
В постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 27 лютого 2025 року по справі № 240/25131/22 (https://surl.li/lqlajj) зазначено, що відсутність або наявність відповідного інформаційного повідомлення у розділі «Повідомлення» Кабінету Користувача підсистеми «Електронний Суд» не впливає на перебіг процесуальних строків і не може бути підставою для поновлення строку на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції.
Обставини справи
У цій справі суд апеляційної інстанції відмовив у відкритті апеляційного провадження, оскільки вважав, що апеляційну скаргу подано за межами строків, визначених у статті 295 КАС України, за відсутності підстав, які б свідчили, що пропуск строку був пов`язаний з поважними причинами.
Як убачається з матеріалів справи, рішення суду першої інстанції ухвалене від 23 листопада 2023 року за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Згідно з довідкою про доставку електронного листа, копію рішення суду першої інстанції від 23 листопада 2023 року відповідачем отримано 23 листопада 2023 року о 17:02.
З урахуванням викладеного, рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2023 року вважається врученим відповідачеві 24 листопада 2023 року, відповідно строк на апеляційне оскарження вказаного рішення закінчувався 23 грудня 2023 року.
З апеляційною скаргою на рішення суду першої інстанції військова частина НОМЕР_1 звернулася 24 червня 2024 року.
Таким чином, судом апеляційної інстанції обґрунтовано встановлено, що відповідач звернувся з апеляційною скаргою на рішення суду першої інстанції від 23 листопада 2023 року з пропуском установленого строку на апеляційне оскарження.
У цьому випадку, намагаючись довести поважність причин пропуску строку на апеляційне оскарження, відповідач зазначав, що через технічний збій у підсистемі «Електронний суд», рішення суду першої інстанції від 23 листопада 2023 року у справі №240/25131/22 не надійшло на офіційну електронну адресу військової частини НОМЕР_1 « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та не відображалося в переліку судових справ. Військова частина НОМЕР_1 направила запити до Житомирського окружного адміністративного суду, за результатами розгляду яких лише 19 червня 2024 року отримала копію рішення від 23 листопада 2023 року у справі №240/25131/22.
Уважаючи, що наведені відповідачем причини пропуску строку на апеляційне оскарження не дають підстав для визнання їх поважними, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність підстав задоволенні клопотань відповідача та поновлення строку на апеляційне оскарження рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2023 року.
Твердження відповідача щодо технічного збою в програмі «Електронний суд» при отриманні ним рішення суду першої інстанції від 23 листопада 2023 року у справі №240/25131/22, через що воно не надійшло на офіційну електронну адресу військової частини НОМЕР_1 «legalgroup1435@ps.mil.gov.ua» та не відображалося в переліку судових справ, Верховний Суд оцінює критично з огляду на таке.
Згідно з приписами пункту 2.14. Інструкції користувача підсистеми «Електронний суд» Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженої наказом ДП «ЦСС» №74-0Д від 22 вересня 2021 року (далі - Інструкція) після надсилання засобами Електронного суду процесуальних та інших документів особа може у власному Електронному кабінеті відслідковувати рух та стан розгляду документів у суді або в органі та установі в системі правосуддя. Відомості про доставку документа, його реєстрацію та інші відомості щодо розгляду справ відповідно до наявних технічних можливостей підсистем ЄСІТС надсилаються в автоматичному режимі до Електронного кабінету користувача, від імені якого подавалися документи.
Відповідно до пункту 5.1. Інструкції незалежно від типу Кабінету Користувача, з лівої сторони розміщена навігаційна панель меню з розділами «Повідомлення», «Вибране», «Мої справи», «Заяви», «Довіреності», «Статистика», «Кошик», «Відеозв`язок», «Залучення фахівця».
У розділі «Повідомлення» Кабінету Користувача розміщуються повідомлення про надходження документів, до яких Користувач має доступ. Реєстр повідомлень у розділі «Повідомлення» Кабінету Користувача представлено у табличному вигляді. Перша колонка необхідна для встановлення відмітки, друга - заголовок повідомлення, третя - дата надходження повідомлення (підпункти 5.3-5.5 пункту 5 Інструкції).
При цьому підпункт 5.7.2 підпункту 5.7 пункту 5 Інструкції містить застереження, що функціонал «Повідомлення» Кабінету Користувача носить виключно інформативну функцію та з дати отримання повідомлення не ведеться відлік будь-яких процесуальних строків.
Аналогічні норми містяться у підпунктах 5.1.1-5.1.3, 5.1.7 підпункту 5.1 пункту 5 «Опис інтерфейсу Кабінету Користувача» Інструкції з використання підсистеми «Електронний суд» Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Підпункт 2.25 пункту 2 Інструкції також передбачає, що в разі наявності в особи Електронного кабінету засобами ЄСІТС забезпечується надсилання до автоматизованої системи діловодства підтвердження доставлення до Електронного кабінету користувача документа у справі. В іншому випадку до автоматизованої системи діловодства надходить повідомлення про відсутність в особи зареєстрованого Електронного кабінету.
