Юридичний супровід IT-діяльності у контексті захисту ІР-прав: адвокат Барбашин
Підсумки вебінару
Матеріали заходів
15.01.2023

Сергій Барбашин, адвокат, Голова Молодіжного комітету НААУ – «UNBA NextGen», заступник Голови Комітету з інтелектуальної власності НААУ, член виконавчого комітету Європейської асоціації молодих адвокатів (EYBA), провів у Вищій школі адвокатури НААУ вебінар на тему: «Юридичний супровід IT-діяльності: захист та передача IP прав».

Під час вебінару лектор зупинився на розгляді ключових особливостей захисту торговельних марок, комерційної таємниці, тонкощах захисту IT-продуктів авторським правом та виходу IT-розробників на маркетплейси.

Торговельна марка – це позначення, за яким товари і послуги одних осіб відрізняються від товарів і послуг інших осіб (ст. 1 ЗУ «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг»).

Однією з основних функцій торговельної марки є виділення товару або послуги серед інших подібних. Якщо торговельні марки є схожими між собою, вони також не повинні пересікатися настільки, щоб кінцевий споживач не міг їх сплутати. Розрізняльний характер торговельної марки розглядається по відношенню до товарів, у зв’язку з якими вона зареєстрована чи буде зареєстрована в перспективі.

Серед критеріїв, що дозволяють порівняти схожість знаків виділяють:

1. Перше зорове сприйняття;

2. Фонетична схожість;

3. Графічна схожість;

4. Семантична схожість.

Після обрання конкретної назви наступним кроком є визначення сфер діяльності, у яких встановлювати монополію або охорону на цю назву, на цей продукт, що здійснюється за допомогою Міжнародної класифікації товарів і послуг. Міжнародний класифікатор товарів та послуг наразі налічує 45 класів: 34 класи товарів та 11 класів послуг.

Назва класу визначає загальну сферу, до якої може відноситися той чи інший товар або послуга, проте у самій назві, як правило, цей товар або послуга не вказується, тому для правильної класифікації слід використовувати перелік товарів/послуг, включений у конкретний клас. До реєстрації ТМ клас можна змінювати і доповнювати відповідно до сфер діяльності клієнта.

Після обрання ТМ і сфери діяльності слід провести пошук, аби зрозуміти чи унікальною є ваша ТМ, чи можна її захистити, та які ризики можуть виникнути при реєстрації. Пошук можна здійснити за допомогою:

• GOOGLE («client’s love»);

• пошук Укрпатенту;

відкритих БД Укрпатенту;

• WIPO Global Brand Database;

• EUIPO TMView.

Докази на користь реєстрації:

• використання позначення заявником;

• відмінності позначень;

• не сприймаються як схожі в цілому.

Рішення:

• реєстрація позначення відносно скороченого переліку товарів і послуг.

Докази на користь реєстрації:

• використання позначення заявником;

• відмінності позначень;

• набуття розрізняльної здатності.

Рішення:

• реєстрація позначення відносно скороченого переліку товарів і послуг.

Торговельна марка має територіальний принцип дії, тобто охороняється на тій території, на якій її зареєстровано, тому слід завчасно визначитися з країнами реєстрації ТМ.

При реєстрації бренду слід враховувати:

• країну реєстрації бізнесу;

• працівників та підрядників;

• основні ринки капіталів;

• потенційні ринки та конкурентів.

Зареєструвати ТМ в іншій країні можна за міжнародною, національною процедурою конкретної країни або регіональною процедурою, наприклад йдеться про реєстрацію в ЄС.

Комерційна таємниця є об’єктом інтелектуальної власності. Майнові права інтелектуальної власності на комерційну таємницю належать особі, яка правомірно визнала інформацію комерційною таємницею, якщо інше не встановлено договором. Об’єктом у вигляді комерційної таємниці, як правило, є певні IT-рішення, коди, що перебувають у стадії обробки. Якщо йдеться про комерційну таємницю, ноу-хау та інші об’єкти схожі до них, у даному випадку така інформація не розкривається. У разі, якщо працівники, контрактори мають до неї доступ, з ними мають підписуватися Договори про нерозголошення комерційної таємниці та конфіденційної інформації (NDA).

Структура такого договору має включати:

• Предмет договору;

• Перелік конкретних об’єктів, що визнаються комерційною таємницею чи конфіденційною інформацією саме для цього бізнесу;

• Перелік загальних об’єктів (плани, інформація про працівників, товари, історія перемовин);

• Застереження (наприклад, якщо за певних обставин ця комерційна інформація перестає бути комерційною, її слід вважати конфіденційною та такою, що не підлягає розголошенню третім особам).

Про те, які IT-продукти захищаються авторським правом та як продукту потрапити на маркетплейс – детально у тематичному матеріалі від Advokat Post: https://bit.ly/3Wqvwrn

Відеофрагмент доступний для перегляду на сторінці Вищої школи адвокатури НААУ у Facebook: https://bit.ly/3iqnAZ0

Цікаві публікації лектора:

«Як діяти у випадку неправомірного використання комерційного найменування?» - https://bit.ly/3vmgIyU

«Рішення про відмову в реєстрації торговельної марки є остаточним чи його можна оскаржити?» - https://bit.ly/3WuybRy

«Що вважається порушенням авторського права та як його захистити?» - https://bit.ly/3I5FzhI

Більше про заходи з підвищення кваліфікації адвокатів у розкладі Вищої школи адвокатури НААУ: https://bit.ly/3gl0otC