
Гарантування права дитини на освіту у розумінні ст. 19 Закону України «Про охорону дитинства» з урахуванням умов воєнного стану
Гарантії прав дитини, з одного боку, це один із невід’ємних елементів правового статусу дитини, з іншого, система умов, засобів, принципів і норм, що забезпечують реалізацію, охорону й захист прав дитини.
Юридичні гарантії права дитини на освіту знайшли закріплення, зокрема, у ст. 19 Закону України «Про охорону дитинства» та підзаконних нормативних актах. Серед завдань законодавства про охорону дитинства слід виділити розширення соціально-правових гарантій дітей з метою захисту прав та законних інтересів дитини в Україні. На виконання цього завдання державою передбачено наступні гарантії прав дитини на освіту.
1. Держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти в державних і комунальних закладах освіти; надання стипендій та пільг здобувачам освіти таких закладів у порядку, встановленому законодавством України.
Громадяни мають право безоплатно здобути фахову передвищу та вищу освіту в державних і комунальних закладах освіти на конкурсній основі.
2. Держава забезпечує право на вибір навчального закладу і навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах.
3. Норми навантаження у навчальних програмах та планах навчальних закладів повинні визначатися з урахуванням віку та стану здоров’я дітей. Контроль за дотриманням цих норм у порядку, встановленому законодавством, здійснюють центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах освіти і науки, охорони здоров’я.
4. У порядку, встановленому законодавством, держава забезпечує підтримку та заохочення особливо обдарованих дітей шляхом направлення їх на навчання до провідних вітчизняних та іноземних навчальних закладів і встановлення спеціальних стипендій.
Особливі гарантії передбачені для:
1. Дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, і дітей, які потребують особливих умов виховання.
Учні державних та комунальних професійно-технічних навчальних закладів із числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, і дітей, які потребують особливих умов виховання, перебувають на повному утриманні держави.
Порядок забезпечення учнів державних та комунальних професійно-технічних навчальних закладів стипендією, організації харчування учнів із числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, дітей з інвалідністю/осіб з інвалідністю I-III групи та дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям», визначається Кабінетом Міністрів України.
Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування (за винятком тих, які мають вади фізичного та розумового розвитку і не можуть навчатися в загальних навчальних закладах), навчаються в загальноосвітніх школах.
Здобувачі фахової передвищої та вищої освіти із числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, перебувають на повному утриманні держави. Студентам, які є дітьми з інвалідністю та особами з інвалідністю I-III групи, студентам із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям», включаючи студентів з багатодітних сімей, призначається соціальна стипендія та може надаватися додаткова соціальна і матеріальна допомога.
2. Для дітей з інвалідністю та осіб з інвалідністю з дитинства, які потребують опіки і стороннього догляду, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти і науки, за згодою батьків дітей або осіб, які їх замінюють, забезпечує навчання в загальноосвітніх та спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах за відповідними навчальними програмами, у тому числі і в домашніх умовах.
Діти з інвалідністю та особи з інвалідністю з дитинства, які перебувають у реабілітаційних закладах, закладах та установах, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, охорони здоров’я, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, охорони здоров’я, місцевих державних адміністрацій, мають право на здобуття освіти за індивідуальними навчальними програмами, які узгоджуються з індивідуальними програмами реабілітації дітей з інвалідністю та осіб з інвалідністю з дитинства.
3. Держава забезпечує дітям осіб, визнаних постраждалими учасниками Революції Гідності, учасниками бойових дій, особами з інвалідністю внаслідок війни відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», дітям, один із батьків яких загинув (пропав безвісти) у районі проведення антитерористичних операцій, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, бойових дій чи збройних конфліктів або помер внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних у районі проведення антитерористичних операцій, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, бойових дій чи збройних конфліктів, а також дітям загиблих (померлих) осіб, визначених у ч. 1 ст. 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», дітям, один із батьків яких загинув під час масових акцій громадянського протесту або помер внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час масових акцій громадянського протесту, дітям, які проживають у населених пунктах на лінії зіткнення, дітям, зареєстрованим як внутрішньо переміщені особи, у тому числі дітям, які навчаються за денною формою навчання у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років, державну цільову підтримку для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти у державних та комунальних закладах освіти.
Відповідно до Порядку та умов надання державної цільової підтримки деяким категоріям громадян для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про надання державної цільової підтримки деяким категоріям громадян для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти» від 23.11.2016 № 975 державна цільова підтримка для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти надається у вигляді:
3.1. Повної або часткової оплати навчання за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів;
3.2. Пільгових довгострокових кредитів для здобуття освіти;
3.4. Безоплатного забезпечення підручниками;
3.5. Безоплатного доступу до мережі Інтернет, систем баз даних у державних та комунальних закладах освіти;
3.5. Безоплатного проживання в гуртожитку інших заходів, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Із повним переліком документів, що підтверджують право на одержання державної цільової підтримки, можна ознайомитися за посиланням http://surl.li/gqebt.