Підпунктом 13.12 пункту 13 «Взаємодія ЕС та комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» Інструкції унормовано питання друку довідки про доставку документа в Кабінет користувача ЕС.
Поряд з наведеним підпункт 5.12.1 підпункту 5.12 «Документи у справі» пункту 5 Інструкції «Електронний кабінет» передбачає, що у розділі «Мої справи» Кабінету Користувача у реєстрі присутні колонки: - номер документа; - дата; - ДНЗС (дата набрання законної сили); - назва; - суд.
При натисканні на строфу з документом над колонками у розділі «Мої справи» Кабінету Користувача відкривається розширена інформація про документ, попередній перегляд документу та додаткові функціональні кнопки та піктограми: Кнопка «Оскаржити» - доступна тільки при перегляді процесуальних документів (рішення, постанова, ухвала, судовий наказ); «Картка руху документу» - для можливості перегляду додаткової інформації, а саме: стан документу; дата створення (доставки в кабінет); дата останнього коригування (оновлення); дата підпису; дата відправки до суду; дата реєстрації в суді; дата набрання законної сили (ДНЗС).
З аналізу наведених норм слідує, що документи, створені судом, надсилаються особам, які зареєстрували Електронний кабінет, в автоматичному режимі. Так само підсистема «Електронний суд» забезпечує автоматичне формування довідки про доставлення документа в Електронний кабінет користувача. Саме зазначена у такій довідці дата (час, число, місяць і рік) і є тією датою, з якою пункт 2 частини шостої статті 251 КАС України пов`язує день вручення особі судового рішення.
Повідомлення, яке також автоматично надсилається користувачу Електронного кабінету, носить суто інформативний характер та від зазначеної у ньому дати не ведеться відліку жодних процесуальних строків, про що прямо вказано в Інструкції. З вимогами зазначеної Інструкції користувач має право ознайомитись як перед реєстрацією в ЄСІТС, так і в ході використання ним підсистем «Електронний суд», «Електронний кабінет». Відповідно, посилання особи на час і дату отримання нею повідомлення про надходження документів у розділ «Повідомлення» Кабінету Користувача або не отримання нею такого повідомлення як на обставину, що підтверджує пропуск установленого строку на апеляційне оскарження судового рішення за обставин, що не залежали від неї, є помилковим і таким, що суперечить вимогам КАС України.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 01 серпня 2024 року у справі №160/8000/23.
Таким чином, з урахуванням наведеного, а також наявної в матеріалах справи довідки про доставку в електронному вигляді рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2023 року до «Електронного кабінету» відповідача того ж дня - 23 листопада 2023 року, суд апеляційної інстанції обґрунтовано дійшов висновку, що доводи скаржника щодо технічного збою в програмі «Електронний суд» при отриманні ним вказаного рішення суду першої інстанції є непереконливими та не підтверджуються належними доказами.
Верховний Суд погоджується з позицією суду апеляційної інстанції, що наданий відповідачем скриншот з особистого кабінету системи «Електронний суд» не може слугувати підтвердженням того, що оскаржуване рішення суду першої інстанції не було ним отримано 23 листопада 2023 року, оскільки згадана довідка про доставлення документа є достатнім доказом його надходження до Електронного кабінету відповідача. Відсутність або наявність відповідного інформаційного повідомлення у розділі «Повідомлення» Кабінету Користувача підсистеми «Електронний Суд» не впливає на перебіг процесуальних строків і не може бути підставою для поновлення строку на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції. Натомість, доказів відсутності оскаржуваного судового рішення у розділі «Мої справи» Кабінету Користувача відповідачем суду не надано.
Таким чином, оскільки в спірному випадку скаржником було пропущено строк на апеляційне оскарження під час звернення з апеляційною скаргою, а наведені скаржником підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження не є такими, що не залежать від волевиявлення сторони і пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення сторонами у справі процесуальних дій, - суд апеляційної інстанції дійшов правомірного висновку про необхідність відмови у відкритті апеляційного провадження.
На найближчі заходи лектора можна зареєструватись за посиланнями:
Вебінар Огляд судової практики через призму електронного судочинства https://surl.li/bsdmtu
Пропонуємо Вашій увазі декілька цікавих публікацій лектора:
Посилання на введення воєнного стану для поновлення або продовження відповідного процесуального строку. Огляд практики https://surl.li/xdtyyr
Неправильні ідентифікаційні дані сторони у електронній справі. Огляд судової практики https://surl.li/qoxngb