
Приклад кейсу в місті Дніпро
Мешканці скаржаться, що в деяких районах міста незадовільний стан атмосферного повітря через випалювання міді та інших металів із різноманітних кабелів. За даними ЗМІ діяльність здійснюється вже не перший рік, проте питання не вирішується, а всі дані свідчать про перевищення середніх і разових граничних концентрацій речовин, що моніторяться.
Аналіз законодавства та фактичних даних свідчить про те, що проблема є комплексною.
Забруднення повітря стається внаслідок неправомірної діяльності щодо випалювання кабелів фізичними особами (заготівля, перероблення, металургійне перероблення металобрухту фізичними особами забороняються) та зумовлене бажанням отримати більшу ціну на закупівлю металобрухту. Ситуація є наочним прикладом, коли соціальні питання – оплати за зібраний металобрухт не узгоджуються з інтересами бізнесу – не витрачатися на утилізацію додаткового забруднення кабелів та екологічних вимог щодо охорони атмосферного повітря. Зважаючи на те, що кожна зі згаданих сфер представлена людьми, для яких атмосферне повітря є одним з основних життєво важливих елементів навколишнього природного середовища, усі люди, залучені у ці відносини, програють, у першу чергу погіршенням стану довкілля та виникненням ризиків для здоров’я.
Відносини щодо збору кабелів та випалювання з них металу
Перероблення металобрухту – діяльність, пов’язана з доведенням металобрухту шляхом сортування або в разі потреби пресування, пакетування, дрібнення, різання до стану, що відповідає вимогам законодавства; вилучення металевої складової зі шлаків металургійного перероблення чорних і кольорових металів і їх сплавів.
Документи у сфері роботи з металобрухтом – документи, що містять дані про походження і власника металобрухту, відповідність його вимогам законодавства, нормам і правилам вибухової, пожежної, екологічної та радіаційної безпеки.
Перелік суб’єктів господарювання, що здійснюють заготівлю та операції з металобрухтом (далі – Перелік) – інформація про спеціалізовані підприємства, спеціалізовані металургійні переробні підприємства та їхні приймальні пункти, суб’єктів господарювання, що здійснюють заготівлю металобрухту, та їхні приймальні пункти. Станом на 17 вересня Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України до переліку суб’єктів господарювання, що здійснюють заготівлю або операції з металобрухтом, внесено 779 суб’єктів.
Закон України «Про металобрухт» визначає металобрухт як непридатні для прямого використання вироби або частини виробів, які за рішенням власника втратили експлуатаційну цінність внаслідок фізичного або морального зносу і містять у собі чорні або кольорові метали, чи їх сплави, а також вироби з металу, що мають непоправний брак, залишки чорних і кольорових металів і їх сплавів.
Збирання металобрухту – діяльність, пов’язана з переміщенням металобрухту від місця його утворення або знаходження до суб’єктів господарювання, що здійснюють заготівлю металобрухту, та їхніх приймальних пунктів, спеціалізованих або спеціалізованих металургійних переробних підприємств та їхніх приймальних пунктів.
Приймання металобрухту від фізичних осіб обов’язково оформлюється актом приймання, що є первинним документом обліку металобрухту, в якому зазначаються прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи, вага, вартість та опис металобрухту. Приймання металобрухту від фізичних осіб здійснюється із заповненням розрахункового документа – спрощеної розрахункової квитанції.
Оплата купленого у фізичних осіб металобрухту може здійснюватися готівкою через каси суб’єктів господарювання, що здійснюють заготівлю або операції з металобрухтом, у тому числі їхніх приймальних пунктів, або шляхом безготівкового розрахунку відповідно до законодавства, або готівкою при купівлі металобрухту у фізичних осіб фізичними особами – підприємцями, або в інший спосіб, передбачений законодавством.
Відповідно до ДСТУ 3211:2009/ГОСТ 1639:2009 БРУХТ І ВІДХОДИ КОЛЬОРОВИХ МЕТАЛІВ І СПЛАВІВ збору підлягає також і матеріал, який має тонкий металевий або неметалевий шар, нанесений будь-яким способом. Наприклад, матеріал, плакований алюмінієм, свинцем, хромом, нікелем, оловом тощо, або матеріал, покритий фарбою, лаком, пластиком тощо. Тобто випалювання такого покриття не вимагається перед здачею кабелів.
