Огляд законопроєкту № 9237 про внесення змін до Податкового кодексу щодо підтримки волонтерської діяльності
Сергій Педак, адвокат, член Ради Комітету з питань митного та податкового права НААУ
Огляди
29.05.2023

Огляд законопроєкту № 9237 про внесення змін до Податкового кодексу щодо підтримки волонтерської та благодійної діяльності під час воєнного стану

Законопроєкт № 9237 про внесення змін до Податкового кодексу щодо підтримки волонтерської та благодійної діяльності під час воєнного стану. https://cutt.ly/MwqEZ8lb

Ознайомившись із законопроєктом, я назвав його позитивним. Складно не погодитися з доводами пояснювальної записки, що значна частка благодійників – фізичних осіб не встигла скористатися можливістю подати заяву про включення до Реєстру волонтерів до 1 січня 2023. Суми коштів, зібрані благодійниками – фізичними особами, які до 1 січня 2023 року не включені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, не повинні включатися до оподаткованого доходу та не можуть бути перешкодою при здійсненні благодійної та волонтерської діяльності.

У той же час, на мою думку, деякі норми законопроєкту підлягають більш ретельному огляду.

Зміст відповідного положення (норми) проєкту Закону:

«Стаття 165. Доходи, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу

165.1. До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи: в) виплаченої (наданої) благодійниками, у тому числі благодійниками - фізичними особами, у порядку, визначеному Законом України "Про благодійну діяльність та благодійні організації", на користь: фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, в яких проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах, а також фізичних осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, статус яких визначається з урахуванням положень цього Кодексу.

Коментар

Можливо, треба зазначити, що, крім фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, у яких проводяться (проводилися) бойові дії… також звільняються члени їхніх сімей, які разом проживали на території населених пунктів, у яких проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах…

Зміст відповідного положення (норми) проекту Закону:

«Стаття 165. Доходи, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу

165.1.64. кошти або вартість майна (послуг), що надаються фізичній особі - волонтеру, з якою укладено договір про провадження волонтерської діяльності, в частині витрат неприбуткової організації, що залучає до своєї діяльності волонтерів, на страхові платежі (страхові внески, страхові премії) та страхові виплати у межах договорів страхування життя і здоров’я волонтерів на період надання ними волонтерської допомоги, компенсаційні виплати, що виплачуються волонтеру у разі втрати здоров’я або членам сім’ї волонтера у разі його смерті у період надання ними волонтерської допомоги, проведення медичного огляду та вакцинації волонтера, інших лікувальнопрофілактичних заходів, безпосередньо пов’язаних з наданням волонтерської допомоги такою особою відповідно до Закону України "Про волонтерську діяльність".

Враховуючи надзвичайні обставини, що виникли внаслідок російської агресії, виникає потреба у внесенні змін до податкового законодавства з метою підтримки та розвитку благодійної та волонтерської діяльності.

Коментар

Цілком згоден із цим пунктом, також хочу зазначити, що, на мій погляд, не припустимо взагалі включення до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку доходів, що надаються фізичній особі – волонтеру, з якою укладено договір про провадження волонтерської діяльності при виконанні ним волонтерської діяльності або які виникли як наслідок такої діяльності.

Зміст відповідного положення (норми) проєкту Закону:

«Стаття 181. Вимоги щодо реєстрації осіб як платників податку

181.1. У разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі операцій з постачання товарів/послуг з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі (зокрема, але не виключно шляхом встановлення спеціального застосунку або додатку на смартфонах, планшетах чи інших цифрових пристроях), нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1000000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов’язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 цього Кодексу, крім особи, яка є платником єдиного податку першої – третьої групи, а також благодійних та громадських організацій, включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій, у разі здійснення операцій з постачання ними товарів та послуг в якості благодійної або гуманітарної допомоги.

Коментар

Податок на додану вартість дуже чутливий податок, тому повне звільнення від обов’язку реєстрації благодійних і громадських організацій може призвести до додаткових корупційних ризиків.

Таким чином, враховуючи надзвичайні обставини, що виникли внаслідок російської агресії, виникає потреба у внесенні змін до податкового законодавства з метою підтримки та розвитку благодійної та волонтерської діяльності.

Підготував Сергій Педак, адвокат, член Ради Комітету з питань митного та податкового права НААУ