Другий шанс для реєстрації податкової накладної буде: зміни щодо порядку реєстрації
Олександр Коваленко, адвокат, керуючий АБ «Коваленко і партнери», член Ради Комітету з питань захисту бізнесу та інвесторів, що діє у складі НААУ
Публікації лекторів
08.03.2023

Майже кожен суб’єкт господарювання зіштовхувався із зупиненням реєстрації податкової накладної. Але проблема не тільки в цьому, отримуючи квитанцію про зупинення податкової накладної, платнику податків пропонується надати пояснення та документи щодо господарської операції на підставі якої сформовано податкову накладну.

При цьому, суб’єкт господарювання перебуває в статусі «правової невизначеності» оскільки, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної не містить конкретного переліку документів, які необхідно подати комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – Комісія регіонального рівня) для підтвердження реальності господарської операції та подальшої реєстрації податкової накладної.

Дана невизначеність щодо переліку документів неодноразово була темою дискусій, негативного відношення до цього платників податків, навіть сформувалася судова практика.

З метою врегулювання даного питання, Наказом Міністерства фінансів України № 19 від 12.01.2023 затверджено «Зміни до Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Звертаю увагу, що наказ набирає чинності через 15 днів з моменту опублікування.

Зокрема, за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів Комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів:

• або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

• або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання;

• або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства.

Відповідні зміни до Порядку, надають право платнику податків додатково подати пояснення чи документи, які на думку Комісії регіонального рівня, не були подані під час першочергової подачі після зупинення реєстрації та яких не вистачає для підтвердження реальності господарської операції.

Такі пояснення/ документи мають бути подані в електронній формі протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання платником податків відповідного повідомлення.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, приймає рішення про реєстрацію чи відмову в реєстрації податкових накладних.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Зверніть увагу, що податкова має право прийняти рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, без повідомлення про надання додаткових пояснень чи документів, лише у разі, якщо подані після зупинення реєстрації податкової накладної документи, складені чи оформлені із порушенням законодавства.

Вимоги до складання та оформлення первинних документів, передбачені ч. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» № 996 від 16.07.1999, а саме: первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов’язкові реквізити:

• назву документа (форми);

• дату складання;

• назву підприємства, від імені якого складено документ;

• зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;

• посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;

• особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Звісно, відповідні зміни до законодавства позитивно впливають на ведення бізнесу, виключають принцип «правової невизначеності» та надають шанс платнику податків додатково надати пояснення чи документи, з метою підтвердити реальність господарської операції на підставі якої сформовано податкову накладну, але не вирішує проблему з масовим зупиненням реєстрації.

Матеріал підготував Олександр Коваленко, адвокат, керуючий АБ «Коваленко і партнери», член Ради Комітету з питань захисту бізнесу та інвесторів, що діє у складі НААУ