Приймання побутового металобрухту від фізичних осіб дозволяється лише при пред’явленні ними документа, який засвідчує особу, та обов’язково оформляється актом приймання. В акті приймання побутового металобрухту від фізичних осіб зазначаються дані документа, який засвідчує особу, та опис металобрухту. Фізичні особи можуть здійснювати операції лише з побутовим металобрухтом.
Відповідно до ДСТУ 3211:2009/ГОСТ 1639:2009 Брухт і відходи кольорових металів і сплавів мідь збирається в роторах, обмотках і ціна виставляється із врахуванням мінуса у вагах на це додаткове забруднення. А по факту пункти приймання вимагають чистий дріт – як наслідок, люди сидять по своїх подвір’ях та випалюють дріт і не задумуються, що отруюють себе та інших людей.
Перелік підприємств, яким видані ліцензії, міститься у наказі «Про деякі питання ліцензування господарської діяльності із заготівлі, переробки, металургійної переробки металобрухту кольорових і чорних металів», Положенні про комісію ліцензування, перероблення чи анулювання ліцензій.
Перелік обладнання та устаткування, які необхідно мати спеціалізованому підприємству та його приймальним пунктам або спеціалізованому металургійному переробному підприємству при здійсненні операцій з металобрухтом передбачає наявність брухтопереробного обладнання, яке забезпечує згідно з технологічною необхідністю подрібнення, або пакетування, або сепарацію, або механічну чи вогневу різку, або інше спеціальне обладнання для відокремлення та вилучення брухту кольорових металів; вантажопідйомне обладнання, яке забезпечує можливість переміщення брухту, його розвантаження або завантаження у транспортні засоби та пройшло технічний огляд у встановленому законодавством порядку; ваги, повірені в установленому законодавством порядку; тара або відсіки для відокремленого зберігання металобрухту за видами; засіб вимірювальної техніки, що використовується при здійсненні радіаційного контролю, повірений у встановленому законодавством порядку.
Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності спеціалізованими або спеціалізованими металургійними переробними підприємствами у сфері заготівлі металобрухту та операцій з металобрухтом та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) місцевими державними адміністраціями, передбачають: дотримання підприємствами вимог, які визначені Законом України «Про металобрухт»; кількість порушень вимог Закону України «Про металобрухт», вчинених підприємствами, які виявлено за результатами планових або позапланових заходів державного нагляду (контролю) протягом останніх двох років, що передують плановому періоду; кількість розглянутих протягом останнього року, що передує плановому періоду, скарг фізичних і юридичних осіб, за результатами розгляду яких місцевими держадміністраціями надано (надіслано) припис про усунення порушень і недоліків щодо виконання вимог Закону України «Про металобрухт», вчинених підприємствами, що здійснюють заготівлю.
Форма акта обстеження місцевими державними адміністраціями спеціалізованих підприємств, їхніх приймальних пунктів і приймальних пунктів спеціалізованих металургійних переробних підприємств (брухт кольорових/чорних металів) затверджена наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 03 листопада 2011 року № 191.
Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 29 березня 2016 року № 524 затверджено перелік обладнання та устаткування, яке необхідно мати спеціалізованому підприємству та його приймальним пунктам або спеціалізованому металургійному переробному підприємству при здійсненні операцій з металобрухтом.
Охорону атмосферного повітря і контроль вмісту шкідливих речовин, що утворюються під час виконання робіт із металобрухтом, необхідно здійснювати відповідно до ГОСТ 17.2.3.02 і ДСП 201[12]. Шкідливі речовини у вигляді газу й пилу необхідно уловлювати та знешкоджувати в спеціальних пилогазоочисних спорудах. Стічні води, що утворюються під час проведення робіт із металобрухтом, необхідно очищати та відводити відповідно до вимог СанПиН 4630 [13]. 9.3 Охорону ґрунту від забруднення промисловими відходами необхідно здійснювати відповідно до вимог ГОСТ 17.4.2.01. Тимчасове зберігання, транспортування, знешкодження й утилізацію промислових відходів, що утворюються під час проведення робіт з металобрухтом, необхідно здійснювати відповідно до вимог ДСанПiН 2.2.7.029 [14].
Відносини щодо захисту атмосферного повітря
Атмосферне повітря – життєво важливий компонент навколишнього природного середовища, який є природною сумішшю газів, що міститься за межами житлових, виробничих та інших приміщень.
Забруднення атмосферного повітря – змінення складу та властивостей атмосферного повітря в результаті надходження або утворення в ньому фізичних, біологічних факторів і (або) хімічних сполук, що можуть несприятливо впливати на здоров’я людини та стан навколишнього природного середовища.