Для отримання державної цільової підтримки особа, яка в установленому законом порядку представляє інтереси дитини, подає особисто на ім’я керівника відповідного закладу професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти заяву, складену в довільній формі, із зазначенням конкретних видів державної цільової підтримки, на які особи претендують. До заяви додаються засвідчені в установленому порядку копії документів, зазначених у пункті 7 Порядку та умов надання державної цільової підтримки деяким категоріям громадян для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про надання державної цільової підтримки деяким категоріям громадян для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти» від 23.11.2016 № 975.
Державна цільова підтримка певного виду надається за рішенням керівника закладу освіти.
Контроль за достовірністю відомостей, що містяться у поданих особою документах, а також забезпечення надання державної цільової підтримки відповідно до вимог Порядку та умов надання державної цільової підтримки деяким категоріям громадян для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти покладаються на керівника відповідного закладу освіти.
Повномасштабне вторгнення збройних сил країни-агресорки в Україну внесло свої корективи.
Так, з метою забезпечення державних гарантій здобувачам загальної середньої освіти, працівникам комунальних закладів загальної середньої освіти та установ освіти в умовах воєнного стану в Україні, відповідно до Наказу Міністерства освіти та науки «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні» від 28.03.2022 № 274, органи управління у сфері освіти місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, зокрема у підпорядкуванні яких перебувають заклади загальної середньої освіти (далі - заклади освіти) та установи освіти (далі - органи управління у сфері освіти), мають забезпечити та організувати:
1) зарахування здобувачів загальної середньої освіти, які вимушені були змінити місце навчання та/або проживання (перебування) і проживають (перебувають) в Україні чи за її межами (далі - здобувані освіти), до закладів освіти за заявою (її сканованою копією чи фотокопією), що подається до закладу освіти одним з батьків, опікуном, іншим законним представником, родичем здобувана освіти або повнолітнім здобувачем освіти нарочно, факсом, електронною поштою, іншими засобами зв’язку чи у будь-який інший спосіб (за вибором заявника). Заява подається у довільній формі без надання заявником будь-яких додаткових документів, їх копій (додавання додатків), крім випадків, коли такі документи, їх копії є в наявності та заявник надає їх за власним бажанням;
2) здобуття загальної середньої освіти для здобувачів освіти за будь-якою формою, що може забезпечити заклад освіти та є найбільш безпечною для них;
3) проживання здобувачів освіти та осіб, які їх супроводжують (батьків, опікунів, інших законних представників, родичів тощо), працівників закладів освіти та установ освіти у пансіонах, гуртожитках тощо та їх харчування у разі подання відповідної заяви. Заява подається у довільній формі без надання заявником будь-яких додаткових документів, їх копій (додавання додатків), крім випадків, коли такі документи, їх копії є в наявності та заявник надає їх за власним бажанням;
4) ведення окремого обліку та формування реєстрів здобувачів освіти за місцем їх перебування (навчання), що мають містити таку інформацію: прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання (перебування), місце навчання (заклад освіти), попереднє місце проживання (перебування), попереднє місце навчання (заклад освіти), форму здобуття освіти, належність до категорії осіб з особливими освітніми потребами;
5) прийом закладами освіти заяв (сканованих копій чи фотокопій) щодо надання інформації про отримані в Україні документи про загальну середню освіту (незалежно від місця їх отримання), поданих у будь-який спосіб за вибором заявника, а саме, здобувачем освіти, його законним представником (одним з батьків, опікуном тощо) чи родичем, за наявності підтверджуючих документів особи, їх узагальнення та надсилання державному підприємству «Інфоресурс» протягом трьох робочих днів з дня надходження відповідних заяв.
