
Сергій Барбашин, адвокат, Голова Молодіжного комітету НААУ – «UNBA NextGen», заступник Голови Комітету з інтелектуальної власності НААУ, член виконавчого комітету Європейської асоціації молодих адвокатів (EYBA), провів у Вищій школі адвокатури НААУ вебінар на тему: «Юридичний супровід IT-діяльності: захист та передача IP прав».
Під час вебінару лектор зупинився на розгляді ключових особливостей захисту торговельних марок, комерційної таємниці, тонкощах захисту IT-продуктів авторським правом та виходу IT-розробників на маркетплейси.
Торговельна марка – це позначення, за яким товари і послуги одних осіб відрізняються від товарів і послуг інших осіб (ст. 1 ЗУ «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг»).
Однією з основних функцій торговельної марки є виділення товару або послуги серед інших подібних. Якщо торговельні марки є схожими між собою, вони також не повинні пересікатися настільки, щоб кінцевий споживач не міг їх сплутати. Розрізняльний характер торговельної марки розглядається по відношенню до товарів, у зв’язку з якими вона зареєстрована чи буде зареєстрована в перспективі.
Серед критеріїв, що дозволяють порівняти схожість знаків виділяють:
1. Перше зорове сприйняття;
2. Фонетична схожість;
3. Графічна схожість;
4. Семантична схожість.
Після обрання конкретної назви наступним кроком є визначення сфер діяльності, у яких встановлювати монополію або охорону на цю назву, на цей продукт, що здійснюється за допомогою Міжнародної класифікації товарів і послуг. Міжнародний класифікатор товарів та послуг наразі налічує 45 класів: 34 класи товарів та 11 класів послуг.
Назва класу визначає загальну сферу, до якої може відноситися той чи інший товар або послуга, проте у самій назві, як правило, цей товар або послуга не вказується, тому для правильної класифікації слід використовувати перелік товарів/послуг, включений у конкретний клас. До реєстрації ТМ клас можна змінювати і доповнювати відповідно до сфер діяльності клієнта.
Після обрання ТМ і сфери діяльності слід провести пошук, аби зрозуміти чи унікальною є ваша ТМ, чи можна її захистити, та які ризики можуть виникнути при реєстрації. Пошук можна здійснити за допомогою:
• GOOGLE («client’s love»);
• пошук Укрпатенту;
• відкритих БД Укрпатенту;
• WIPO Global Brand Database;
• EUIPO TMView.
Докази на користь реєстрації:
• використання позначення заявником;
• відмінності позначень;
• не сприймаються як схожі в цілому.
Рішення:
• реєстрація позначення відносно скороченого переліку товарів і послуг.
Докази на користь реєстрації:
• використання позначення заявником;
• відмінності позначень;
• набуття розрізняльної здатності.
Рішення:
• реєстрація позначення відносно скороченого переліку товарів і послуг.
Торговельна марка має територіальний принцип дії, тобто охороняється на тій території, на якій її зареєстровано, тому слід завчасно визначитися з країнами реєстрації ТМ.
При реєстрації бренду слід враховувати:
• країну реєстрації бізнесу;
• працівників та підрядників;
• основні ринки капіталів;
• потенційні ринки та конкурентів.
Зареєструвати ТМ в іншій країні можна за міжнародною, національною процедурою конкретної країни або регіональною процедурою, наприклад йдеться про реєстрацію в ЄС.
Комерційна таємниця є об’єктом інтелектуальної власності. Майнові права інтелектуальної власності на комерційну таємницю належать особі, яка правомірно визнала інформацію комерційною таємницею, якщо інше не встановлено договором. Об’єктом у вигляді комерційної таємниці, як правило, є певні IT-рішення, коди, що перебувають у стадії обробки. Якщо йдеться про комерційну таємницю, ноу-хау та інші об’єкти схожі до них, у даному випадку така інформація не розкривається. У разі, якщо працівники, контрактори мають до неї доступ, з ними мають підписуватися Договори про нерозголошення комерційної таємниці та конфіденційної інформації (NDA).
Структура такого договору має включати:
• Предмет договору;
• Перелік конкретних об’єктів, що визнаються комерційною таємницею чи конфіденційною інформацією саме для цього бізнесу;
• Перелік загальних об’єктів (плани, інформація про працівників, товари, історія перемовин);
• Застереження (наприклад, якщо за певних обставин ця комерційна інформація перестає бути комерційною, її слід вважати конфіденційною та такою, що не підлягає розголошенню третім особам).
Про те, які IT-продукти захищаються авторським правом та як продукту потрапити на маркетплейс – детально у тематичному матеріалі від Advokat Post: https://bit.ly/3Wqvwrn
Відеофрагмент доступний для перегляду на сторінці Вищої школи адвокатури НААУ у Facebook: https://bit.ly/3iqnAZ0
Цікаві публікації лектора:
«Як діяти у випадку неправомірного використання комерційного найменування?» - https://bit.ly/3vmgIyU
«Рішення про відмову в реєстрації торговельної марки є остаточним чи його можна оскаржити?» - https://bit.ly/3WuybRy
«Що вважається порушенням авторського права та як його захистити?» - https://bit.ly/3I5FzhI
Більше про заходи з підвищення кваліфікації адвокатів у розкладі Вищої школи адвокатури НААУ: https://bit.ly/3gl0otC