Відповідно забруднити повітря може не лише діяльність підприємства, яке через технологічні процеси робить викид у повітря. Забруднення довкілля може бути спричинене діяльністю фізичних осіб, які використовують для обігріву побутове сміття, старі лаковані чи фарбовані меблі, обпалюють обмотки кабелів, пожежами в екосистемах, воєнними діями.
Для практичної складової статті розглянемо конкретний приклад кейсу в м. Дніпрі, що обумовлений неналежним врегулюванням заготівлі вторинних металів як брухту та високою ціною на лом міді (270 грн за кг) штовхає фізичних осіб збирати та здавати такий лом. Проте не враховується, що такий лом, як кабелі, має здаватися в обмотці й збиратися спеціальними підприємствами, що його утилізують, але ціна на кабелі в обмотках обраховується близько 80 гривень. Тому 200 грн на кілограмі ті, що здають, не хочуть втрачати.
Нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря – група нормативів, дотримання яких запобігає виникненню небезпеки для здоров’я людини та стану навколишнього природного середовища від впливу шкідливих чинників атмосферного повітря.
Норматив вмісту забруднюючої речовини у відпрацьованих газах та впливу фізичних факторів пересувного джерела – гранично допустима кількість забруднюючої речовини у відпрацьованих газах пересувного джерела, що відводиться в атмосферне повітря.
Норматив гранично допустимого викиду забруднюючої речовини стаціонарного джерела – гранично допустимий викид забруднюючої речовини або суміші цих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела викиду.
Технологічний норматив допустимого викиду забруднюючої речовини – гранично допустимий викид забруднюючої речовини або суміші цих речовин, який визначається у місці його виходу з устаткування.
Норматив якості атмосферного повітря – критерій якості атмосферного повітря, який відображає гранично допустимий максимальний вміст забруднюючих речовин в атмосферному повітрі і при якому відсутній негативний вплив на здоров’я людини та стан навколишнього природного середовища.
Норматив гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел – норматив, який встановлюється для кожного стаціонарного джерела акустичного, електромагнітного, іонізуючого та інших фізичних і біологічних факторів на рівні, за якого фізичний та біологічний вплив усіх джерел у цьому районі з урахуванням перспектив його розвитку в період терміну дії встановленого нормативу не призведе до перевищення нормативів екологічної безпеки атмосферного повітря (за найбільш суворим нормативом).
Для оцінки стану забруднення атмосферного повітря встановлюються нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря та нормативи гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, рівні шкідливого впливу фізичних та біологічних факторів у межах населених пунктів, у рекреаційних зонах, в інших місцях проживання, постійного чи тимчасового перебування людей, об’єктах навколишнього природного середовища з метою забезпечення екологічної безпеки громадян і навколишнього природного середовища:
·нормативи якості атмосферного повітря;
·гранично допустимі рівні впливу акустичного, електромагнітного, іонізуючого та інших фізичних факторів і біологічного впливу на стан атмосферного повітря населених пунктів.
За поданням обласних, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища органи місцевого самоврядування, у разі перевищення державних медико-санітарних нормативів та/або нормативів екологічної безпеки, на відповідній території затверджують відповідно до закону програми оздоровлення атмосферного повітря, здійснюють заходи щодо зменшення забруднення атмосферного повітря.
Міндовкілля розроблено Методичні рекомендації щодо змісту та порядку розроблення планів поліпшення якості атмосферного повітря та короткострокових планів дій.
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ затвердило наказ № 30 від 23.02.2000 м. Київ «Про затвердження списків і введення в дію гігієнічних регламентів шкідливих речовин у повітрі робочої зони і атмосферному повітрі населених місць» містить Список № 3 Гранично допустимі концентрації забруднюючих речовин (ГДК) в атмосферному повітрі населених місць * (2-бутеналь, метил меркаптан). Установи-розробники ГДК Інститут екогігієни і токсикології ім. Л.і.Медведя (м. Київ), Львівський державний медичний університет (м. Львів).
Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 23.02.2000 Список № 4 затверджено Орієнтовні безпечні рівні дії (ОБРД) забруднюючих речовин в атмосферному повітрі населених місць*.
