Підвищення кваліфікації педагогічних працівників у питанні надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу
11 квітня 2023 року Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення змін до статті 51 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників у питанні надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу»
Огляди
18.04.2023

Не менше 10 % загальної кількості годин підвищення кваліфікації педагогів має бути присвячено питанням надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу

11 квітня 2023 року Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення змін до статті 51 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників у питанні надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу» (реєстр. № 8378 від 23.01.2023).

Законом передбачено внесення змін до статті 51 Закону України «Про освіту» (підвищення кваліфікації педагогічних працівників), а саме визначається, що:

«загальна кількість академічних годин для підвищення кваліфікації педагогічного працівника протягом п’яти років, яка оплачується за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, не може бути меншою за 150 годин, з яких не менше 10 відсотків загальної кількості годин обов’язково повинні бути спрямовані на вдосконалення знань, вмінь і практичних навичок у питанні надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу».

Необхідність даних змін пояснюється тим, що повномасштабна війна російської федерації проти України критично впливає на стан психологічного здоров’я учасників освітнього процесу та безпосередню організацію навчання. Зокрема, частина учнів перебували чи перебувають безпосередньо в зоні бойових дій або на тимчасово окупованій території, а отже стали свідками фізичного, сексуального чи психологічного насильства, інших психотравмуючих подій.

Наявність психологічних травм у здобувачів освіти не лише має значний вплив на організацію освітнього процесу, але у випадку несвоєчасного виявлення ознак психологічної травми може призвести до формування посттравматичного стресового розладу чи інших психологічних станів, можливих спроб самогубства та девіантної поведінки (зловживання алкоголем, наркотикам, ризикованої поведінки, тощо).

Сучасний педагог має володіти інформацією щодо психологічної травми та техніками допомоги здобувачам освіти, має вміти організовувати освітній процесу, у тому числі в укритті, спілкувалися з дітьми, що пережили психотравуючі події чи втратили близьких, мати компетентності щодо побудови уроку з врахуванням виключення певних потенційно травмуючих для дитини тем.

Встановлення норми про те, що не менше 10 відсотків від загальної кількості годин будуть обов’язково спрямовані на підвищення кваліфікації у напрямку надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу, допоможе підвищити рівень інформованості педагогічних працівників щодо психологічної травми та її ознак у дітей, забезпечить можливості щодо формування компетентностей з організації освітнього процесу з врахуванням психологічного стану учнів, забезпечення психологічної підтримки та інформування батьків щодо можливостей отримати психологічну допомогу та її важливості.

Детально ознайомитися із Законом можна за посиланням: https://cutt.ly/P7MPCHH