
14 червня у рамках співпраці Вищої школи адвокатури з ГО «Інкубатор демократичних ініціатив» відбувся вебінар присвячений особливостям правової роботи з неповнолітніми, які пережили насильство в Інтернеті.
Разом із сертифікованим тренером, адвокатом, експертом з антибулінгу Ларисою Гретченко учасники обговорили:
1.Зміни у законодавстві та законодавчі ініціативи щодо посилення відповідальності за насильство відносно дитини.
2.Сучасні прояви онлайн-цькування, проблеми кваліфікації правопорушень та доказування.
3.Етичні аспекти і потребу в спеціалізації фахівців(-чинь) у справах про насильство за участі дитини.
4.Юридичну відповідальність у справах про насильство за участі неповнолітніх у сім’ї, освіті, осередках дозвілля.
5. Дефекти документування та процесуальні рішення, що впливають на ефективність судового захисту в справах про насильство дитини в кіберпросторі.
Про те, що булінг є тривожною тенденцією, особливо для сучасного дитячого і молодіжного середовища, підкреслено у судовій практиці. І хоча поняття «кібербулінгу» в законодавстві не визначено, однак виходячи із загальних понять, кібербулінг є різновидом булінгу (цькування) із застосуванням цифрових технологій.
Кібербулінг – це відносно нова форма агресії, що трапляється в інтернеті та може відбуватися в соціальних мережах, платформах обміну повідомленнями (месенджерах), ігрових платформах та мобільних телефонах. При цьому нападник використовує соціальні мережі, електронну пошту, месенджери та інші засоби спілкування, щоб дошкулити, нашкодити та принизити людину. Разом з тим, кібербулінг залишає цифровий слід – записи, які можуть слугувати доказами, що дозволять зупинити цькування.
Відтак лектор зауважила, що сьогодні онлайн-цькування в освітньому середовищі найчастіше проявляється через:
·Відеозйомку на телефон з подальшим поширенням в Інтернеті;
·Зйомку та монтаж відеоматеріалу з використанням фіктивного імені;
·Поширення образливих, інтимних фото;
·Вчинення насильства та запис відеоролика, поширення в групах;
·Домагання через смс-повідомлення, телефонні дзвінки;
·Неетичні коментарі під публікаціями, нецензурні висловлювання, образливі повідомлення в групах;
·Фото-, відео- та аудіоматеріали фізичних або психологічних знущань, сексуального (інтимного) змісту, їх публічне поширення.
Суб’єктами реагування на ситуації кібербулінгу відповідно до повноважень є:
1. Служба освітнього омбудсмана;
2. Служба у справах дітей;
3. Центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
4. Органи місцевого самоврядування;
5. Керівники та інші працівники закладів освіти;
6. Засновник (засновники) закладів освіти або уповноважений ним (ними) орган;
7. Територіальні органи (підрозділи) Національної поліції України;
8. Суд.
Говорячи про доказування ситуації кібербулінгу, Лариса Гретченко виділила основні інструменти, які стануть в нагоді, а саме:
1.Адвокатський запит;
2.Звернення (скарга, заява, пропозиція);
3.Запит на публічну інформацію;
4.Запит на доступ до персональних даних;
5.Одночасне повідомлення про булінг різним суб’єктам реагування для збору і перевірки даних в межах повноважень;
6.Висновок психолога, судового експерта;
7.Опитування учасників освітнього процесу;
8.Тимчасовий доступ до речей і документів згідно КПК;
9.Витребування/забезпечення доказів в порядку ЦПК;
10.Запит на ознайомлення з матеріалами справи про адміністративні правопорушення;
11.Запит на ознайомлення з матеріалами комісійної перевірки в закладі освіти.
В огляді судової практики лектор привернула увагу слухачів на випадки:
·Булінгу учнем однокласників та вчителів під час дистанційного навчання – Постанова Підволочиського районного суду Тернопільської області від 25.10.2022 року у справі № 604/894/22;
·Булінгу вчителя під час онлайн-уроку – Постанова Жовтоводського міського суду Дніпропетровської області від 12.07.2021 року у справі № 176/1146/21;
·Булінг вчителя у процесі виконання домашніх завдань учнем – Постанова Заводського районного суду м. Дніпродзержинська від 09.01.2023 року у справі № 208/6096/22;
·Кібербулінг тренера – викладача відносно гравця ФК – Постанова Тисменицького районного суду Івано-Франківської області від 21.11.2022 року у справі № 352/1932/22.
Запрошуємо переглянути запис ефіру за посиланням: https://tinyurl.com/k3kpp7km
*Проєкт «Мистецтво безпечного інтернету» реалізується Democratic Initiatives Incubator / Інкубатор демократичних ініціатив у партнерстві з Комунальним позашкільним навчальним закладом Донецький обласний дитячо-молодіжний центр та Вінницька обласна Рада. Активність є складовою проєкту «Розширення можливостей правоохоронних органів у подоланні насильства щодо дітей в Інтернеті», що фінансується Європейським Союзом і впроваджується консорціумом організацій громадянського суспільства — Всеукраїнською благодійною організацією Український фонд "Благополуччя дітей", Всеукраїнським громадським центром «Волонтер» та Міжнародною громадською організацією «Соціальні ініціативи з охорони праці і здоров’я»