Державні санітарні правила охорони атмосферного повітря населених місць (від забруднення хімічними та біологічними речовинами) (ДСП-201-97), заходи щодо запобігання, зниження або ліквідації забруднення атмосферного повітря повинні передбачати впровадження сучасних рішень планувального характеру, а також враховувати можливість здійснення ефективних рішень технологічного, санітарно-технічного та організаційного характеру, позитивний вітчизняний та зарубіжний досвід їх використання, включаючи застосування маловідхідної та безвідхідної технології, комплексного використання природних ресурсів, споруд та пристроїв для ефективного вловлювання, знешкодження та утилізації шкідливих речовин і приладів для контролю вмісту їх у викидах та атмосферному повітрі.
Передбачені заходи повинні забезпечувати додержання гігієнічних нормативів допустимого вмісту забруднюючих речовин в атмосферному повітрі населених місць (гранично допустимих концентрацій – ГДК, орієнтовних безпечних рівнів діяння – ОБРД, гранично допустимого забруднення – ГДЗ), у повітрі житлової забудови та 0,8 ГДК, 0,8 ОБРД, 0,8 ГДЗ – у повітрі місць масового відпочинку і оздоровлення населення згідно з вимогами, викладеними у розділі 8 цих правил. Додержання ГДК, ОБРД чи 0,8 ГДК, 0,8 ОБРД, 0,8 ГДЗ оцінюється з врахуванням трансформації речовин в атмосфері і фонового забруднення за рахунок діючих, тих, що будуються, та намічених для будівництва об'єктів.
У випадках, коли природоохоронні нормативи допустимого вмісту забруднюючих речовин мають менші значення порівняно з гігієнічними, повинні прийматися природоохоронні нормативи.
Порядок гарантування належного стану повітря
Кримінальний кодекс України згадує атмосферне повітря чотири рази – у статті 238 «Приховування або перекручення відомостей про екологічний стан або захворюваність населення» (приховування або умисне перекручення службовою особою відомостей про екологічний, в тому числі радіаційний, стан, який пов'язаний із забрудненням земель, водних ресурсів, атмосферного повітря, харчових продуктів і продовольчої сировини і такий, що негативно впливає на здоров'я людей, рослинний та тваринний світ, а також про стан захворюваності населення в районах з підвищеною екологічною небезпекою); статті 241 «Забруднення атмосферного повітря (забруднення або інша зміна природних властивостей атмосферного повітря шкідливими для життя, здоров'я людей або для довкілля речовинами, відходами або іншими матеріалами промислового чи іншого виробництва внаслідок порушення спеціальних правил, якщо це створило небезпеку для життя, здоров'я людей чи для довкілля) та статті 441 «Екоцид» (масове знищення рослинного або тваринного світу, отруєння атмосфери або водних ресурсів, а також вчинення інших дій, що можуть спричинити екологічну катастрофу) за умови, що ми погодимося, що отруєння атмосфери доводиться через отруєння атмосферного повітря.
Гігієнічні нормативи допустимого вмісту хімічних і біологічних речовин в атмосферному повітрі населених місць (цей список вводиться замість списку, затвердженого Головним державним санітарним лікарем СРСР від 27.08.1984 № 3086-84 і доповнень до нього: № 1 від 08.05.1985 № 3865-85, № 2 від 13.02.1987 № 4256-87, № 3 від 24.09.1989 № 5158-89, № 4 від 10.11.1991 № 6053, № 5 від 20.11.1991 № 6055-91 з врахуванням значень ГДК речовин, затверджених Головним державним санітарним лікарем України протягом 1994 – 1996 років).
НАЦІОНАЛЬНИЙ СТАНДАРТ УКРАЇНИ Київ ДЕРЖСПОЖИВСТАНДАРТ УКРАЇНИ 2011 Видання офіційне БЗ № 10–2009/793 Загальні технічні умови ДСТУ 3211:2009/ГОСТ 1639:2009 визначає порядок обрахунку забрудненості брухту.
Алгоритм дій
Дніпропетровська обласна державна адміністрація
м. Дніпро, пр. Олександра Поля, 1, 49004
Скарга
Прошу провести заходи контролю за діяльністю у межах міста Дніпро спеціалізованими або спеціалізованими металургійними переробними підприємствами, їхніми приймальними пунктами відповідно до Закону України «Про металобрухт» вимог. Зокрема, прошу перевірити:
Чи здійснюється закупівля металобрухту у фізичних осіб? Якщо так, чи складаються відповідні акти щодо погодження металобрухту?
Чи проводяться роз’яснювальні роботи про те, що від фізичних осіб, може викуповуватися металобрухт в ізоляції та інших покриттях і це не повинно суттєво впливати на закупівельну ціну?
