
17 вересня світ відзначає День безпеки пацієнтів, який покликаний згуртувати до глобальної солідарності та узгоджених дій усіх країн і міжнародних партнерів задля покращення безпеки пацієнтів. Цей день об’єднує пацієнтів, сім’ї, осіб, які здійснюють догляд, громади, медичних працівників, лідерів охорони здоров’я та політиків, щоб продемонструвати свою прихильність до безпеки пацієнтів.
Ця подія встановлена до щорічного відзначення Резолюцією WHA 72.6 «Глобальні дії з безпеки пацієнтів», яка визнає безпеку пацієнтів глобальним пріоритетом охорони здоров’я в політиці та програмах сектору охорони здоров’я, зробивши її важливим компонентом зміцнення систем охорони здоров’я з метою досягнення загального охоплення медичними послугами.
Пропонуємо ознайомитися із перекладом ключових положень Резолюції від члена Центру медичного права, докторанта кафедри юридичних наук Балтійської міжнародної академії (Рига, Латвія), магістра/аспіранта Школи права Університету Роберта Гордона (Абердін, Шотландія, Великобританія) Анатолія Литвиненка.
СІМДЕСЯТ ДРУГА ВСЕСВІТНЯ АССАМБЛЕЯ ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я WHA72.6
П. 12.5 порядку денного 28 травня 2019 року
Глобальні дії щодо безпеки пацієнтів
(витяг)
Сімдесят друга сесія Всесвітньої асамблеї охорони здоров'я,
Розглянувши звіт Генерального директора про глобальні дії щодо безпеки пацієнтів ; Нагадуючи про резолюцію WHA55.18 (2002), яка закликала держави-члени «приділяти якнайпильнішу увагу проблемі безпеки пацієнтів; а також створити та зміцнити науково обґрунтовані системи, необхідні для підвищення безпеки пацієнтів та якості медичної допомоги»; визнаючи, що безпека пацієнтів є критично важливим елементом і основою надання якісної медичної допомоги; і вітаючи включення необхідності забезпечення безпеки пацієнтів до Тринадцятої загальної програми роботи на 2019–2023 рр.; …
Визнаючи також, що покращення та забезпечення безпеки пацієнтів вимагає усунення прогалин у знаннях, політиці, побудові, передачі та комунікації на всіх рівнях,
1. CХВАЛЮЄ заснування Всесвітнього дня безпеки пацієнтів, який відзначатиметься щорічно 17 вересня з метою підвищення обізнаності та залучення громадськості, покращення глобального розуміння та роботи в напрямі глобальної солідарності та дій держав-членів щодо сприяння безпеці пацієнтів;
2. НАПОЛЕГЛИВО ЗАКЛИКАЄ Держави-Члени:
(1) визнати безпеку пацієнтів пріоритетом охорони здоров’я в політиці та програмах сектору охорони здоров’я, зробивши її важливим компонентом зміцнення систем охорони здоров’я з метою досягнення загального охоплення медичними послугами;
(2) оцінити та виміряти характер і масштаб проблеми безпеки пацієнтів, включаючи ризики, помилки, несприятливі події та шкоду пацієнту на всіх рівнях надання медичних послуг, у тому числі за допомогою систем звітності, навчання та зворотного зв’язку, які включають точки зору пацієнтів та їхні сімей, а також вживати превентивних дій і здійснювати систематичні заходи для зменшення ризиків для всіх осіб;
(3) розробляти та впроваджувати національну політику, законодавство, стратегії, інструкції та документи, а також розгортати адекватні ресурси з метою посилення безпеки всіх медичних послуг, у відповідних випадках;
(4) вести співробітництво з іншими державами-членами, організаціями громадянського суспільства, організаціями пацієнтів, професійними організаціями, академічними та дослідницькими установами, сектором промисловості та іншими відповідними заінтересованими сторонами для сприяння, пріоритетності та включення безпеки пацієнтів у всі політики та стратегії охорони здоров’я;
(5) ділитися та поширювати найкращі практики та заохочувати взаємне навчання для зменшення шкоди пацієнтам шляхом регіональної та міжнародного співробітництва;
(6) інтегрувати та впроваджувати стратегії безпеки пацієнтів у всіх клінічних програмах і зонах ризику, якщо це доцільно, аби запобігти шкоді пацієнтам, якої можна уникнути, пов’язаній з процедурами, засобами та пристроями охорони здоров’я, наприклад, безпека ліків, хірургічна безпека, інфекційний контроль, контроль сепсису, діагностична безпека, гігієна навколишнього середовища та інфраструктура, безпека ін’єкцій, безпека крові та радіаційна безпека, а також мінімізувати ризик неточної або пізньої діагностики та лікування та приділяти особливу увагу групам ризику;
(7) сприяти розвитку культури безпеки шляхом надання базової підготовки всім медичним працівникам, розвитку культури звітування про випадки безпеки пацієнтів без звинувачень через відкриті та прозорі системи, які ідентифікують і навчаються на дослідженні причинних і сприяючих факторів шкоди, розглядаючи людські фактори та формування потенціалу лідерства та управління та ефективних міждисциплінарних команд з метою підвищення обізнаності та відповідальності, покращення результатів для пацієнтів та зменшення витрат, пов’язаних із побічними подіями на всіх рівнях систем охорони здоров’я;
(8) створити стійкий потенціал людських ресурсів за допомогою міжгалузевої та міжпрофесійної освіти та навчання, що ґрунтується на навчальних програмах безпеки пацієнтів ВООЗ та безперервному професійному розвитку, сприяти міждисциплінарному підходу та створювати належне робоче середовище, яке оптимізує надання безпечних медичних послуг;
(9) сприяти дослідженням, включаючи трансляційні дослідження, для підтримки надання більш безпечних медичних послуг і довгострокового догляду;
(10) сприяти використанню нових технологій, у тому числі цифрових технологій, для охорони здоров’я, у тому числі створювати та розширювати інформаційні системи охорони здоров’я та підтримувати збір даних для спостереження та звітування про ризики, несприятливі події та інші показники шкоди на різних рівнях медичних послуг та соціальної допомоги, пов’язаної зі здоров’ям, забезпечуючи при цьому захист персональних даних, а також підтримку використання цифрових рішень для надання більш безпечної медичної допомоги;
(11) розглядати використання традиційної та додаткової медицини, якщо це доцільно, для надання більш безпечної медичної допомоги;
(12) запровадити системи для залучення та розширення можливостей сімей та громад пацієнтів (особливо тих, хто постраждав від несприятливих ситуацій) у наданні більш безпечної медичної допомоги, включаючи ініціативи з розвитку потенціалу, мережі та асоціації, а також працювати з ними та громадянським суспільством, щоб позитивно використовувати їхній досвід безпечної та небезпечної медичної допомоги з метою створення стратегій безпеки та мінімізації шкоди, а також механізмів і схем компенсації в усіх аспектах надання медичної допомоги, якщо це доречно;
(13) відзначати Всесвітній день безпеки пацієнтів щорічно 17 вересня, щоб сприяти всім аспектам безпеки пацієнтів, включаючи прогрес у досягненні національних етапів, у співпраці з відповідними зацікавленими сторонами;
(14) розглянути можливість участі у щорічних глобальних міністерських самітах з питань безпеки пацієнтів; …