На сайті Освітнього омбудсмена України (http://surl.li/dmfck) можна ознайомитися із інформацією щодо:
1) освітнього процесу:
· тривалість навчального року в умовах воєнного стану;
· оцінювання в умовах воєнного стану;
Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в школах у 2022/2023 навчальному році – рекомендації МОН України;
· безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки від Державної служби якості освіти;
· алгоритм дій вчителя при оголошенні сигналу «Повітряна тривога» від МОН України, розроблений на основі рекомендацій ДСНС України;
· навчання у школах в умовах відключення світла – рекомендації ДСЯО;
2) зарахування та переведення до закладів освіти:
· зарахування, відрахування та переведення учнів;
· зарахування дітей-переселенців до закладів освіти;
· зарахування до 1 класу дітей-переселенців;
· переведення учнів на наступний рік навчання в умовах воєнного стану;
3) навчання дітей в умовах війни:
· діти в місцях постійного проживання далеко від зони бойових дій;
· діти та родини, які знайшли прихисток в Україні (внутрішньо переміщені особи);
· родини та діти, що знайшли прихисток за кордоном;
· діти на тимчасово окупованих територіях;
· родини та діти на територіях, звільнених від російської окупації;
· діти, що постійно проживають близько чи в зоні бойових дій;
· діти, примусово депортовані у росію чи білорусь;
· дві найважливіші загальні проблеми усіх груп дітей;
4) навчання дітей за кордоном;
· перелік закордонних шкіл для продовження навчання за українськими програмами даний МЗС України http://surl.li/gqeev;
· уважно обирайте школу для навчання дитини за кордоном (російські школи маскуються під українські та проводять відповідну пропаганду з дітьми)
5) безпека освітнього процесу:
· дії закладів освіти та учасників освітнього процесу під час: повітряної тривоги; ядерної загрози; надзвичайних ситуацій;
· інформаційна безпека закладу освіти в умовах воєнного стану;
· евакуаційні рюкзаки;
· рекомендації щодо створення та організації діяльності пунктів незламності – від U-LEAD;
6) укриття:
· запитання та відповіді про укриття у закладах освіти;
· яким має бути укриття у закладі освіти;
· алгоритм дій місцевих органів виконавчої влади органів місцевого самоврядування, органів управління освітою, керівників закладів освіти щодо забезпечення укриття учасників освітнього процесу у фонді захисних споруд цивільного захисту (Державна служба України з надзвичайних ситуацій);
· рекомендації щодо організації укриття в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту персоналу та дітей (учнів, студентів) закладів освіти (Державна служба України з надзвичайних ситуацій).
Використані матеріали:
1. Гарантії прав і свобод людини та громадянина: http://surl.li/gqdpy.
2. Закон України «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 № 2402-III: http://surl.li/mroo.
3. Наказ Міністерства освіти та науки «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні» від 28.03.2022 № 274: http://surl.li/bxlat.
4. Закон України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» від 01.06.2000 № 1768-III: http://surl.li/dhshl.
5. Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 № 3551-XII: http://surl.li/idaq.
6. Постанова Кабінету Міністрів України «Про надання державної цільової підтримки деяким категоріям громадян для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти» від 23.11.2016 № 975: http://surl.li/gqebt.
7. Як діти, що вимушено покинули Україну, можуть продовжити навчання: http://surl.li/gqeev.
8. Сайт Освітнього омбудсмена України: https://eo.gov.ua/.
Цікава інформація:
1. Усе про освіту під час воєнного стану: http://surl.li/gqeic.
2. Освіта України в умовах воєнного стану. Інноваційна та проєктна діяльність: Науково-методичний збірник/ за загальною ред. С. М. Шкарлета. Київ-Чернівці «Букрек». 2022. 140 с. http://surl.li/csrzo.
3. Пропозиції щодо вирішення проблем учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану: http://surl.li/escmv.
4. Освіта і наука в умовах воєнного стану – актуальна інформація для ВПО: http://surl.li/fmikg.
5. Моніторинг дотримання прав дітей на безпечне освітнє середовище в умовах воєнного стану на Вінниччині: http://surl.li/gqein.
6. Чи дотримуються прав дітей у школі та що турбує підлітків в умовах воєнного стану: результати дослідження: http://surl.li/gqeiu.
7. Особливості роботи шкіл під час війни – відповіді на запитання від освітньго омбудсмена: http://surl.li/bvrww.
8. Якість організації дистанційного навчання у школах України: http://surl.li/btldo.
9. «Освіта в умовах воєнного стану. Головні проблеми для вчителів і батьків»: розглянули актуальні питання розвитку загальної середньої освіти: http://surl.li/gqejz.
10. У МОН презентували та обговорили проект Концепції позашкільної освіти в умовах воєнного стану: http://surl.li/gqekc.
11. Інформаційна довідка для батьків, які хочуть забезпечити продовження навчання дітей, тимчасово виїхавших з території України внаслідок повномасштабного вторгнення рф: http://surl.li/gqeke.
12. Лист МОН України «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році» від 06.09.2022 № 1/10258-22: http://surl.li/gqekm.
13. Дистанційне чи очне навчання: як працювати школам під час війни? Роз’яснення юристів: http://surl.li/fiyie.
Підготувала Олена Юшкевич, адвокат, член команди Центру «Адвокат дитини» ВША НААУ