
Короткий зміст позовних вимог:
ОСОБА_1 і ОСОБА_2 , які діють в інтересах малолітньої ОСОБА_3 , звернулися до суду із позовом до дошкільного навчального закладу (ясла-садок) м. Києва про визнання незаконними дії та зобов`язання вчинити дії.
Позовна заява вмотивована тим, що вони є батьками малолітньої дочки ОСОБА_3.
18 червня 2020 року вони звернулися до ДНЗ (ясла-садок) № 21 із заявою про зарахування дочки до навчального закладу для отримання нею дошкільної освіти. Разом із заявою, ними були подані медична довідка форми № 086-1/0 про стан здоров`я дитини з висновком лікаря, копія свідоцтва про народження і довідку про наявні щеплення.
Листом від 23 червня 2020 року за вих. № 121 ДНЗ (ясла-садок) № 21 їм відмовлено у зарахуванні дитини, посилаючись на відсутність впливу на роботу електронної черги.
Вважали, що ДНЗ (ясла-садок) № 21 порушено принципи обов`язковості та доступності дошкільної освіти, які встановлені Законом України «Про дошкільну освіту». Крім того, ними дотримано усіх вимог, необхідних для отримання дитиною дошкільної освіти.
На підставі вказаного ОСОБА_1 і ОСОБА_2, просили суд визнати незаконними дії ДНЗ (ясла-садок) № 21 щодо відмови у зарахуванні їхньої дочки ,до вказаного навчального закладу та зобов`язати ДНЗ (ясла-садок) № 21 зарахувати дочку до цього навчального закладу.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції:
Рішенням районного суду м. Києва позов ОСОБА_1 і ОСОБА_2 , які діють в інтересах ОСОБА_3 , задоволено. Визнано незаконними дії ДНЗ (ясла-садок) № 21 щодо відмови у зарахуванні ОСОБА_3 , до цього дошкільного навчального закладу. Зобов`язано ДНЗ (ясла-садок) № 21 зарахувати ОСОБА_3, до цього дошкільного навчального закладу.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що відповідно до пункту 6 Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 року № 305, прийом дітей до дошкільного навчального закладу здійснюється керівником протягом календарного року на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють, медичної довідки про стан здоров`я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад, довідки дільничного лікаря про епідеміологічне оточення, свідоцтва про народження. Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню, оскільки ні Конституцією України, ні Законом України «Про дошкільну освіту» не передбачено порядку електронної реєстрації дітей та вибір дитячого садка за певною квотою. Конституцією України визначено право на освіту та забезпечення органами місцевого самоврядування доступності і безоплатності дошкільної освіти без електронної черги.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції:
Постановою Київського апеляційного суду апеляційну скаргу Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) задоволено.
Рішення районного суду м. Києва скасовано та ухвалено нове судове рішення, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 і ОСОБА_2 , які діють в інтересах ОСОБА_3, відмовлено.
Стягнуто солідарно з ОСОБА_1 і ОСОБА_2 на користь Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 2 522,40 грн.
Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що судом першої інстанції не враховано, що з метою створення рівних умов для забезпечення реалізації права дитини на здобуття дошкільної освіти розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 23 травня 2013 року № 760 «Про запровадження електронного запису дітей до дошкільних навчальних закладів комунальної власності територіальної громади міста Києва» з 2013 року запроваджений електронний запис дітей до закладів дошкільної освіти комунальної власності територіальної громади м. Києва.
Прийом дітей до закладів дошкільної освіти і запис до відповідної вікової групи здійснюється у порядку черговості електронного запису та відповідно до Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 року № 305, та розпорядження Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) від 26 березня 2019 року № 517.
У пунктах 4.9, 4.10 вказаного Порядку зазначено, що у разі відсутності вільних місць в обраному комунальному закладі дошкільної освіти територіальної громади міста Києва та відмови батьків або осіб, які їх замінюють, від іншого запропонованого закладу дошкільної освіти територіальної громади міста Києва заявка лишається в черзі до моменту появи вільних місць в обраному закладі. Заявка автоматично переміщується у списку з урахуванням вікової категорії дитини та навчального року.
Таким чином, діти до комунального закладу дошкільної освіти територіальної громади м. Києва зараховуються автоматично (за відсутності безпосереднього впливу керівника обраного навчального закладу) в порядку черги, відповідно до порядкового номера та дати зареєстрованої заявки у системі електронного запису з урахуванням наявності пільг, що забезпечують першочергове (позачергове) право на зарахування дітей до комунальних закладів дошкільної освіти територіальної громади міста Києва.
З урахуванням вказаного відповідач діяв у межах наданих йому повноважень, оскільки, як установлено судом, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває у черзі на зарахування до ДНЗ (ясла-садок) № 21, однак на час звернення позивачів до суду черга дитини для зарахування не підійшла, пільги, що надають право першочергового (позачергового) зарахування дитини, відсутні.
У березні 2021 року до Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 і ОСОБА_2 , які діють в інтересах малолітньої ОСОБА_3 , на постанову Київського апеляційного суду від 23 лютого 2021 року.