Перевірити, чи міська рада Дніпра надавала дозволи на розміщення пунктів заготівлі металобрухту?
Чи проводить міська рада природоохоронні заходи щодо вирішення соціального питання щодо забезпечення мешканців міста гідною зарплатою та попередження про шкоду довкіллю від незаконної діяльності із випалювання ізоляції?
Чи Дніпровська міська рада запланувала план оздоровлення атмосферного повітря?
Чи затвердженні медико-санітарних нормативів та/або нормативів екологічної безпеки атмосферного повітря та чи контролюється їх дотримання? Чи фіксувалися випалки перевищення цих показників?
Під час проведення заходів контролю прошу мене залучити до перевірок, а також повідомити скільки металобрухту заготовляють підприємства в межах міста та яка доля металобрухту зданого фізичними особами.
Форма акта обстеження місцевими державними адміністраціями спеціалізованих підприємств, їх приймальних пунктів та приймальних пунктів спеціалізованих металургійних переробних підприємств (брухт кольорових/чорних металів) затверджена наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 03 листопада 2011 року № 191.
З повагою
Дніпровська міська рада
49000, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, 75
office@dniprorada.gov.ua, office@dmr.dp.ua
від Лілії Забоєнко
вул. Звивиста, 42/1,
м. Дніпро 49006
Звернення
про програми оздоровлення атмосферного повітря
У деяких районах міста Дніпро не задовільний стан атмосферного повітря через постійний сморід від випалювання міді та інших металів із різноманітних кабелів. За даними ЗМІ та скаргами ешканців діяльність здійснюється вже не перший рік, проте питання не вирішується, а всі дані свідчать про перевищення середніх та разових граничних концентрацій речовин, що моніторяться.
…..
З огляну на вище наведене, просимо Вас
1. Проводити роз’яснювальні роботи про те, що від фізичних осіб, може викуповуватися металобрухт в ізоляції та інших покриттях та відповідно врегулювати закупівельну ціну.
2. Перевірити, наявність дозволів на розміщення пунктів заготівлі металобрухту?
3. Проводити природоохоронні заходи щодо вирішення соціальних питань щодо забезпечення мешканців міста гідною зарплатою та заходів профілактики щодо попередження про шкоду довкіллю від незаконної діяльності із випалювання ізоляції?
4. Запланувати план оздоровлення атмосферного повітря?
5. Затвердити медико-санітарні нормативів та/або нормативів екологічної безпеки атмосферного повітря та організувати контроль за їх дотриманням?
Головне управління Держпродспожив служби України
вул. Філософська, 39-А, м. Дніпро, 49006
Обласний центр громадського здоров’я ДОР
м. Дніпро, вул. Новосільна, 1
Rphc_dp@statinfo.com.ua
Заява
У деяких районах міста Дніпро не задовільний стан атмосферного повітря через постійний сморід від випалювання міді та інших металів із різноманітних кабелів. За даними ЗМІ та скаргами мешканців діяльність здійснюється вже не перший рік, проте питання не вирішується, а всі дані свідчать про перевищення середніх та разових граничних концентрацій речовин, що моніторяться.
Аналіз законодавства та фактичних даних свідчить про те, що проблема є комплексною.
Забруднення повітря стається внаслідок неправомірної діяльності щодо випалювання кабелів фізичними особами (Заготівля, переробка, металургійна переробка металобрухту фізичними особами забороняються) та зумовлене бажанням отримати більшу ціну на закупівлю металобрухту. Ситуація є наглядним прикладом, коли соціальні питання – оплати за зібраний металобрухт не узгоджується із інтересами бізнесу – не витрачатися на утилізацію додаткового забруднення кабелів та екологічних вимог щодо охорони атмосферного повітря. Зважаючи на те, що кожна із згаданих сфер представлена людьми для яких атмосферне повітря є одним з основних життєво важливих елементів навколишнього природного середовища, усі люди залучення у ці відносини програють, в першу чергу, погіршенням стану довкілля та виникненням ризиків для здоров’я.
З огляду на вище наведене прошу Вас:
- провести перевірку дотримання стану атмосферного повітря у місті Дніпро критеріям для медико-санітарних нормативів та/або нормативів екологічної безпеки стану атмосферного повітря на вулицях ………;
- розробити та довести до широкого кола осіб інформаційні матеріали про причинно наслідковий зв'язок стану довкілля із станом здоров’я людей?