми в загальному контексті технологій і цифрового середовища.

• Розробити практичні настанови щодо дистанційної освіти, використання досвіду дітей, вчителів, шкіл і партнерів, набутого за час пандемії.

• Створити простір для постійного обміну й обговорень між дорослими та дітьми з метою встановлення пріоритетів, виявлення нових потреб, формування політик і нормативних документів щодо заходів.

• Раді Європи, національним урядам і установам докласти більше зусиль для забезпечення більшого поширення та стабільної доступності цифрових технологій для всіх дітей шляхом подолання нерівності й усунення цифрового бар’єру, який став особливо помітним під час пандемії COVID-19 і потребу залишатися в замкненому просторі.

• Запровадити загальний захист дітей згідно з пунктом 13 шляхом забезпечення конфіденційності їхніх профілів у мережі Інтернет і заборони користуватися соціальними мережами без нагляду.

Стратегія пропонує залучити до участі в її реалізації дітей шляхом створення вебплатформ, на яких діти зможуть брати безпосередню участь у відкритих обговореннях на конкретні теми, зокрема щодо розроблення законодавства, що стосується використання цифрових технологій для дітей.

Центр «Адвокат дитини» ВША НААУ рекомендує використовувати відповідні положення та пропозиції Стратегії Ради Європи з прав дитини на 2022–2027 рр. усім державним органам, навчальним та іншим установам, правникам та іншим особам, діяльність яких пов’язана із вихованням, освітою, гарантуванням, реалізацією та захистом прав дітей.

Джерела інформації:

1. Стратегія Ради Європи з прав дитини на 2022–2027 рр.: «Права дитини на практиці: від стабільної реалізації до спільного новаторства» / URL: https://rm.coe.int/coe-strategy-for-the-rights-uk/1680a774c4

2. Recommendation CM/Rec(2018)7 of the Committee of Ministers to member States on Guidelines to respect, protect and fulfil the rights of the child in the digital environment / URL: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx...

Огляд підготував Сергій Телешев, адвокат, член команди Центру «Адвокат дитини» ВША НААУ