Позиція Верховного Суду:
З урахуванням вказаного, встановивши, що Департамент освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) не брав участі у розгляді справи судом першої інстанції та подав апеляційну скаргу, суд апеляційної інстанції обґрунтовано відкрив апеляційне провадження за його скаргою. Тому колегія суддів вважає безпідставними доводи касаційної скарги щодо помилковості відкриття судом апеляційної інстанції апеляційного провадження за скаргою Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація).
У пунктах 5.2, 5.9, 5.12 Положення про Департамент освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), затвердженого розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 19 березня 2004 року № 449, департамент відповідно до покладених на нього завдань, зокрема: бере участь у реалізації освітньої політики, забезпечує доступність та якість дошкільної освіти; створює в межах повноважень умови для реалізації рівних прав громадян України на освіту, соціальний захист дітей дошкільного віку; здійснює контроль за дотриманням актів законодавства з питань освіти та науки, виконання закладами освіти всіх форм власності державних вимог щодо змісту, рівня та обсягу дошкільної освіти.
Згідно з пунктом 1.3 Порядку функціонування системи електронного запису дітей до комунальних закладів дошкільної освіти територіальної громади міста Києва - «СЕЗ ЗДО», затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26 березня 2019 року № 517, вказана система електронного запису використовується для забезпечення прозорості процедури зарахування дітей до комунальних закладів дошкільної освіти територіальної громади міста Києва.
Відповідно до вказаного розпорядження Кабінету Міністрів України та статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) прийняв розпорядження від 23 травня 2013 року № 760 «Про запровадження електронного запису дітей до дошкільних навчальних закладів комунальної власності територіальної громади міста Києва».
На виконання вказаного розпорядження наказом Департаменту освіти і науки, молоді та спорту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 27 березня 2014 року № 184 затверджено Порядок електронного запису дітей до дошкільних навчальних закладів комунальної власності територіальної громади міста Києва (далі - Порядок).
Положеннями пунктів 1.1, 1.2, 1.3 Порядку передбачено, що електронний запис дітей до дошкільних навчальних закладів міста Києва реалізує єдиний підхід до прийому дітей до дошкільних навчальних закладів, шкіл-дитячих садків та навчально-виховних комплексів комунальної власності територіальної громади міста Києва.
Завдання Порядку електронного запису дітей до дошкільних навчальних закладів є: забезпечення права дитини на доступність здобуття дошкільної освіти та забезпечення рівності умов для повної реалізації її здібностей, таланту, всебічного розвитку; спрощення процедури обліку дітей, які потребують здобуття дошкільної освіти у дошкільних навчальних закладах комунальної власності територіальної громади міста Києва; забезпечення доступу до інформації про дошкільні навчальні заклади комунальної власності територіальної громади міста Києва.
Департамент освіти і науки, молоді та спорту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) координує в межах своїх повноважень здійснення заходів, спрямованих на організацію електронного запису дітей до дошкільних навчальних закладів; спільно з управліннями освіти районних в місті Києві державних адміністрацій здійснює контроль за електронним записом, у тому числі з правом перевірки безпосередньо у навчальних закладах.
Відповідно до Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 року № 305 (далі - Положення), яке поширюється на всі дошкільні навчальні заклади, крім деяких, прийом дітей до дошкільного навчального закладу здійснюється керівником протягом календарного року на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють, медичної довідки про стан здоров`я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад, довідки дільничного лікаря про епідеміологічне оточення, свідоцтва про народження. Для прийому дітей до дошкільного навчального закладу (групи) компенсуючого типу, а також для прийому дітей з порушеннями слуху, зору, мови, опорно-рухового апарату, інтелекту, затримкою психічного розвитку в інклюзивні групи додатково подається висновок психолого-медико-педагогічної консультації, територіального лікувально-профілактичного закладу чи тубдиспансеру, направлення місцевого органу управління освітою та індивідуальна програма реабілітації для дітей з інвалідністю.
Отже, Положенням встановлено, що прийом до дошкільного навчального закладу здійснюється керівником дошкільного навчального закладу. Ці положення узгоджуються із приписами пунктів 3.3, 3.4 Порядку.
Крім того, зазначені розпорядження були прийняті на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 липня 2012 року № 514-р щодо забезпечення впровадження автоматизованої системи «Електронний дитячий садочок».
Таким чином, відсутні підстави для висновку про суперечність вказаних розпоряджень нормам Конституції України.
Висновок:
З урахуванням вказаного, встановивши, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на момент звернення батьків із заявою до ДНЗ (ясла-садок) № 21 перебувала у черзі на зарахування до цього навчального закладу та її черга на зарахування не підійшла, та відсутність у останньої пільг щодо першочергового (позачергового) зарахування до навчального закладу, суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку про відсутність підстав для задоволення позову ОСОБА_1 і ОСОБА_2 , які діють в інтересах ОСОБА_3 .
Таким чином, доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку про порушення судами норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Отже, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду постановив: касаційну скаргу ОСОБА_1 і ОСОБА_2 залишити без задоволення, постанову Київського апеляційного суду від 23 лютого 2021 року залишити без змін.
Джерело: Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 16 червня 2021 року у справі № 753/10224/20 (провадження № 61-4259св21) - https://reyestr.court.gov.ua/Review/97903642